Wilma, milloin ymmärretään, että pelkkä negatiivinen palaute ei palvele ketään, vaan aiheuttaa vastareaktion
Kirjoitin toiseen ketjuun tämän vastauksen. Ajattelin aloittaa aiheesta kokonaan uuden ketjun.
Jatkuva negatiivinen palaute Wilmassa ei paranna koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Kun päivän mittaan lukee opettajan Wilmaan oksentamaa pahaa oloaan, luonnollisesti vanhemmille ja oppilaille nousee vastareaktio opettajaa ja koulua kohtaan.
Milloinhan päättäjät ja koulut ymmärtävät, mitä pahaa Wilma on saanut aikaan.
Kommentit (18)
Ei kannata lukee sitä wilmaa. Sillä siitä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ole kukaan sieltä koulusta pahaa oloaan oksentanut. Lapsia kolme eri kouluissa. Mistähän sinä puhut?
Ei mullekaan, koska opettaja ei anna palautetta oppilaista Wilman kautta, ei hyvää eikä huonoa. Jos hänellä on jotain isompaa kerrottavaa, hän soittaa tai pyytää tapaamista. Wilmassa viestitään vain juoksevista asioista ja kerrotaan koko luokan kuulumisia ja tulevia tapahtumia. Ja mun mielestäni ihan hyvä niin. Luulenpa, että aloittaja on ihan oikeassa.
Ai että pitäisi miettiä, että miten he nyt eivät pahoittaisi mieltään perseilyjensä jälkeen. Kuluisi ihan helvtisti työaikaa siihenkin pohdintaan, että "mitä positiivista sanottavaa jonnelle voisi kirjoittaa siitä, että hän h*oritteli opettajaa ja potkaisi luokkakaveria selkään".
Vierailija kirjoitti:
Ai että pitäisi miettiä, että miten he nyt eivät pahoittaisi mieltään perseilyjensä jälkeen. Kuluisi ihan helvtisti työaikaa siihenkin pohdintaan, että "mitä positiivista sanottavaa jonnelle voisi kirjoittaa siitä, että hän h*oritteli opettajaa ja potkaisi luokkakaveria selkään".
Kai se on ihan peruspsykologiaa, että jos haluaa tukea jotain tietynlaista käytöstä, niin sitten annetaan positiivista huomiota sille käytökselle.
Ennen vanhemmat valittivat, etteivät he voi tietää miten lapsi koulussa käyttäytyy ja onko läksyt tehty vai ei. Sitten käytiin valittamassa huonoista arvosanoista, jotka tulivat täytenä yllätyksenä. ”Miksei meille kerrottu?!? Olisimme voineet puuttua asiaan!”
Nyt huoltaja voi Wilman kautta saada tietoa näistä asioista, mutta hän ei tätä tietoa halua. Huonot arvosanat tulevat silti edelleen yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhemmat valittivat, etteivät he voi tietää miten lapsi koulussa käyttäytyy ja onko läksyt tehty vai ei. Sitten käytiin valittamassa huonoista arvosanoista, jotka tulivat täytenä yllätyksenä. ”Miksei meille kerrottu?!? Olisimme voineet puuttua asiaan!”
Nyt huoltaja voi Wilman kautta saada tietoa näistä asioista, mutta hän ei tätä tietoa halua. Huonot arvosanat tulevat silti edelleen yllätyksenä.
Aika helppo saada tietää, onko lapsen läksyt tehty, kun läksyt tehdään kotona. Samoin kokeet tuodaan allekirjoitettavaksi kotiin. Näin oli ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ole kukaan sieltä koulusta pahaa oloaan oksentanut. Lapsia kolme eri kouluissa. Mistähän sinä puhut?
Ei mullekaan, koska opettaja ei anna palautetta oppilaista Wilman kautta, ei hyvää eikä huonoa. Jos hänellä on jotain isompaa kerrottavaa, hän soittaa tai pyytää tapaamista. Wilmassa viestitään vain juoksevista asioista ja kerrotaan koko luokan kuulumisia ja tulevia tapahtumia. Ja mun mielestäni ihan hyvä niin. Luulenpa, että aloittaja on ihan oikeassa.
