Miten saisi lukiolaisen lukemaan kokeisiin?
Oma on tietysti elämänsä, mutta harmittaa, kun ei yhtään panosta kokeisiin. Muut hommat vielä hoitaa jotenkuten esim esseet on musta hyvin tehty ja niistä saanutkin hyviä arvosanoja. Mutta kokeet vetää ihan alta lipan pelkkää laiskuuttaan.
Alan olla tosi epätoivoinen, kun puhe ei ainakaan ole auttanut.
Kommentit (20)
Tätä samaa pohdin minäkin. Minulla on tytär ja poika lukiossa. Tytär panostaa, tekee läksyt ja lukee ja suoriutuu hyvin. Poika on kiinnostunut vain pelaamisesta. Mihinkään muuhun ei riitä motivaatio. Koeviikko menossa ja kyllä pelottaa pääseekö edes mistään läpi. Mikään amusalakaan ei kiinnostanut, joten kyllä tämän kanssa ihmeissään ollaan.
Kysy haluaako olla köyhä vai hyvätuloinen tulevaisuudessa?
Ellei nyt ole sitten jokin erikoislahjakkuus sitten esim. jossain musiikissa tai urheilussa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy haluaako olla köyhä vai hyvätuloinen tulevaisuudessa?
Ellei nyt ole sitten jokin erikoislahjakkuus sitten esim. jossain musiikissa tai urheilussa.
Arvaapa olenko yrittänyt? Jotenkin tuntuu, että ei tajua ollenkaan, että lukeminen korreloi jossain määrin osaamista.
Aivan kuin olisi niin tyhmä, ettei tajua ollenkaan seurauksia.
Positiivisen kautta ja pieninä paloina? Palkitse.
Opeta erilaisia uusia oppimistapoja. Kahoot, mind mapit jne.
Vierailija kirjoitti:
Positiivisen kautta ja pieninä paloina? Palkitse.
Opeta erilaisia uusia oppimistapoja. Kahoot, mind mapit jne.
Olen yrittänyt ehdotella kaikenlaista, mutta ei kiinnosta. Tosin mä en tiedä mikä on kahoo.
Miten voisin palkita? Olen kyllä yrittänyt sitäkin, mutta en vielä ole onnistunut. Kehun kyllä aina noita kirjoituksia, sillä ne ovat mielestäni todella hyviä oikeasti.
Ketuttaa vaan kun menee fiksu lapsi ihan hukkaan. Pelkään että herää liian myöhään.
Vaikea sanoa... Itse nimittäin olin täsmälleen samanlainen kaksi ensimmäistä vuotta ja nyt kolmantena vuotena luen paniikissa kirjoituksiin ilman kunnollista pohjaa. Onneksi sentään kuuntelin tunnilla, mutta muistiinpanot ovat lähinnä pieniä piirrustuksia vihkon reunassa. Oikeastaan alisuoriuduin jo peruskoulussa, ihan vaan koska koulu ei tuntunut niin tärkeältä. Nyt alkoi vain hirvittämään kun kirjoitusten merkitys on kasvanut haettaessa muihin kouluihin. Oletko kysynyt miksi hän ei lue? Jos ihmissuhteet tai joku muu stressaa
N19
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa... Itse nimittäin olin täsmälleen samanlainen kaksi ensimmäistä vuotta ja nyt kolmantena vuotena luen paniikissa kirjoituksiin ilman kunnollista pohjaa. Onneksi sentään kuuntelin tunnilla, mutta muistiinpanot ovat lähinnä pieniä piirrustuksia vihkon reunassa. Oikeastaan alisuoriuduin jo peruskoulussa, ihan vaan koska koulu ei tuntunut niin tärkeältä. Nyt alkoi vain hirvittämään kun kirjoitusten merkitys on kasvanut haettaessa muihin kouluihin. Oletko kysynyt miksi hän ei lue? Jos ihmissuhteet tai joku muu stressaa
N19
Good point! Olen neuvonut, pyytänyt ja anellut, kehottanut, mutta en ikinä kysynyt että miksi ei lue eikä panosta.
En usko, että on ainakaan ihmissuhdeongelmia tai sitten ne on positiivisia. Seurustelee onnellisesti ja kavereitakin riittää.
