Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oppimisvaikeuksilla mitään tekemistä älykkyyden kanssa?

Vierailija
29.12.2018 |

Vaikuttavatko ne älyyn vai onko kyse vain erilaisesta tavasta oppia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan itse vastasit kysymykseen. Mikä oli pointti?

Vierailija
2/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei!

Einstein oli lukihäiriöinen. Samoin prinsessa Victoria. Eikä tuolla meidän pressallakaan kovin kummoinen koulutodistus ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Siis mitään tekemistä älykkyyden kanssa sinänsä. Jos tarkastelee älykkyyttä yksistään jonkun asian oppimisen kautta niin silloin se toki voi näyttäytyä sellaisena että älykkyys korreloi sen kanssa kuinka hyvin osaa jotain.

Vierailija
4/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Einstein oli lukihäiriöinen. Samoin prinsessa Victoria. Eikä tuolla meidän pressallakaan kovin kummoinen koulutodistus ollut.

No onko Sauli sun mielestä fiksu? Veikkaan, että älykkyydeltä lähinnä samaa tasoa kuin koiransa.

Vierailija
5/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeuksien yleisin syy lienee älyn puute.

Vierailija
6/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, minkälaisesta oppimisvaikeudesta on kyse. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivät nyt tuskin mitään älykköjä ovat, kun taas esim. lukihäiriöinen voi olla hyvinkin terävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimiseen vaikuttaa myös tausta. Jos joutuu kokoajan stressaamaan joka päiväistä elämää niin onko ihmekään jos ei ole enää panoksia keskittyä opiskeluun.

Vierailija
8/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Einstein oli lukihäiriöinen. Samoin prinsessa Victoria. Eikä tuolla meidän pressallakaan kovin kummoinen koulutodistus ollut.

No onko Sauli sun mielestä fiksu? Veikkaan, että älykkyydeltä lähinnä samaa tasoa kuin koiransa.

Tyhmä ihminen ei taatusti pysty kouluttautumaan juristiksi saati sitten pääsemään tuollaiseen poliittiseen asemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeuksia on sekä laaja- että kapea-alaisia.

Vierailija
10/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oppimisvaikeuksista. Lukihäiriö, hahmotushäiriö ym. ei ole kytköksissä älykkyyteen. Laaja-alaiset oppimisvaikeudet taas karkeasti tarkoittavat sitä, mitä heikkolahjaisuus ennen, eli äo 70-85. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppimisvaikeuksia on sekä laaja- että kapea-alaisia.

Joo niin on. Muttei se kerro loppujen lopuksi yhtään mitään. Laaja-alaisista kärsivä voi olla erittäin fiksu ja kapea-alaisista kärsivä taas vähemmän fiksu.

T. Tunnen ihmisiä joilla tuo diagnoosi (laaja-alainen oppimishäiriö) ja silti ihan lukiossa esm. opiskelleet ja ovat sellaisilla aloilla töissä joissa tarvitaan "älyä"

Vierailija
12/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Einstein oli lukihäiriöinen. Samoin prinsessa Victoria. Eikä tuolla meidän pressallakaan kovin kummoinen koulutodistus ollut.

No onko Sauli sun mielestä fiksu? Veikkaan, että älykkyydeltä lähinnä samaa tasoa kuin koiransa.

