Onko nettikaupalla oikeus tehdä näin? :(
Tilasin jokin aika sitten isosta nettikaupasta syksyksi uusia vaatteita. Paketti viivästyi jonkin aikaa ja sen vihdoin saavuttua sovitin innoissani kaikki vaatteet läpi ja otin laput irti tuotteista jotka pitäisin. Seuraavana päivänä huomasin yhden tuotteen olevan eri kuin mitä tilasin. Tuote oli lähestulkoon samanlainen kuin se, minkä olin tilannut joten en huomannut virhettä heti. Pakkauksen lähetyslistassa lukee, että minulle on lähetetty oikeasti tilaamani tuote, jota ei siis koskaan tullut.
Otin verkkokaupan asiakaspalveluun yhteyttä, josta vastattiin että minun tulisi maksaa saamani tuote, koska olen ottanut siitä laput irti, joka on merkki tehdystä ostopäätöksestä. Harmittaa jostain syystä tämä enemmän kuin edes saisi :D Onko muka oikein että verkkokauppa lähettää asiakkaille vääriä tuotteita (joita ei lue lähetyslistassa!!) ja sitten pistää laskua perään kun asiakas ei huomaa virhettä heti?
Oma moka tietysti kun en katsonut tarkkaan, mutta lähetyslistassa kaikki oli kuten pitääkin ja tuote oli lähes identtinen tilaamani tuotteen kanssa...
Kommentit (14)
Jos ne laput irroittaa palautus oikeutta ei enää ole. Piste
Oliko sillä virheellisesti saamallasi tuotteella ja tilaamallasi tuotteella iso hintaero? Lähinnä mietin että jäätkö miinukselle? Jos et, en lähtisi tuosta vänkäämään nettikaupan kanssa, saamasi tuote ilmeisesti kuitenkin oli sinun makuusi ja sopiva ja lähes sama kuin tilaamasi kun et huomannut eroa.
Kyseinen tuote oli siis samanlainen kuin tilaamani ja maksamani, mutta halvempi. Näytti kivalta päällä, mutta oli tarkemmassa tarkastelussa ns. "halvemman oloinen" kangas, saumat jne...
ap
Sinulle ei ole koskaan tapahtunut virhettä työssäsi? Asia olisi ollut korjattavissa jos et olisi poistanut lappuja ja tarkastanut tuotteen huolella, kuten verkkokauppojen ohjeistuksissa sanonaa että tarkastahan tuotteet ennen ostopäätöstä.
Verkkokaupat tekee mitä haluaa. Tästä hyvä esimerkki paskalafka Arabia. Ovat niin kovin pahoillaan, että järjestelmä kaatui, ostoskori ei varannut tuotetta ja, että mukit loppu, koska myytiin trokareille satoja kappaleita per nuppi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ei ole koskaan tapahtunut virhettä työssäsi? Asia olisi ollut korjattavissa jos et olisi poistanut lappuja ja tarkastanut tuotteen huolella, kuten verkkokauppojen ohjeistuksissa sanonaa että tarkastahan tuotteet ennen ostopäätöstä.
On minulle tapahtunut useita virheitä elämäni aikana. Olisin vain verkkokaupalta toivonut edes jotain pahoittelua ja mahdollisuutta palauttaa tuote, koska virhe oli heidän puoleltaan tapahtunut. Niinkuin totesin jo aikaisemmin, olin vähän tyhmä itsekin, kun en kokolapusta tarkistanut että vaate on oikean merkkinen/sama kuin tilaamani. En löytänyt nettikaupan sivuilta kohtaa, jossa todettaisiin lappujen poistamisen olevan ostopäätös, sivuilla vaan todetaan että teen tilauksen tekemisen yhteydessä sitovan sopimuksen ostaa OSTOSKORISSANI OLEVAT tuotteet.
