Ei kai opettajat kirjoittaminen ainetta "mitä teit kesälomalka" lapsilla?
Jos lapsi ei ole tehnyt mitään erikoista, niin mitä siihen kirjoittaa?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei ole tehnyt mitään erikoista, niin mitä siihen kirjoittaa?
Se on kuule ihan kokonaan sen lapsen mielikuvituksesta ja kirjoitustaidosta kiinni.
Joku kirjoittaa Kreikan lomasta että oli tyhmää, liian kuuma ja ruoka oli pahaa. Toinen kertoo huiman tarinan mummolaviikonlopusta ja tallikissojen seikkailuista.
Kivaahan se on. Samaa kirjoitusta pystyi käyttämään kemian tunnilla, kun oli etanolin valmistuksesta
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei ole tehnyt mitään erikoista, niin mitä siihen kirjoittaa?
Luulisin, että kunhan se vain on kirjoitettu tuota otsikkoa paremmin, mikä tahansa kelpaa.
Miksi sen pitäisi olla erikoista? Kävin uimassa, söin jäätelöä, pelasin minigolfia, kävin kummin luona, keräsin mansikoita. Se on kirjoitustaidosta kiinni, miten hyvän aineen niistä kirjoittaa.
Meillä oli yks kesä todella paljon ohjelmaa, matkoja kotimaassa ja ulkomailla, monenlaisia juhlia, muutto ja tehtiin vaikka mitä lasten kanssa kun meillä oli miehen kanssa poikkeuksellisesti koko lasten kesäloman ajan omatkin lomat.
Lapsella olisi siis ollut älyttömästi hyviä ja erikoisia juttuja kerrottavana.
No lapsi oli kirjoittanut yhdestä huipusta päivästään, joka minusta oli ihan tavallinen kotipäivä. Mutta oli sen kirjoittanut sillä tavoin että se vei lukijan melkoiselle seikkailuretkelle vaikka siis lapsi kuvasi siinä ihan tavallisia ja arkisia tekemisiään siltä yhdeltä päivältä. Toki oli siinä päivässä mm lettujen syöntiä aamupalaksi, pikkusiskon kanssa rakennettua majaa saunaan jossa leikkivät taskulampuilla ja saippuakuplilla yms.
Ap, onhan tässä vielä kuukausi aikaa järjestää ohjelmaa. Paljon on ilmaistakin puuhaa kunhan vaan käyttää mielikuvitusta. Meidän lapset tykkää esim kun leikitään turistia omassa kotikaupungissa.
Meillä opettaja oli kerran kysellyt lasten viikonlopun kuulumisia. Meillä oli just sinä viikonloppuna ollut paljon tekemistä. Käytiin kalastamassa, sisäleikkipuistossa, kylpylässä ja etsittiin geokätköjä. Lapsi oli vastannut opettajalle, että en tehnyt mitään.
Olisi opettajillekkin mielenkiintoisempaa jos antaisivat aiheeksi "jos olisin voinut tehdä lomalla ihan mitä tahansa mitä olisin tehnyt".
Vierailija kirjoitti:
Meillä opettaja oli kerran kysellyt lasten viikonlopun kuulumisia. Meillä oli just sinä viikonloppuna ollut paljon tekemistä. Käytiin kalastamassa, sisäleikkipuistossa, kylpylässä ja etsittiin geokätköjä. Lapsi oli vastannut opettajalle, että en tehnyt mitään.
Tämä :) Yksi kirjoittaa innoissaan ja pitkästi päivästä, jonka kohokohta on ollut makkaranpaisto. Toinen on käynyt Thaimaassa ja tästä syntyy tuskaisesti pari lausetta (varmasti elämys, mutta ei vaan muotoudu tekstiksi). En opena arvioi loman sisältöä ja vanhempien ohjelmanjärjestys taitoa vaan ihan vaan sitä kirjoittamisprosessia ja tulosta. Sinänsä hauskaa, miten lapset arvottavat asioita niin eri tavalla kuin aikuinen voisi olettaa.
Viime syksynä meidän lapsen ope pyysi oppilaita viittaamaan, jos oli tehnyt tietyn asian kesäloman aikana. Yksi kysytty asia oli, oliko käynyt ulkomailla.
TT
p.s. No, meidän lapsi ei tänäkään kesänä ole käynyt ulkomailla, jos sitä kysytään. Ei sillä; joskus ope oli kysellyt viikonloppukuulumisia. Olimme tuolloin olleet viikonloppuna pienellä mummolareissulla poissa kotoa, mutta lapsi oli kertonut vain, että oli tehnyt lumiukon pihaan ja kädet olivat jäätyneet. :)
Vierailija kirjoitti:
Olisi opettajillekkin mielenkiintoisempaa jos antaisivat aiheeksi "jos olisin voinut tehdä lomalla ihan mitä tahansa mitä olisin tehnyt".
Miksi? Opettaa että kannattaa aina pettyä ja odottaa jotain mitä ei saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi opettajillekkin mielenkiintoisempaa jos antaisivat aiheeksi "jos olisin voinut tehdä lomalla ihan mitä tahansa mitä olisin tehnyt".
Miksi? Opettaa että kannattaa aina pettyä ja odottaa jotain mitä ei saa
En ymmärrä ajattelutapaasi ollenkaan! Lapset saisivat käyttää mielikuvitustaan ja opettajan ei tarvisi lukea yhtä ja samaa "käytiin Lintsillä/mummolassa/Tallinnassa jne." ainetta kymmeniä kertoja. Jos lapsi olisi halunnut lomallaan käydä vaikka kuussa niin ei se mitään pety jos ei sinne oikeasti pääsekkään:)
Samaa olin tulossa kirjoittamaan niin kuin moni muukin, että vaikka lapsella olisikin ollut vaikka mitä tapahtumaa kesällä (ulkomaanmatkoja, huvipuistokäyntejä jne.) niin meidän lapsi se kirjoittaa, että olin yksin kotona (koska tämä oli hänestä mahtava kokemus) :D Toivon, että opettajat tarvittaessa jututtaa vähän tarkemmin lasta tai edes hänen vanhempiaan, ettei nyt ihan väärää mielikuvaa jää..
Toivottavasti kirjoittavat :) meidän tyttö voi kertoa miten käytiin ulkomailla, laivalla, muumimaailmassa, särkkiksesså ja vielä karavaanireissulla!
Vierailija kirjoitti:
Samaa olin tulossa kirjoittamaan niin kuin moni muukin, että vaikka lapsella olisikin ollut vaikka mitä tapahtumaa kesällä (ulkomaanmatkoja, huvipuistokäyntejä jne.) niin meidän lapsi se kirjoittaa, että olin yksin kotona (koska tämä oli hänestä mahtava kokemus) :D Toivon, että opettajat tarvittaessa jututtaa vähän tarkemmin lasta tai edes hänen vanhempiaan, ettei nyt ihan väärää mielikuvaa jää..
Siis mitä väärää mielikuvaa? Jos opettaja on kunnon humanisti, eikä kilpailuyhteiskunnan kasvatti, niin ei hän arvota lapsia sen mukaan, mitä äidin mukaan hienoa heillä on.
Omituinen maailmankuva sinulla.
No jotain vähän vähemmän erikoista. Esim päivästä, jolloin hän on ollut kaverien kanssa puuhastelemassa, tai siivonnut kotona, tai auttanut ruoanlaitossa tai pelannut myöhään yöhön tai...