Polkupyörä on ajoneuvo ja kuuluu ajoradalle, ei jalankulkijoiden sekaan eikä suojateille
Kevyen liikenteen väylien kyltittäminen katujen varsille sekoittaa väistämisen suojateillä, estää autoja ja pyöriä havaitsemasta toisiaan kunnolla risteyksissä ja pakottaa pyöräilijät ajamaan hiljempaa kuin mitä muuten ajaisivat. Toisin sanoen kevyen liikenteen väylien olemassaolo kaduilla sekä vaarantaa turvallisuuden että hankaloittaa liikennettä.
Suomi on syystäkin ainoa maa maailmassa missä tehdään kevyen liikenteen väyliä katujen varsille tai ylipäätään tunnetaan koko käsitettä "kevyen liikenteen väylä".
Kaikkialla muualla pyöräilijöiden paikka on joko ajoradalla, jonne kaikkein isoimmilla kaduilla on maalattu omat pyöräkaistat, tai poikkeustapauksissa jalkakäytävistä täysin erillisellä yleensä yksisuuntaisella pyörätiellä jolla ajetaan samojen sääntöjen mukaan kuin ajoradalla.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Minusta pyöräilijä on rinnastettavissa jalankulkijaan tai lenkkeilijään. Selkeintä olisi että heille olisi samat säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Sellaiset peräänajot kadulla missä takaa päin tuleva auto törmää edessä päin ajavaan pyöräilijään ovat hyvin harvinaisia. Melkein aina pyörien ja autojen väliset onnettomuudet kaduilla tapahtuvat risteyksissä missä kevyen liikenteen väylät heikentävät turvallisuutta eivätkä suinkaa lisää sitä.
Tuokin ajoradan reunassa ajaminen on sitä paitsi paljon helpompi opettaa kuin vaikka väistämissäännöt kevyen liikenteen väylän risteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Ihan samalla lailla siellä mutkan takana voi olla vastassa vaikka pysäköity auto tai tietyömaa, joita niitäkin pitää pystyä väistämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Ihan samalla lailla siellä mutkan takana voi olla vastassa vaikka pysäköity auto tai tietyömaa, joita niitäkin pitää pystyä väistämään.
Joo niin voi olla. Totta kai. Mutta tässä olikin kyse siitä, kumpi on turvallisempaa, se että pyöräillään ajotien reunassa vai kevyenliikenteen väylällä. Ne autot ja tietyömaat ja laitumelta karanneet lehmät ja tielle pudonneet kuormat ovat oma keskustelunaiheensa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pyöräilijä on rinnastettavissa jalankulkijaan tai lenkkeilijään. Selkeintä olisi että heille olisi samat säännöt.
Millä ihmeen logiikalla. Esimerkiksi suojateiden kohdalla on jalankulkijalle annettava tilaa, mutta se olisi silkka mahdottomuus fillaristien kohdalla, koska vauhdit ovat ihan eri luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Ihan samalla lailla siellä mutkan takana voi olla vastassa vaikka pysäköity auto tai tietyömaa, joita niitäkin pitää pystyä väistämään.
Joo niin voi olla. Totta kai. Mutta tässä olikin kyse siitä, kumpi on turvallisempaa, se että pyöräillään ajotien reunassa vai kevyenliikenteen väylällä. Ne autot ja tietyömaat ja laitumelta karanneet lehmät ja tielle pudonneet kuormat ovat oma keskustelunaiheensa sitten.
Pointti on se, että sitä ajoradan reunassa pyöräilevää ihmistä väistää yhtä helposti kuin vaikka pysäköityä autoa. Tai jopa helpommin, jos ajoradan reunassa on maalattuna pyöräkaista.
Ajoradan reunassa pyöräily ei siis ole oikeasti vaarallista, joillakin ihmisillä on vain kuva siitä, että se olisi vaarallista, koska he eivät ole tottuneet ajamaan muualla kuin jalankulkijoiden seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pyöräilijä on rinnastettavissa jalankulkijaan tai lenkkeilijään. Selkeintä olisi että heille olisi samat säännöt.
Millä ihmeen logiikalla. Esimerkiksi suojateiden kohdalla on jalankulkijalle annettava tilaa, mutta se olisi silkka mahdottomuus fillaristien kohdalla, koska vauhdit ovat ihan eri luokkaa.
Sekä jalankulkijan että fillaristin olisi hyvä odottaa että on turvallista ylittää tie.
Ensin pitäisi saada mopoille sallitut kävelytiet pois, sitten voi miettiä niitä pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Tuota noin sinullekin. Sinun tulee tieliikennelain kuljettaa ajoneuvoasi siten että se on pysäytettävissä tien näkyvällä osuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Ihan samalla lailla siellä mutkan takana voi olla vastassa vaikka pysäköity auto tai tietyömaa, joita niitäkin pitää pystyä väistämään.
Joo niin voi olla. Totta kai. Mutta tässä olikin kyse siitä, kumpi on turvallisempaa, se että pyöräillään ajotien reunassa vai kevyenliikenteen väylällä. Ne autot ja tietyömaat ja laitumelta karanneet lehmät ja tielle pudonneet kuormat ovat oma keskustelunaiheensa sitten.