Tsemppiä sulle loppurutistukseen!
Jotenkin hassua, jos ei edes niiden muiden hyvin tehtyjen hommien avulla sisäistä asioita. Yleensähän ongelma on päinvastainen: vedetään kurssityöskentely alta lipan ja sitten yritetään kamalalla pänttäämisellä opetella kaikki vikana yönä ennen koetta. Miten ne muut, hyvin hoidetut hommat ei auta oppimisessa, mä lähtisin purkamaan sitä kautta. Jos kurssin aikana työskentelee tasaisesti ja hyvin, koeviikolla pitäisi riittää suhteellisen iisi kertaus.
Itse en ole koskaan oppinut lukemaan kokeisiin. Ala- ja yläasteella en lukenut koskaan, en tuntenut tarvetta kun lukemattakin sai reilun kasin keskiarvon eikä kokeista koskaan tullut alle seiskaa. Samaa linjaa jatkoin lukiossa, keskiarvo kyllä tippui mutta pääosin sain edelleen hyviä numeroita niistä aineista joista pidin. Ylppäreihin lukeminen olikin sitten vaikeampaa ja piti käydä uusimassa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassua, jos ei edes niiden muiden hyvin tehtyjen hommien avulla sisäistä asioita. Yleensähän ongelma on päinvastainen: vedetään kurssityöskentely alta lipan ja sitten yritetään kamalalla pänttäämisellä opetella kaikki vikana yönä ennen koetta. Miten ne muut, hyvin hoidetut hommat ei auta oppimisessa, mä lähtisin purkamaan sitä kautta. Jos kurssin aikana työskentelee tasaisesti ja hyvin, koeviikolla pitäisi riittää suhteellisen iisi kertaus.
Kyllä ne varmasti auttaakin, mutta kaikilla kursseilla ei ole niitä tehtäviä, joista olisi hyötyä kokeessa tai tehtävät ovat eri aiheesta kuin koe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Positiivisen kautta ja pieninä paloina? Palkitse.
Opeta erilaisia uusia oppimistapoja. Kahoot, mind mapit jne.
Olen yrittänyt ehdotella kaikenlaista, mutta ei kiinnosta. Tosin mä en tiedä mikä on kahoo.
Miten voisin palkita? Olen kyllä yrittänyt sitäkin, mutta en vielä ole onnistunut. Kehun kyllä aina noita kirjoituksia, sillä ne ovat mielestäni todella hyviä oikeasti.
Ketuttaa vaan kun menee fiksu lapsi ihan hukkaan. Pelkään että herää liian myöhään.
Kahoot. Sitä käytetään paljon esim kielissä. Se on sellainen kännykällä pelattava oppimispeli.
Itse olen molempien kanssa yläkoulussa treenannut noita opiskelumetodeja.
Just tein seiskaluokkalaiselle historiaan aikajanatehtävät ja bilsaan mind mapit.
Kahootilla me treenataan paljon esim ruotsin ja enkun verbitaivutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan oppinut lukemaan kokeisiin. Ala- ja yläasteella en lukenut koskaan, en tuntenut tarvetta kun lukemattakin sai reilun kasin keskiarvon eikä kokeista koskaan tullut alle seiskaa. Samaa linjaa jatkoin lukiossa, keskiarvo kyllä tippui mutta pääosin sain edelleen hyviä numeroita niistä aineista joista pidin. Ylppäreihin lukeminen olikin sitten vaikeampaa ja piti käydä uusimassa.
Tää sama ongelma musta täälläkin. Edelleen keskiarvo roikkuu kasin päällä, mutta pelkään että tippuu koko ajan asioiden muuttuessa vaikeimmiksi.
Ja oikeastaan se kokeisiin lukeminen on vain kertaus. Tai sen pitäisi olla. Eli koko jakson ajan pitäisi opiskella.
Meillä meni 16-vuotiaan kanssa tää eka jakso ihan vituralleen aluksi, mutta nyt on sisäistänyt tän, että tasaisesti koko ajan eikä mitään loppukoeähkyä ollenkaan.