Aika moista Niinistön halveksintaa. -  Oma älykkyyteni on luultavsti keskitasoa, luultavammin alle keskitason, mutta minun on vaikea uskoa, että Niiniistö olisi päässyt nykyiseen asemaansa, tuskin saanut yliopistosta loppututkintoakaan, jos hänen älynsä olisi samaa tasoa kuin koiransa. Olkoonkin, että uskon, että moni koira saattaa olla "älykkäämpi" kuin omistajansa, vaikka ei pystyisikään tuomaan julki älykkyyttään niin, että se olisi esimerkiksi ihmisten helposti hahmotettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat yksilöitä myös oppimisvaikeuksien osalta. Vaikka jotain diagnoosejakin kirjoitetaan, niin kaksi samalla diagnoosilla tai ominaisuudella olevaa henkilöä eivät ole täysin samanlaisia oppimisvalmiuksiltaan. Esim. lukihäiriöinen voi olla erittäin älykäs vaikkapa matematiikassa, tai kaikissa älykkyyden osa-alueissa, tai ei missään, tai jotain siltä väliltä. Älykkyyttä on monenlaista ja sen osa-alueita voi kehittää. Oma lapseni on laaja-alaisesti älykäs, mutta add vaikeuttaa uuden omaksumista. Kokeista tulee kymppejä.

Vierailija
14/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pojalla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia jotka tosin selittyvät adhd:llakin osittain. Lukemisen ja luetun tekstin ymmärtämisen pulmaa on eniten.

Hän on seiskalla ja on keskiverto-oppilas. Potentiaalia olisi enemmänkin, tätä mieltä on opettajat.

Hänellä on oma tyyli oppia ja oppiikin hyvin kun vaan viitsisi.

Ihan normiälyinen tuo poika on. Suosittu kaveri on myös ja on sosiaalinen ja omaa hyvän huumorintajun.

Ainut vaan että joutuu tekemään töitä oppimisen eteen enemmän ja käytössä on esim äänikirjat kokeisiin lukua varten. Luetaan kokeisiin myös niin että minä luen ääneen ja sitten keskustellaan niistä asioista. Viimeksi juteltiin historian tapahtumista ja mies oli myös keskusteluissa mukana kun häntä kiinnostaa lähes kaikki historia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu oppimisvaikeuksista. Lukihäiriö, hahmotushäiriö ym. ei ole kytköksissä älykkyyteen. Laaja-alaiset oppimisvaikeudet taas karkeasti tarkoittavat sitä, mitä heikkolahjaisuus ennen, eli äo 70-85. [/quote

Höpsis! Laaja-alainen oppimisvaikeus voi olla esim keskittymisvaikeus. Se ei tarkoita heikkolahjaisuutta kovinkaan usein. Käsittämätöntä jos jossain vielä opetetaan opettajille tuollaista.

Vierailija
16/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuille ja muille roskaväellehän ne reseptit haetaan kun tarkkislaisia ei enää ole ja kaikkien on pakko päästä läpi vaikka ansiot eivät riitä ekaluokallekkaan. Normaaleilla ihmisillä noita ei ole pois sulkien mm. synnytyksessä vaurioituneet lapset ja muut oikeat kehitysvammat mille on omat koulut ja nimitykset. Itse en esim. tiedä yhtäkään kun en niissä piireissä (luojan kiitos) liiku enkä haluakkaan.

Vierailija
17/17 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään enkun termi learning difficulties on käännetty oppimisvaikeuksiksi, aikaisemmin puhuttiin kehitysvammaisista ja määriteltiin minkätasoisen lapsen tasolla tuon ihmisen kehitys on. 

Nykyään onneksi ymmärretään, että esimerkiksi lukemisen tai numeroiden tajuaminen on vain yksi osa kehitystä ja tuo palanen erillään saattaa olla viallinen vaikka kaikki muut toimisivat. 

Eli ei, oppimisvaikeudet sinänsä eivät ole suora näyttö "henkisestä jälkeenjääneydestä" tai matalasta älykkyydestä. Asia on paljon monimutkaisempi, ja vaikeutuu ennestään kun pitää laittaa termejä tilanteille ja ihmisille jotta esimerkiksi saadaan sopivat tukitoimet. 

Einstein ei varmaan olisi saanut tukihenkilöä numero- ongelmaansa, mutta nai sitten vaimon joka hoiti tuon puolen Albertin ajattelun kirjaamisesta, todistamisesta ja esittämisestä muille neroille ymmärrettävään muotoon :)