Pointti on se, että sitä ajoradan reunassa pyöräilevää ihmistä väistää yhtä helposti kuin vaikka pysäköityä autoa. Tai jopa helpommin, jos ajoradan reunassa on maalattuna pyöräkaista.
Ajoradan reunassa pyöräily ei siis ole oikeasti vaarallista, joillakin ihmisillä on vain kuva siitä, että se olisi vaarallista, koska he eivät ole tottuneet ajamaan muualla kuin jalankulkijoiden seassa.
Ajoin maantiellä kaksi kilometriä ja kaksi kertaa kaaduin ojaan kun rekka ajoi sentin päästä ja ilmavirta pakotti ojaan. tosi turvallista joo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pyöräilijä on rinnastettavissa jalankulkijaan tai lenkkeilijään. Selkeintä olisi että heille olisi samat säännöt.
Millä ihmeen logiikalla. Esimerkiksi suojateiden kohdalla on jalankulkijalle annettava tilaa, mutta se olisi silkka mahdottomuus fillaristien kohdalla, koska vauhdit ovat ihan eri luokkaa.
Sekä jalankulkijan että fillaristin olisi hyvä odottaa että on turvallista ylittää tie.
Käy ihan piruuttasi lukemassa mitä tieliikennelaissa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pyöräilijä on rinnastettavissa jalankulkijaan tai lenkkeilijään. Selkeintä olisi että heille olisi samat säännöt.
Millä ihmeen logiikalla. Esimerkiksi suojateiden kohdalla on jalankulkijalle annettava tilaa, mutta se olisi silkka mahdottomuus fillaristien kohdalla, koska vauhdit ovat ihan eri luokkaa.
Sekä jalankulkijan että fillaristin olisi hyvä odottaa että on turvallista ylittää tie.
No tuolla logiikalla voidaan poistaa kaikki suojatiet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.
Se juuri auttaa turvallisuutta, että pyörät ovat koko ajan autojen näkyvillä eivätkä tule yllättäen jostain puskasta/jalankulkijoiden seasta/talojen nurkkien takaa.
Tuota noin. Ei auta. Täällä meillä päin on yksi tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää. Ei ole kiva tulla mutkasta ulos ja huomata lapsilaumaa/teinilaumaa pyöräilemässä keskellä tietä. Että kiitos mieluummin ne kevyenliikenteen väylät ja pyöräilijöille opetusta liikennesäännöistä
Ihan samalla lailla siellä mutkan takana voi olla vastassa vaikka pysäköity auto tai tietyömaa, joita niitäkin pitää pystyä väistämään.
Joo niin voi olla. Totta kai. Mutta tässä olikin kyse siitä, kumpi on turvallisempaa, se että pyöräillään ajotien reunassa vai kevyenliikenteen väylällä. Ne autot ja tietyömaat ja laitumelta karanneet lehmät ja tielle pudonneet kuormat ovat oma keskustelunaiheensa sitten.
Pointti on se, että sitä ajoradan reunassa pyöräilevää ihmistä väistää yhtä helposti kuin vaikka pysäköityä autoa. Tai jopa helpommin, jos ajoradan reunassa on maalattuna pyöräkaista.
Ajoradan reunassa pyöräily ei siis ole oikeasti vaarallista, joillakin ihmisillä on vain kuva siitä, että se olisi vaarallista, koska he eivät ole tottuneet ajamaan muualla kuin jalankulkijoiden seassa.
Ajoin maantiellä kaksi kilometriä ja kaksi kertaa kaaduin ojaan kun rekka ajoi sentin päästä ja ilmavirta pakotti ojaan. tosi turvallista joo
Joku valtatie nyt on aivan eri juttu kuin kaupungin tai kylän katu.
Tosin ei kyllä ole koskaan tullut vastaan rekkaa joko olisi kunnon pientareenkaan puutuessa ajanut sentin päästä, puhumattakaan, että niin kävisi kilometrin välein. Ikinä ei ole myöskään ilmavirta pakottanut ojaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pyöräilijä on rinnastettavissa jalankulkijaan tai lenkkeilijään. Selkeintä olisi että heille olisi samat säännöt.
Niin, ehkä pikajuoksijaan. Mutta jos pyörän vauhti saattaa olla 25-40 km/h, niin voi miettiä rinnastuuko se vaikka rollaattorimummoon. Sitten kun tällainen kiitäjä sattuu kohdalle ilman valoja ja kelloa soittamatta, niin onnea vaan kaikille.
Ap on täysin oikeassa. Pyörät eivät kuulu jalankulkijoiden kanssa samalle väylälle.
Norjassa kaikki pyörätiet ovat vapaaehtoisia käyttää. Sekin olisi hyvä alku tähän Suomen systeemiin verrattuna.
Periaatteessa hyvä idea. Mutta kun lukee näiltäkin palstoilta kaikkea sitä pyörävihaa joka osalla autoilijoilla Suomessa on, en ole varma parantaisiko se turvallisuutta tippaakaan laittaa ne pyörät entistä lähemmäs autoja.