Nettiostoksen palautus ilman seurantakoodia?
Elikkäs kävi niin että tilasin tuotteita eräästä suomalaisesta verkkokaupasta. Yksi tuotteista oli lähetetty vääränvärisenä joten haluan vaihtaa sen. Verkkokaupan ohjeissa lukee että alle 2 kilon palautukset kirjelähetyksinä ja yli 2 kiloiset pakettina. Palautettava tuote on sen verran arvokas etten missään nimessä haluaisi palauttaa sitä Postin kautta ilman seurantatunnusta sen pelossa että Posti hukkaa sen ja jään ilman tuotetta ja rahojani. Voiko verkkokauppa siis velvoittaa lähettämään reklamaatiopalautuksen kirjelähetyksenä josta ei saa mitään kuittia tai koodia ja kuka on vastuussa jos tällaisessa tilanteessa palautuspaketti hukkuu matkalla?
Kommentit (6)
Tietääkö kukaan? Varmasti täällä on joku muukin kyseisestä firmasta tilannut joka on joutunut reklamoimaan, mokia heillä on tilausten kanssa sattunut nimittäin todella paljon. Firman nimellä ei kuitenkaan nyt ole merkitystä vaan sillä että voiko yritys vaatia asiakasta lähettämään reklamaatiopalautusta kirjelähetyksenä kirjelaatikon kautta jolloin siitä ei jää mitään kuittia tai seurantakoodia kellekään?
Ap
Yleensä kaikista asiakaspalautuksista saa kuitin. Palautus menee tietyllä asiakasnumerolla (siis se nettifirma on postin asiakas), jolloin posti osaa laskuttaa oikein. Jos itse maksat palautuksen, niin toki valitset lähetystavan.
Kyse on siis reklamaatiosta, sain väärän värisen tuotteen enkä halua pitää sitä. Vaihto ei onnistu enää koska haluamani koko oikeassa värissä on verkkokaupasta loppu eli en pysty tekemään uutta tilausta heidän ohjeidensa mukaan. Ohjeissa lukee myös että alle 2 kilon palautukset kirjelähetyksenä kirjelaatikon kautta, ja jos tuon palautuksen tiputan palautuskoodilla laatikkoon siitä ei tietenkään jää mitään kuittia tai koodia. Kyllä mä sen kaiken uhallakin aion pakettina heille laittaa nyt kun heillä on asiakaspalautuskoodikin olemassa (aiemmin reklamaatiopalautus piti itse maksaa ja he maksoivat sitten hyvityksen kun sen hinnan vaan oli muistanut palautuksen ohessa mainita). Mä vaan ihmettelen miten voi iso ja tunnettu toimija toimia näin tökerösti että asiakkaat jää ilman tilaamaansa tuotetta heidän mokansa vuoksi :(
Ap
Miksi se täytyy kirjelaatikkoon laittaa? Viet Postiin ja he sieltä päätteeltään laittaa sen kirjelähetyksenä menemään ja kirjoittavat vielä kuitin sinulle. T. Postissakin töissä
Onko jossain jotain yleistä lakitekstiä tms. palautustilanteista?
Ap