Meille tulee kyllä paljon hyvä-merkintöjä.
1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ole kukaan sieltä koulusta pahaa oloaan oksentanut. Lapsia kolme eri kouluissa. Mistähän sinä puhut?
Ei mullekaan, koska opettaja ei anna palautetta oppilaista Wilman kautta, ei hyvää eikä huonoa. Jos hänellä on jotain isompaa kerrottavaa, hän soittaa tai pyytää tapaamista. Wilmassa viestitään vain juoksevista asioista ja kerrotaan koko luokan kuulumisia ja tulevia tapahtumia. Ja mun mielestäni ihan hyvä niin. Luulenpa, että aloittaja on ihan oikeassa.
Meille tulee kyllä paljon hyvä-merkintöjä.
1
Mahtavaa.
Kehuako pitäisi, jos lapsesi on käyttäytynyt kuin ääliö? Ei meidän lapsille ole koskaan tullut huonoa palautetta. Palautteen on tarkoitus jäädä todisteeksi, jos ja kun lasta aletaan siirtää vaikeuksien vuoksi pienryhmään tai toiseen kouluun. Ymmärrän kyllä, että opettajalla on paha olo tuollaisten kakaroiden kanssa, mutta ei hän Wilma-viestejä sen takia lähettele. Vanhempien tehtävä on saada mukulansa järjestykseen, jotta opettaja saa keskittyä omaan työhönsä eli opettamiseen.
Mikset kurita pentuasi jos se on käyttäytynyt huonosti koulussa? Ei se muuten opi olemaan ihmisiksi ja tottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ole kukaan sieltä koulusta pahaa oloaan oksentanut. Lapsia kolme eri kouluissa. Mistähän sinä puhut?
Samaa mietin. Vanhempainillassa alkukeväästä muutama vanhempi valitti samaa kuin ap ja ihmettelin silloinkin, että ei meille ole tullut negatiivista palautetta, olisiko vika sittenkin perheessä, jonka lapsi ei osaa olla ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset kurita pentuasi jos se on käyttäytynyt huonosti koulussa? Ei se muuten opi olemaan ihmisiksi ja tottelemaan.
Mikä yllätys, että kurita pentuasi -tyyppikin on täällä.
Meille tulee pelkkiä hyvä-merkintöjä, ehkä kerran vuodessa joku myöhästyminen tai läksynunohdus. Tämän pitäisi myös vastata todellisuutta.
Olen todella kyllästynyt niihin hyvä-merkintöihin. Ihan hyödytöntä infoa, kun lähtökohtaisesti tuntien kuuluukin sujua hyvin?
Kaikenlainen positiivisuushömpötys pitäisi kieltää! Wilman tehtävä on kertoa vanhemmille kun oppilaan opiskelussa tai käytöksessä on parantamisen varaa. Sitten lasua perään, jos ei tule muutosta. Kyllä jämpti on niin.
Tosiaan tuntimerkintöihin kerätään dataa siitä, että lapsi oireilee koulussa. Ne ovat kuln päiväkirjamerkintöjä ja todiste siitä että haasteita löytyy. Ei tule sitten vanhemmillekaan yllätyksenä, kun asioita selvitellään.
Minulla on esimiehen ohjeet kirjata vaikeilta tapauksilta kaikki Wilmaan, jotta on sitten dataa siitä, mikä on todellinen tilanne. Tarkoitus ei ole merkinnöillä kasvattaa ketään tai edes tiedottaa sinulle huoltajana mitään. Ei suoraan sanottuna juuri edes kiinnostele, mitä jonkun häirikön mutsi on merkinnöistä mieltä.
Vanhemmilla ei ole mitään käsitystä siitä, mikä esimerkiksi yläkoulussa on Wilman tehtävä. Se ei ole olemassa vanhempia varten. Se on ensisijaisesti opettajan päiväkirja ja toissijaisesti työyhteisön viestintäväline.
T. Ope
Poistakaa se vilma,tietokone ja sen käyttö ei ole pakollista.
Ei minulle ole kukaan sieltä koulusta pahaa oloaan oksentanut. Lapsia kolme eri kouluissa. Mistähän sinä puhut?