Moraalinen kysymys: mitä tekisitte?
Jos olisitte käyneet ostamassa vaikkapa aurinkotuolin huonekalukaupasta. Eli maksu kassalle ja sitten myyjä antanut pahvilaatikossa tuolin teille auton perään. Kotona laatikkoa avatessa toteat, että siellä on kaksi tuolia.
Palauttaisitteko toisen tuolin?
Kommentit (6)
En palauttaisi. Syy ei ole se, että "hähää, sainpas ilmaisen tuolin!", vaan en yksinkertaisesti jaksaisi nähdä vaivaa lähteä enää takaisin kauppaan.
Mä varmaan palauttaisin. Toisaalta voisi myös kysyä onko tehtaan virhe. Saattaisivat käskeä tehtaalta sen pitämäänkin.
Oon aika herkkä omatuntoinen, kantaisin vaan huonoa omaatuntoa jos pitäisin. Ei olisi iloa.
En palauttaisi. Luulisin vain ymmärtäneeni väärin, että kyse oli yhden tuolin hinnasta eikä kahden.
Pienen liikkeen kohdalla voisin palauttaa, koska kyse on yrittäjän leivästä. Ison kohdalla en oikaise.
Tuota itse pohdin, että kauhea vaiva lähteä palauttamaan.
Tuskin niillä on kassakoneessa koodia tuollaiselle, joten myyjien päivää palautus ei ainakaan helpottaisi. Tuskin pomonkaan, jos hänelle aletaan kassalta soittelemaan. Ei sen tuolin rahallinen arvo paketoimattomana ole kuitenkaan kovin iso.
Hop!