Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näköjään ei ole edes tarkoitus, että pyörällä ajaessa noudatettaisiin liikennesääntöjä

Vierailija
04.09.2018 |

Esim. omassa kotikaupungissa on melkoinen määrä sellaisia leveitä väyliä ajoradan sivussa jotka varmaankin on tarkoitettu pyöräteiksi koska ne ovat niin leveitä, mutta joista silti puuttuu pyörätien merkit ehkä joka toisesta risteyksestä.

Siis jos pyöräilisi lain mukaan, niin keskimäärin joka toisen risteyksen jälkeen pitäisi ajaa autojen seassa ja joka toisen risteyksen jälkeen jalankulkijoiden seassa.

Mutta ei kukaan pyöräilijä käytännössä sellaista poukkoilua harrasta, vaan tavalliset pyöräilijät ajavat koko ajan siellä jalankulkijoiden seassa ja harvat ns. spandex-ohjukset taas polkevat autojen seassa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Helsinkiin, täällä pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävällä, elleivät aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Joskus joku pyöräilijä löytää jopa pyörätielle, mutta jos se sattuu olemaan yksisuuntainen, niin sitäkin ajetaan väärään suuntaan. Liikennevalot ovat pyörille täysin viitteellisiä, sillä aina voi valita noudattaako autojen vai kävelijöiden liikennevaloja - vai noudattaako niitä lainkaan. Kadun ylitykseen pyörälle sopii aina suojatie (ei siis pyörätien jatke, vaan suojatie), eikä pyöräilijän silloin tarvitse välittää autoilijoista tai suojatiellä kävelevistä jalankulkijoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Helsinkiin, täällä pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävällä, elleivät aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Joskus joku pyöräilijä löytää jopa pyörätielle, mutta jos se sattuu olemaan yksisuuntainen, niin sitäkin ajetaan väärään suuntaan. Liikennevalot ovat pyörille täysin viitteellisiä, sillä aina voi valita noudattaako autojen vai kävelijöiden liikennevaloja - vai noudattaako niitä lainkaan. Kadun ylitykseen pyörälle sopii aina suojatie (ei siis pyörätien jatke, vaan suojatie), eikä pyöräilijän silloin tarvitse välittää autoilijoista tai suojatiellä kävelevistä jalankulkijoista.

Pääsääntöisesti? Olenko poikkeus, kun ajan liikennesääntöjen mukaan? Mielestäni en ole, vaikka noita nuoria jotka luulevat pyörän rinnastettavan jalankulkijan eikä ajoneuvoon, näkee jalkakäytävällä.

Vierailija
4/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Helsinkiin, täällä pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävällä, elleivät aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Joskus joku pyöräilijä löytää jopa pyörätielle, mutta jos se sattuu olemaan yksisuuntainen, niin sitäkin ajetaan väärään suuntaan. Liikennevalot ovat pyörille täysin viitteellisiä, sillä aina voi valita noudattaako autojen vai kävelijöiden liikennevaloja - vai noudattaako niitä lainkaan. Kadun ylitykseen pyörälle sopii aina suojatie (ei siis pyörätien jatke, vaan suojatie), eikä pyöräilijän silloin tarvitse välittää autoilijoista tai suojatiellä kävelevistä jalankulkijoista.

Pääsääntöisesti? Olenko poikkeus, kun ajan liikennesääntöjen mukaan? Mielestäni en ole, vaikka noita nuoria jotka luulevat pyörän rinnastettavan jalankulkijan eikä ajoneuvoon, näkee jalkakäytävällä.

Eivät vain nuoret luule niin, koko Suomen liikennesuunnittelijoiden ammattikunta on sitä mieltä, että polkupyörä ei ole ajoneuvo vaan "kevyttä liikennettä".

Vierailija
5/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Helsinkiin, täällä pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävällä, elleivät aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Joskus joku pyöräilijä löytää jopa pyörätielle, mutta jos se sattuu olemaan yksisuuntainen, niin sitäkin ajetaan väärään suuntaan. Liikennevalot ovat pyörille täysin viitteellisiä, sillä aina voi valita noudattaako autojen vai kävelijöiden liikennevaloja - vai noudattaako niitä lainkaan. Kadun ylitykseen pyörälle sopii aina suojatie (ei siis pyörätien jatke, vaan suojatie), eikä pyöräilijän silloin tarvitse välittää autoilijoista tai suojatiellä kävelevistä jalankulkijoista.

Pääsääntöisesti? Olenko poikkeus, kun ajan liikennesääntöjen mukaan? Mielestäni en ole, vaikka noita nuoria jotka luulevat pyörän rinnastettavan jalankulkijan eikä ajoneuvoon, näkee jalkakäytävällä.

Keskustassa saa ajaa pyörällä pitkään, että löytää kanssapyöräilijän, joka edes suurinpiirtein noudattaa liikennesääntöjä. Jos olet yksi niistä, niin onneksi olkoon, olet todella poikkeus!

Vierailija
6/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Helsinkiin, täällä pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävällä, elleivät aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Joskus joku pyöräilijä löytää jopa pyörätielle, mutta jos se sattuu olemaan yksisuuntainen, niin sitäkin ajetaan väärään suuntaan. Liikennevalot ovat pyörille täysin viitteellisiä, sillä aina voi valita noudattaako autojen vai kävelijöiden liikennevaloja - vai noudattaako niitä lainkaan. Kadun ylitykseen pyörälle sopii aina suojatie (ei siis pyörätien jatke, vaan suojatie), eikä pyöräilijän silloin tarvitse välittää autoilijoista tai suojatiellä kävelevistä jalankulkijoista.

