Finnairin lentäjä kärysi ennen lähtöä - Kapteeni oli 2 promillen humalassa, kun Suomen tuhoisin lento-onnettomuus päätti 25 elämää
Iltalehti selvitti, millaisia tapauksia päihtyneistä lentäjistä tunnetaan maailmalla. Suomessa lentäjien alkoholinkäytössä on nollalinja, mutta sama ei päde kaikissa maissa.
Suomessa lentäjien alkoholin ja muiden päihteiden käyttöä rajoittaa kansallinen ilmailulaki, jossa lentäjien päihtymykselle on nollatoleranssi.
Suomen linja on kuitenkin verrattain tiukka muihin EU-maihin verrattaessa. Esimerkiksi Iso-Britanniassa promillerajaksi on asetettu 0,2 promillea, joka on neljännes maan autoilijoille osoitetusta 0,8 promillen rattijuopumusrajasta. Yhdysvalloissa lentohenkilökuntaa koskeva raja on vielä sitäkin sallivampi: 0,4 promillea.
Vastaavat tapaukset ovat Suomessa ja muualla maailmassa harvinaisia mutta eivät mitenkään ennenkuulumattomia. Suomen pahimmassa lentoturmassa vuonna 1961 Aero Oy:n eli nykyisen Finnarin lento 311 putosi maahan Pohjanmaan Koivulahdella (nyk. Mustasaari). Kone oli matkalla Kruunupyystä Vaasaan ja kaikki kyydissä olleet 22 matkustajaa ja kolme miehistön jäsentä menehtyivät.
Onnettomuustutkintalautakunnan raportissa onnettomuuden todennäköiseksi syyksi todettiin ohjausvirhe, mutta lentäjien alkoholinkäyttöä pidettiin onnettomuuteen myötävaikuttaneena tekijänä. Helsingin yliopiston oikeuslääketieteellisessä laitoksessa suoritetun tutkinnan mukaan koneen kapteenilla oli veressään ainakin 2,0 promillea ja perämiehellä 1,56 promillea alkoholia.
- Myötävaikuttaneena tekijänä onnettomuuteen on ilmeisesti ollut se, että koneen päällikkönä toiminut lentokapteeni ei ole edellisenä iltana ja yönä tapahtuneen väkijuomien nauttimisen ja valvomisen johdosta ollut ohjaajalta vaadittavassa kunnossa. Samasta syystä ei myöskään koneen lentoperämies olisi saanut lähteä kysymyksessä olevalle lennolle, kirjoitetaan tutkintaselostuksessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808172201142825_u0.shtml