6&13
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeastaan se kokeisiin lukeminen on vain kertaus. Tai sen pitäisi olla. Eli koko jakson ajan pitäisi opiskella.
Meillä meni 16-vuotiaan kanssa tää eka jakso ihan vituralleen aluksi, mutta nyt on sisäistänyt tän, että tasaisesti koko ajan eikä mitään loppukoeähkyä ollenkaan.
6&13
Mun pitäis varmaan vaihtaa otsikointia ja tekstiä sen verran, että koskee kaikkea lukemista. En ikinä näe lukevan tai opettelevan mitään muutakaan. Ei siis koske pelkkiä kokeita, mutta se on sellainen kohta, että mä näen wilmasta kuinka ehkä pitäis...
Kyllä se tärkein olisi seurata opetusta silloin kun se tapahtuu.
Itse perseilin läksyjen ym kanssa mutta kuuntelin tunneilla riittävästi että kokeet meni läpi kohtuullisesti vaikken niihin paljoa kerrannutkaan, ja sitten kirjoitukset meni hyvin kun kerrankin oikeasti luin materiaalit kunnolla ennen kokeita. Tuli vaan hauskat paperit: lukion päästötodistus seiskoja ja kaseja ja ylppärit sitten E:tä ja L:ää.
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeastaan se kokeisiin lukeminen on vain kertaus. Tai sen pitäisi olla. Eli koko jakson ajan pitäisi opiskella.
Meillä meni 16-vuotiaan kanssa tää eka jakso ihan vituralleen aluksi, mutta nyt on sisäistänyt tän, että tasaisesti koko ajan eikä mitään loppukoeähkyä ollenkaan.
6&13
Meillä meni myös eka jakso vähän vituralleen. Lukion työn määrä on yllättänyt. 16-v muutti samaan rykäisyyn pois kotoa isoon kaupunkiin ja on paljon käsiteltävää muutenkin.
Eiköhän se siitä, tsempit kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeastaan se kokeisiin lukeminen on vain kertaus. Tai sen pitäisi olla. Eli koko jakson ajan pitäisi opiskella.
Meillä meni 16-vuotiaan kanssa tää eka jakso ihan vituralleen aluksi, mutta nyt on sisäistänyt tän, että tasaisesti koko ajan eikä mitään loppukoeähkyä ollenkaan.
6&13
Mun pitäis varmaan vaihtaa otsikointia ja tekstiä sen verran, että koskee kaikkea lukemista. En ikinä näe lukevan tai opettelevan mitään muutakaan. Ei siis koske pelkkiä kokeita, mutta se on sellainen kohta, että mä näen wilmasta kuinka ehkä pitäis...
No sehän se on kun huoltaja ei näe ”opiskelijan” opiskelusta muuta kun poissaolot ja koetulokset - näkeekö niitäkään?
Ja kuitenkin moni lukiolainen on viel aika epäkypsä vahtimaan omia tekemisiään ja aikatauluttamaan niitä.
Mulla oli kova sulattaminen siinä, että peruskoulussa tunnollisesti koulunsa hoitanut tyttö tuntui vetävän lukion liian löysin rantein. Olin tottunut yseihin ja kymppeihin ja sitten lukiossa iski evvk ja ei tää oo tärkeä aine ja tuli jopa seiskoja kursseista. Kyllä näistä keskusteltiin ja yritin lobata sen puolesta, että tsemppaisi edes jatko-opintojen ja ylioppilaskirjoitusten kannalta tärkeissä aineissa.
Minusta on ihan ok (sen jälkeen kun alkujärkytyksestä toivuin) että laittaa paukut niihin aineisiin, jotka ovat jatkon kannalta tärkeitä ja ottaa muiden kohdalla sitten rennommin. Tämä tietty edellyttää sitä, että on joku käry mitä meinaa lukion jälkeen opiskella. Jos ei ole selkeää visiota opiskeluista, niin silloin melkeinpä täytyy hoitaa lukio niin, ettei sulje itseltään pois kovin monia vaihtoehtoja. Käytännössä tämä tarkoittaa tsemppaamista pitkän matikan, fysiikan ja kemian kanssa, ettei sulje pois teknisiä aloja ja lääketiedettä.
Minkäikäinen?