Olihan taas asennetta. Suurin osa noudattaa sääntöjä kaikista kulkijoista, siis kaikista, jalankulkijat mukaan lukien. Häiriköt erottuvat aina joukosta ja sen mukaan jotkut ihmiset, syystä tai toisesta, mielellään toitottavat, että sejase ryhmä aina rikkoo sääntöjä piittaamattomasti kaikkialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Helsinkiin, täällä pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävällä, elleivät aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Joskus joku pyöräilijä löytää jopa pyörätielle, mutta jos se sattuu olemaan yksisuuntainen, niin sitäkin ajetaan väärään suuntaan. Liikennevalot ovat pyörille täysin viitteellisiä, sillä aina voi valita noudattaako autojen vai kävelijöiden liikennevaloja - vai noudattaako niitä lainkaan. Kadun ylitykseen pyörälle sopii aina suojatie (ei siis pyörätien jatke, vaan suojatie), eikä pyöräilijän silloin tarvitse välittää autoilijoista tai suojatiellä kävelevistä jalankulkijoista.

Olihan taas asennetta. Suurin osa noudattaa sääntöjä kaikista kulkijoista, siis kaikista, jalankulkijat mukaan lukien. Häiriköt erottuvat aina joukosta ja sen mukaan jotkut ihmiset, syystä tai toisesta, mielellään toitottavat, että sejase ryhmä aina rikkoo sääntöjä piittaamattomasti kaikkialla.

Varmasti on asennetta, mutta kulkemalla keskustan alueella 100 metriä voi havaita, että 9/10:stä pyöräilijästä rikkoo vähintään yhtä liikennesääntöä. Pyöräilijät ovat selkeästi eniten liikennesääntöjä rikkova ryhmä.

Ainoa poikkeus tähän on se, jos kyseessä on selkeästi pyörätie. Pyörätiellä ajaessaan suuri osa pyöräilijöistä onnistuu olemaan rikkomatta liikennesääntöjä. 

Vierailija
8/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on, kun pyörätie tai -kaista päättyy aivan yllättäen eikä ole minkäänlaisia viitteitä, että missähän se jatkuisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Helsinkiin, täällä pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävällä, elleivät aja yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Joskus joku pyöräilijä löytää jopa pyörätielle, mutta jos se sattuu olemaan yksisuuntainen, niin sitäkin ajetaan väärään suuntaan. Liikennevalot ovat pyörille täysin viitteellisiä, sillä aina voi valita noudattaako autojen vai kävelijöiden liikennevaloja - vai noudattaako niitä lainkaan. Kadun ylitykseen pyörälle sopii aina suojatie (ei siis pyörätien jatke, vaan suojatie), eikä pyöräilijän silloin tarvitse välittää autoilijoista tai suojatiellä kävelevistä jalankulkijoista.

Olihan taas asennetta. Suurin osa noudattaa sääntöjä kaikista kulkijoista, siis kaikista, jalankulkijat mukaan lukien. Häiriköt erottuvat aina joukosta ja sen mukaan jotkut ihmiset, syystä tai toisesta, mielellään toitottavat, että sejase ryhmä aina rikkoo sääntöjä piittaamattomasti kaikkialla.

Varmasti on asennetta, mutta kulkemalla keskustan alueella 100 metriä voi havaita, että 9/10:stä pyöräilijästä rikkoo vähintään yhtä liikennesääntöä. Pyöräilijät ovat selkeästi eniten liikennesääntöjä rikkova ryhmä.

Ainoa poikkeus tähän on se, jos kyseessä on selkeästi pyörätie. Pyörätiellä ajaessaan suuri osa pyöräilijöistä onnistuu olemaan rikkomatta liikennesääntöjä. 

ei tarvitse mennä kun Kaivokadulle rautatieaseman eteen. siinä käytännössä jokainen pyöräilijä yrittää ajaa jalankulkijoiden päälle suojatiellä, älykääpiöimmät vielä kelloa soittaen

Vierailija
10/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on, kun pyörätie tai -kaista päättyy aivan yllättäen eikä ole minkäänlaisia viitteitä, että missähän se jatkuisi. 

Miksi sen pitäisi jatkua jossain? Kyllähän esim. moottoritiekin päättyy yleensä aivan yllättäen, eikä missään ole viitteitä missä se jatkuisi. Esim. kun Vaasassa päättyy moottoritie niin missään ei lue, että seuraava moottoritie pohjoisen suunnassa on vasta Oulun lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät pyörätielle tai ajoradalle. Liian vaikeaa lienee.

Lauttasaaren ulkoilupuistossa ajetaan jopa pokkana pyöräilykieltomerkein varustettua tietä. Ja jos huomauttaa, niin uhataan tappaa.

Meno on todella muuttunut pelottavaksi.

Vierailija
12/12 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijät pyörätielle tai ajoradalle. Liian vaikeaa lienee.

Lauttasaaren ulkoilupuistossa ajetaan jopa pokkana pyöräilykieltomerkein varustettua tietä. Ja jos huomauttaa, niin uhataan tappaa.

Meno on todella muuttunut pelottavaksi.

Kun kadulla X on ensimmäiset 100 metriä pyörätie, sitten 200 metriä jalkakäytävä ja sitten 150 metriä pyörätie, ja nämä pyörätiet ja jalkakäytävä näyttävät ihan samoilta ulkoisesti paitsi pyöräteissä on se pyörätien kyltti, niin aika turha on olettaa, että ihmiset noudattaisivat niitä sääntöjä. Kun ei siinä säännössä ole mitään järkeä tai logiikkaa.