Miten saatte pidettyä järjestyksessä kaikki kodin laskut ja muut tärkeät paperit? Olen ihan onneton tässä asiassa :(
Kaapit täynnä kaikenmaailman papereita.. verot, vakuutukset, laskut, tiliotteet, takuukuitit ja muut kaikki sikinsokin ja aina sama ongelma: kun jotain tärkeää paperia tarvisit niin mistään et sitä löydä. Kohtalotovereita?
Nyt hyviä vinkkejä tälle säheltäjälle! Haluan laittaa KAIKKI paperit järjestykseen ja pitää sen järjestyksen. Millai olette järjestäneet?
Jonkinlainen kirjanpitokin täytyisi aloittaa kaikista tuloista ja menoista, että pysyisi ajantasalla edes omasta taloudestaan..
Kommentit (19)
NYkyään pysyy jo paremmin hommat hanskassa.
Voisit tehdä niin, että alat nyt kerätä kaikkia virallisen näköisiä papereita samaan kasaan. Keräät niitä aina johonkin laatikkoon tai hyllyyn kun siivotessasi ja muuten näet. Sitten parin viikon päästä tai vaikka joulun jälkeen menet kauppaan ja ostat kansioita, muovitaskuja, rei' ittimen ja sen sellaista ja istut saaliinesi lattialle ja alat järjestää! Etkä nouse ennen kuin kaikki paperit ovat joko kansioissa tai roskiksessa!
Tämän toistat sitten seuraavana vuonna ja seuraavana ja seuraavana... siis olettaen että vuoden aikana kaikki paperit eivät ole jo samantien kulkeutuneet oikeaan paikkaan.
Jaa. parin vuoden päästä pitää sitten alkaa jo tyhjentääkin niitä kansioita!
Laatikoissa on kansiot tai muovitaskut eri papereille: vakuutukset, pankki, auto, kiinteistö...vanhat paperit ovat oikeissa kansioissa ja joka kuukausi mapitan uudet paperit paikoilleen, ettei tule kaaosta.
Hyvin toimii ainakin meillä.
Meillä on myös kansio, jossa on aktuaalit paperit järjestyksessä, sellaiset, joihin pitää vielä jotenkin puuttua sekä lista tarvittavista hankinnoista, tekemisistä, ihmisistä joihin pitää yhteyttä jne. sekä allakka. Sieltä sitten tarkastamme, mitä pitää tehdä seuraavaksi.
Toiseen laitan maksetut laskut eräpäivän mukaiseen järjestykseen. Eli kun olen maksanut laskun, merkkaan siihen kynällä " ok" , rei' itän ja laitan mappiin pinon päälle.
Toisessa mapissa välilehdet, mm: vakuutukset, palkka, verot, perintö jne.
Ja paperit laitan sitten oikeaan väliin (tänne ei tule lainkaan laskuja).
Kätevää ja suht. helppoakin!
ja sinne sitten laitetaan kyseiseen asiaan liittyvät paperit.
Muovisina näitä saa alle vitosella mm. kirjakaupoista.
Menoista voi pitää kirjaa helposti, kun ottaa aina kuitin ostoksista ja pari kertaa kuusta kirjaa ne johonkin vihkoon eri alaotsikoiden alle (asuminen, puhelut, ruoka + kaikki mitä ruokakaupasta ostaa pesuaineet ym., vaatteet).
Laskut maksamme heti kun ne postista tulee, sitten tärkeät paperit mappeihin (jotka teemoitettu tietenkin, vakuutusasiat omassaan jne.). Ei ole ollenkaan vaikeaa pitää papereitaan järjestyksessä, kun ottaa vaan järjestelmällisyydestä tavan! :)
Vierailija:
Toiseen laitan maksetut laskut eräpäivän mukaiseen järjestykseen. Eli kun olen maksanut laskun, merkkaan siihen kynällä " ok" , rei' itän ja laitan mappiin pinon päälle.
!
maksetut roskikseen, ellei ole joku erityinen. mutta siis puhelin, sähkö ym. laskut roskiin. turha säilytellä.
laskuille on oma lokeronsa tietokoneen vieressä, jossa laskut ovat eräpäivän mukaisessa järjestyksessä. Kun lasku on maksettu, se revitään roskiin.
Tärkeät paperit, lähinnä siis verotukseen ja vakuutuksiin, lainoihin ja pankkiasioihin liittyvät, ovat map(e)issa. Tiliotteita ei enää tule, ne ovat sähköisinä, ennen tiliotteet ja tilinauhat kerättiin samaan laatikkoon (pahvinen cd-levyille tarkoitettu ;).
Mappi jossa on minun tärkeät paperit (pankkijutut, työsopimukset ja todistukset, verolipukkeet..) ja miehelle oma mappi.
Lisäksi on yhteinen mappi jossa on esim. vuokraan, sähköön, autoon liittyvät asiat, vakuutusjutut, yhteisten tilien pankkijutut..
Keräämme kaikki kuitit talteen ja pidämme kirjaa menoista. Joka kuukaudelle on oma A5-koon kirjekuori jossa lukee päällä " kuitit lokakuu 07" jne. Takuukuitit on erillisessä kirjekuoressa jossa lukee takuukuitit. Käyttöohjeille on oma litteä pahvilaatikko.
