Kokemuksia lukio opiskelusta kun peruskoulua mukautettu?
Tytön pitää hakea opiskelupaikkaa yhteishaussa muttei itse tiedä mitä haluis opiskella esim ammatillisella puolella.
Onko lukio oikea vaihtoehto kun peruskoulussa mukautettuja aineita matematiikka ja kielet. Keskiarvo on yli 8 eli varma pääsy paikalliseen lukioon.
Opo suositti jotain graafista alaa ammattikoulussa ja siihen lukio kursseja valinnan mukaan oheen, mutta tyttöä ei kiinnosta. On kyllä hyvä piirtään ja tykkää askarrella.
Kommentit (20)
Ei taida olla lukio oikea paikka hänelle :(
Lukiossa ei ole mitään mukautuksia ja opetus lähtee noin 7 tasolta peruskouluun verrattuna. Eli oletus on, että lukioon tullessaan opiskelija osaisi matikkaa seiskan tasolla ja siitä lähdetään ylöspäin kohti vaativampaa.
Sama juttu kielissä.
Jos sisältö on yksilöllistetty, silloin oppilas ei ole saanut opiskeltua perusopetuksen sisältöjä siihen hyväksyttyyn 5- arvosanaan yltäen. Lukiossa pitäisi osata sama minkä muutkin osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa ei ole mitään mukautuksia ja opetus lähtee noin 7 tasolta peruskouluun verrattuna. Eli oletus on, että lukioon tullessaan opiskelija osaisi matikkaa seiskan tasolla ja siitä lähdetään ylöspäin kohti vaativampaa.
Sama juttu kielissä.
Joo. Mulla ei ole oikein käsitystä miten tytön taidot matikassa ja kielissä menee suhteessa muihin oppilaisiin
Ap
Mukautettu ei ole yltänyt viitoseen, eli taidot ovat muihin verrattuna sen alle.
Vierailija kirjoitti:
Jos sisältö on yksilöllistetty, silloin oppilas ei ole saanut opiskeltua perusopetuksen sisältöjä siihen hyväksyttyyn 5- arvosanaan yltäen. Lukiossa pitäisi osata sama minkä muutkin osaavat.
Mutta ei kai mikään estä hakemasta? Ihan samat numerot siellä yksilöllistettynäkin on kuin muilla ja keskiarvo laskettu niiden mukaan. Ap
Mikään ei estä hakemasta, mutta miettikää miltä nuoresta tuntuu saada kaikista kielten ja matikan kokeista neloset. Pienillä paikkakunnilla lukiota käytetään vähän kuin kymppiluokan korvikkeena, vaikka nuorella ei olekaan mahdollisuuksia koskaan saada päättötodistusta tai läpäistä yo-kokeita.
En usko että on oikea paikka. Vuosi, pari valuu vain hukkaan. Lukio on oikeasti teoreettisesti aika vaativa, etenkin matematiikan ja kielten suhteen. Muutakin voi opiskella ja päätyä ihan kelpo duuneihin.
Onko tämä provo? Jos ei pysty peruskoulun oppimäärän suorittamiseen (sitä mukautus eli nykyään yksilöllistäminen tarkoittaa) ei lukio ole todellakaan oikea paikka. Yleensä nämä oppilaat, joilla on monta ainetta yksilöllistetty, jatkavat erityisamiksiin, koska he tarvitsevat merkittäviä tukitoimia toisellakin asteella.
T. Ope
Jos on alakoulussa yksilöllistetty matikassa ja kielissä niin ei missään tapauksessa tule pärjäämään lukiossa vaikka lukisi kuinka. Olen havainnut, että vanhemmat eivät useinkaan ymmärrä sitä, miten todella paljon heikompi yksilöllistettyjen oppilaiden taitotaso on.
Kannattaisi käydä kymppiluokka esim josain kansanopistossa. Sitten näkisi, saako ikäluokkaa kiinni ja toisaalta myös voisi miettiä, että mitä ne oikeat vaihtoehdot jaielenkiinnon kohteet voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi käydä kymppiluokka esim josain kansanopistossa. Sitten näkisi, saako ikäluokkaa kiinni ja toisaalta myös voisi miettiä, että mitä ne oikeat vaihtoehdot jaielenkiinnon kohteet voisi olla.
Tyttö ei ole kypsä asumaan omillaan eikä täällä ole muita kouluja lähellä kuin lukio. Ammattikouluunkin on yli 50 km matka. Ap
Voitte toki käyttää halutessanne lukiota kasvun paikkana vaikka vuoden ajan, mutta lukion päättötodistusta hän ei koskaan saa. Nuorelle täytyy tietysti tähdentää se, ettei haittaa vaikka kokeista tulee nelosia. Lukion käyminen on heikolle opiskelijalle todella rankkaa.
