Kitkat pääkaupunkiseudulla, kehäteiden ruuhkissa jne
Ostimme auton jonka mukana tuli kitkat talvirenkaiksi. Onko kellään kokemusta kitkoista pk-seudulla? Ilmeisesti toimivat huonosti vesikelillä jota täällä on paljon? Ehtiikö ruuhkajonossa hidastaa ajoissa vai löytääkö itsensä edessä nastoilla ajavan peräpuskurista?
"Parhaat kuskit ajaa kitkoilla" ja "nastat on ainoat järkevät renkaat" on sit luettu jo monen monta kertaa!
Kommentit (11)
Kitkathan ovat oikein mukavat pk-seudulla koska lumesta ei ole tietoakaan ja 90% ajasta tiet ovat sulia. ELi ei tarvitse nastoilla jyristellä. Sitten se ikävämpi fakta eli kitkat on tarkoitettu lumelle eikä jäälle ja lunta pk-seudulla ei siis ole mutta jäätä sitten löytyykin aika useinkin aamuisin esim. moottoriteiden liittymissä. Tuttava osti uuden auton ja sen mukana ensimmäiset kitkat ja veti sitten heti motarin liittymän pitkäksi ja auton lunastukseen kaistojen keskelle. Onneksi ei tullut autoja samaan aikaan kun pyöri pitkin kaistaa. Eli vaatii kyllä oikeasti varautumista että niillä täällä osaa ajaa. Kitka on siis hyvä lumella ei jäällä.
Kyllä minä olen aina pitänyt Kitkatista. Varmaankin se käy hyvin myös ruuhkissa pureskeltavaksi, jos hieman hiukoo tai on tylsää.
Ajoin neljä talvea kitkoilla, noin 50 000 km verran. Peräänajo oli lähellä tasan kerran, sillalta alamäessä valoihin pysähtyessä. Ajan mielestäni aika ennakoiden. (tähän palstamamman sopii toki vaahdota että etpä taida paljon ennakoida kun meinasit kolaroida...) Toki puikkelehtijat pystyvät nollaamaan muiden turvavälit tolloilullaan.
Kun vaihdoin takaisin nastoihin, yksi havainto oli kyllä selvä: ne kaikkein liukkaimmat kelit ovat pirulliset jopa hyväkuntoisilla nastoilla.
Olen ajanut kitkoilla useamman vuoden Helsingin alueella. Mulla ei ollut aiempaa kokemusta kitkarenkaista ja enää en kyllä nastoihin vaihtaisi, pito on ollut parempi kuin ajattelinkaan. Hyvin ovat toimineet ja niin kuin joku jo sanoikin, ennakointi on kaikkein tärkeintä!
Pari talvea takana Helsingissä testivoittaja-Continentalin kitkoilla takavetoisessa autossa. Ei mitään ongelmaa kun ajaa järkevästi. Kyllä sen auton varmaan saisi ojaan jos tilannenopeudet olisi liian kovat, mutta kun on järki mukana, ei ongelmaa. Mielestäni pito on samaa luokkaa kuin entisillä keskihintaisilla nastoilla.
Kannattaa muistaa se tosiasia, että Hesan alueen jupit eivät osaa ajaa talvikelillä minkäänlaisilla renkailla. Siksi siellä paukkuu jo ennen liukkaita. Ja liukkailla kahta kauheammin
Kunnon kitkat on erinomaiset renkaat. Eikä tarvitse teitä kuluttaa nastoilla. Pk-seudulla pääsääntöisesti suolataan tiet sulaksi aina. Jotkut ajavat kitkoilla kesälläkin ja hyvin tuntuvat selviän kesäsateen jälkeen tien päällä.
Ennakoida pitää aina, oli sitten mitkä renkaat hyvänsä.
On jonkinlainen harhaluulo etteikö etelässä tarvittaisi pitoa "kun eihän siellä ole lunta". On täällä luntakin, mutta eniten on jäätä, jääloskaa ja jäiseksi iljanteeksi sudittuja risteyksiä, liittymiä yms. Kaikkiin noihin tarvitsee nastat, muuten päätyy vastaantulevan rekan alle. Kitkat on hyvät lumessa eli ne toimii lapissa ja kehä 3 ulkopuolella missä on vähemmän liikennettä.
Miljoona kilometriä ilman naulapyöriä. Naulapyörämiehiä juhannuksenakin vaanivaa märän peilijään peikkoa en ole koskaan tavannut ;-) Viime talvi meni "kesärenkailla" (Crossclimate).
Meillä on ollut monta vuotta kitkat pk-seudulla. Niillä pärjää, jos muistaa vaihtaa ajotyyliin ennakoivaksi liukkauden tultua ja pidentää turvavälejä. Moottoriteiden rampit ovat ne paikat, jotka syysöinä jäätyy ekana ja niissä ihmisillä on yleensä liikaa vauhtia. Ei peräänajoja eikä ulosajoja meillä ainakaan vielä.
Ei ole kokemusta enkä ihan pian sellaista halua saadakaan. Ajelen suosiolla nastoilla ja säästyn sydämentykytyksiltä.