Ja luonnollisesti meilläkin tärkeitä papereita vain niputetaan ja " sitten joskus" lajitellaan paikoilleen, ja minäkin lajittelen yleensä paikoilleen vasta siinä vaiheessa kun on joku paperi hukassa.. mutta kummasti löytyy helpommin kun laittaa mappiin välilehtiä tai muovitaskuja ja nimeää osiot autolle, vakuutuksille jne.
Kannattaa miettiä mitä paperia oikeasti tarvitsee. Esimerkiksi tiliotteilla ei tee mitään jos käytössä on nettipankki. Monet pankithan vielä veloittavat niiden lähettämisestä.
Me tehdään laskujen kanssa niin, että meillä on yksi muovifolderi, johon laitetaan maksamattomat laskut. Me maksetaan ne yleensä kerran kaksi kuussa. Maksettuihin laskuihin laitetaan päivämäärä, jolloin on maksettu. Niitä säilytetään vuoden verran eteisen lipaston laatikossa. Vuotta vanhempiin laskuihin ei tule yleensä tarvetta palata, jolloin vien ne työpaikan silppuriin.
Samassa laatikossa säilytän erillisessä muovifolderissa verotukseen liittyvät kuitit ja muut tarkistettavat asiat. Silloin veroehdotuksen täyttäminen on helppoa. Kun on tyytyväinen verotuspäätökseen, voi noistakin luopua silppurissa.
Meillä on yksi kansio, jossa on asuntolainapaperit ja muut sopimukset, joita ollaan tehty. Meillä on nämä asuntokohtaisina (ollaan ehditty ostaa/myydä useampikin asunto). Vanhemmista voi myös luopua ajan kanssa.
Takuupaperit ja käyttöohjeet säilytän myöskin yhdessä lehtikansiossa. Toi kannattaa aina välillä siivota sitä mukaa kun takuut loppuvat tai koneet vaihtuvat.
Sen lisäksi meillä on yksi muovifolderi, jossa säilytetään muita tärkeitä papereita (lääkereseptit, tilauspaperit ennen kuin tavara on saatu, jne.). Sen siivoan noin kerran kuussa ja heitän tarpeettomat pois.
Kuitteja säilytän vain sellaisista ostoksista, joissa on todennäköistä vaihto. Ne säilyy rahapussissa sen aikaa. Muut kuitit silppuriin parin viikon väkein. Ja jos ostaa kaikki vähänkin isommat pankkikortilla, niin nettipankista saa tiliotteen, josta voi vahvistaa maksutapahtuman.
Minäkin aloitan tänään siivoamisen.
mies mapittaa aika ajoin, minä keräilen niitä lehtikansioihin pois pöydiltä ajelehtimasta. Siis ensin minä, sitten mies :-) Olemme säilyttäneet tiliotteet. Yllättävän monissa asioissa meillä on kuitenkin hukassa joku paperi ja tiliotteista saa esim. tietyt summat ja ostokset selville.
Minä tein mapit siis katsoin paikat kaikille asioille. Autokulut, vastikkeet, puhelinlaskut, lehdet ja harrastukset, terveyden hoito jokaiselle oma lokero välilehdellä eroteltuna. Toisessa mapissa on työtodistuksia ja verojuttuja ym virallisempi hommeleita. Kolmas mappi on tiliotteita varten.
No kun päivät pyörittelee kaiken maailman lippulappua niin illalla ei tod kiinnosta saman pyörittäminen. Mutta kun on idiootti varmasti yksilöity jokaisella paperille paikka mapeissa niin insinöörikin osaa ne laittaa paikalleen ja samalla hoitaa meidän " kirjanpidon" noin muuten.
Selvennykseksi kaikki laskut ja tiliotteet ym kerätään useamman kuukauden ajan yhteen kansioon josta ne mies sitten laittaa oikeille paikoille.
On vain muovitaskut: vero, palkka, laskut, vakuutus, johon laitan vain päällimäiseksi uusimman.
riippukansio laatikko vakuutus, palkka, lasku yms. papereille
takuutodistukset ja käyttöohjeet on kaapissa tietyllä hyllyllä
Mapit sekä miehen että minun maksamille laskuille sekä yhteinen tiliotteille. En todellakaan luota että nettipankista saan tuosta noin vain useamman vuoden takaiset tiliotteet, niitäkin saattaa tarvita. Ja jos saan Elisalta parin vuoden takaisen perintälaskun, verenpaineeni nousee niin korkealle että varmaanräjähtäisin jos pitäisi mennä pankkiin pyytämään tiliotetta ko. ajalta ;o)
Ja maksetut laskut säilytän, koska niistä selviää puhelin-, sähkö-,vakuutus-, lehtitilaus- jne. juttuja (laskutuskaudet, vanhat sähkö- ja vesimittarilukemat jne.) , joita ei pelkästä tiliotteesta näe. Yhteen isoon mappiin mahtuu vuoden laskut, joten parin vuoden laskujen säilytys ei paljon rasita. Ei ole iso homma rei' ittää laskut kun on maksanut ja laittaa mappiin.
Salkussa on omat taskunsa vakuutuskirjoille, lasten vakuutusta varten säilytetyille lääkärilaskuille, takuukuiteille, veropapereille, resepteille, autopapereille (luovutustodistukset) jne.
En kestä kaaosta paperihommissa, näin paperit pysyvät järjestyksessä.
ihan tä perinteinen mappi systeemin ja hyvin toimii.
Veroille omat mapit, maksetuille laskuille omat, maksamattomille oma jne. tarpeen mukaan.
onko vaikeeta?