Voi olla, että YTL estää hänen valkolakin saamisen. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa ei ole mitään mukautuksia ja opetus lähtee noin 7 tasolta peruskouluun verrattuna. Eli oletus on, että lukioon tullessaan opiskelija osaisi matikkaa seiskan tasolla ja siitä lähdetään ylöspäin kohti vaativampaa.
Sama juttu kielissä.
Joo. Mulla ei ole oikein käsitystä miten tytön taidot matikassa ja kielissä menee suhteessa muihin oppilaisiin
Ap
Ymmärräthän kuitenkin, että jos aineita ei olisi yksilöllistetty, tyttö olisi saanut noista neloset? "Mukautuksia" ei tehdä jos taidot yltävät vitoseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on alakoulussa yksilöllistetty matikassa ja kielissä niin ei missään tapauksessa tule pärjäämään lukiossa vaikka lukisi kuinka. Olen havainnut, että vanhemmat eivät useinkaan ymmärrä sitä, miten todella paljon heikompi yksilöllistettyjen oppilaiden taitotaso on.
Yksilöllistämisiä voi olla kovin monenlaisia - itselleni tuli lukion opena vastaan oppilas, jonka mm. yläkoulun englanti oli (hänen itsensä kertoman mukaan) yksilöllistetty siten, että peruskoulusta päästyään hänen saavutustaan verrattiin 6lk normitasoon. Hän oli saanut kasin, mutta hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta selviytyä lukiosta.
Toisaalta minulla oli oppilas, joka oli monien vammojensa takia suorittanut yläkoulun mukautetusti ja lukeminen ja kirjoittaminen olivat molemmat vielä hyvin hankalia ja hitaita. Mutta hän oli erittäin sinnikäs ja Hänellä mm vanhemmat ja sisarukset lukivat kaikki reaalikirjat äänikirjoiksi, koska hänen oli paljon helpompi oppia kuulemastaan. Yo-kirjoituksissa hänellä oli myönnetty lisäaika ja oikeus vastata tietokoneella (siis aikaa ennen sähköisiä kokeita). Hän valmistuu lukiosta neljässä vuodessa. Jatkoi siitä jossain erityishaussa AMkhon ja on sieltä valmistunut ja työn syrjässä kiinni.
Eli voi se olla mahdollista, mutta kyllä se ap tytöltä valtavasti määrätietoista työtä vaatii (lukiossa ei juurikaan ’anneta anteeksi’ saati päästetä kirjoituksista läpi koska munkin kuuluu saada ylioppilaslakki kun kaikki muutkin sen saa...
Monelle yleisopetuksen tavoitteet saavuttaneellekin lukio on kova paikka. Vaikeustaso on ihan eri kuin peruskoulussa eikä tukea ole juurikaan tarjolla.
Oletus on se, että lukiolainen selviää opinnoistaa ilman erityistä tukea. Johonkin yksittäiseen vaikeaan asiaan voi tietysti saada tukiopetusta.
Toinen ope täällä! Opetan yläkoulussa Englantia ja voin sanoa, että ne oppilaat joilla on yksilöllistetty enkku tekevät helpompaa kirjaa ja asioita eivätkä todellakaan selviäisi perusopetuksesta. Meillä erityisopettaja opettaa pääosin ja minä joskus, niin onhan ne asiat mitä opiskellaan ihan eri tasolla kuin normiopetuksen parissa olevilla. Vielä kasilla tai ysilläkin pitää käydä läpi esim. värejä ja ihan perus sanoja, käännettävät "kappaleet" on kaikki todella lyhyitä parin sanan helppoja lauseita ja niidenkin kanssa on monella todella vaikeaa. Valitettavasti voin rehellisesti sanoa että lukiossa tulee ihan totaalisesti seinä vastaan jo ekalla kurssilla, kun monessa lukiossa enkunopettajat puhuu lähes kokonaan englantia tunnilla ja jos oppilas ei muista kunnolla edes numeroita tai viikonpäiviä, niin alappa siinä opiskelemaan 2. konditionaalia ja sisäistämään vaikeita tekstejä lyhyessä ajassa.
Kuten aikasemminkin tässä ketjussa on sanottu, yksilöllistäminen tarkoittaa sitä, että ei yllä normiopetuksessa siihen vitosen arvosanaan, jolloin arviointiin tulee mukaan tähtimerkintä ja vaikka se olisi 10* niin se on silti 5 tai alle normipuolella.
No lukioon miettimään sitten.