No jos eivät ota tuotetta takaisin, palauttavat kuitenkin hintaeron, koska sinua on laskutettu väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen tuote oli siis samanlainen kuin tilaamani ja maksamani, mutta halvempi. Näytti kivalta päällä, mutta oli tarkemmassa tarkastelussa ns. "halvemman oloinen" kangas, saumat jne...
ap
Eli ainakaan eivät voi vaatia että maksat sen tilaamasi tuotteen hinnan saamastasi, halvemmasta tuotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Verkkokaupat tekee mitä haluaa. Tästä hyvä esimerkki paskalafka Arabia. Ovat niin kovin pahoillaan, että järjestelmä kaatui, ostoskori ei varannut tuotetta ja, että mukit loppu, koska myytiin trokareille satoja kappaleita per nuppi.
Että voikin harmittaa yksi Thaimaassa teetetty MUKI.
Mene terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sillä virheellisesti saamallasi tuotteella ja tilaamallasi tuotteella iso hintaero? Lähinnä mietin että jäätkö miinukselle? Jos et, en lähtisi tuosta vänkäämään nettikaupan kanssa, saamasi tuote ilmeisesti kuitenkin oli sinun makuusi ja sopiva ja lähes sama kuin tilaamasi kun et huomannut eroa.
Löysin saamani tuotteen verkkokaupan sivuilta, ja sen hinta on 1/3 alunperin tilaamani tuotteen hinnasta. Vaate on ihan kiva ja voisin sen muuten pitää ja maksaa ilman mukinoita, mutta tuntuu hassulta että maksan tilaamani tuotteen hinnan (joka on paljon korkeampi) eri tuotteesta :D Hintaero siis "vain" 8€ vs 24€, mutta silti tuntuu tyhmältä maksaa jostain jota en koskaan saanut. Pitää vielä varmaan ottaa yhteyttä uudelleen asiakaspalveluun...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt nettikaupan sivuilta kohtaa, jossa todettaisiin lappujen poistamisen olevan ostopäätös, sivuilla vaan todetaan että teen tilauksen tekemisen yhteydessä sitovan sopimuksen ostaa OSTOSKORISSANI OLEVAT tuotteet.
Palautuskohdassa taitaa kuitenkin löytyä että tuotteen on oltava alkuperäisessä kunnossa tms, eli sen lappujen irrottamisen jälkeen tuote ei ole enää alkuperäisessä kunnossa, eikä kauppa sitä voi myydä eteenpäin.
Mutta kaiken kaikkiaan ikävä tilanne ja vähän harmaata aluetta, kuten mainitsit virhe oli alunperin kaupan tekemä.
Sua siis yritettiin huijata maksamaan kalliimpi tuote, mutta saat halvemman? Ei taida tarvita paljon miettiä kenen vika on.
Palautusoikeutta ei tuotteella enää ole koska se ei ole myyntikuntoinen, mutta olet ilman muuta oikeutettu saamaan hinnan erotuksen takaisin. Reklamoi asiasta _kirjallisesti_ ja pyydä palauttamaan erotus, käänny kuluttajaviranomaisen puoleen ellei muuten onnistu.
Eli olet siis sovittanut tuon virheellisesti toimitetun tuotteen ja ollut sitä mieltä, että se on niin hyvin sinulle sopiva ja niin kiva, että haluat sen pitää, joten irroitit laput. Niin, että mikä tässä on ongelma? Olet itsekin todennut tuotteen sinulle sopivaksi ja kivaksi, joten miksi haluaisit sen palauttaa, vaikkei se olekaan sama, jonka alunperin tilasit? Ehkä tuo alunperin tilaamasi ei edes olisi ollut hyvä? Ja voithan sen aina tilata seuraavalla kerralla ja katsoa, sopiiko. Mutta nyt olet siis saanut itsellesi vaatteen, josta tykkäsit se soovitettuasi ja jonka päätit pitää? Ole siis vain ihan tyytyväinen. Jos ei sitten tilanne ole se, että tuo on huomattavasti halvempi kuin se alunperin tilaamasi, jolloin voit toki pyytää hinnan erotuksesta hyvitystä nettikaupalta.