Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja! Mikä on työssäsi henkisesti raskainta?

Vierailija
22.04.2018 |

Minkälaiset asiat koet työssäsi henkisesti raskaiksi ja kuormittaviksi? Kerrothan myös, minkä ikäryhmän kanssa työskentelet.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, että itse yrittää parhaansa, yrittää olla hyvä opettaja, suunnittelee kaiken ja yrittää viihdyttää opiskeljoita - ja sitten kuitenkin aina joku kritisoi.

Amk-ope, opiskelijat 19-55-vuotiaita.

Vierailija
2/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat, jotka kuvittelevat tietävänsä opettamisesta minua enemmän, koska ovathan he itsekin käyneet koulua, ja tulevat kertomaan minulle miten minun pitäisi tehdä työtäni, sekä vanhemmat, jotka vaativat poikkeuksia omille lapsilleen milloin mistäkin asiasta ja milloin milläkin verukkeella. Lisätään listalle vielä ilmiselvästi jonkinlaisista mielenterveysongelmista kärsivät vanhemmat, jotka lähettelevät uhkauksia, haukkumaviestejä jne.

t. ala-asteen ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen, että itse yrittää parhaansa, yrittää olla hyvä opettaja, suunnittelee kaiken ja yrittää viihdyttää opiskeljoita - ja sitten kuitenkin aina joku kritisoi.

Amk-ope, opiskelijat 19-55-vuotiaita.

Onko muuten aikuisopiskelijoiden parissa yleistä sellainen, että opettajana saat olla muistuttelemassa ja huolehtimassa asioista, joista opiskelijoiden pitäisi kantaa itse vastuu?

Vierailija
4/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, että itse yrittää parhaansa, yrittää olla hyvä opettaja, suunnittelee kaiken ja yrittää viihdyttää opiskeljoita - ja sitten kuitenkin aina joku kritisoi.

Amk-ope, opiskelijat 19-55-vuotiaita.

Onko muuten aikuisopiskelijoiden parissa yleistä sellainen, että opettajana saat olla muistuttelemassa ja huolehtimassa asioista, joista opiskelijoiden pitäisi kantaa itse vastuu?

En muistuttele kuin kerran kurssin päättyessä, mutta aina 3-8 opiskelijaa (out of 40) jättää jotain palauttamatta. Ja ne on aina ne samat ihmiset, kurssi toisensa jälkeen. Ja samat kootut selitykset (mummoja muuten kuolee paljon...).

Vierailija
5/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat, jotka kuvittelevat tietävänsä opettamisesta minua enemmän, koska ovathan he itsekin käyneet koulua, ja tulevat kertomaan minulle miten minun pitäisi tehdä työtäni, sekä vanhemmat, jotka vaativat poikkeuksia omille lapsilleen milloin mistäkin asiasta ja milloin milläkin verukkeella. Lisätään listalle vielä ilmiselvästi jonkinlaisista mielenterveysongelmista kärsivät vanhemmat, jotka lähettelevät uhkauksia, haukkumaviestejä jne.

t. ala-asteen ope

Minkä verran joudut selvittelemään esim. koulussa tapahtuneita asioita työpäiväsi jälkeen? Entä minkä verran vanhemmat tuohon liittyen ottavat yhteyttä ns. turhaan, tilanteista joissa ei oikeasti ole mitään (paitsi ehkä joku väärinkäsitys)?

Entä millaisia poikkeuksia lasten kohdalle vaaditaan?

Vierailija
6/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehkä vielä tuntien suunnittelu. Toisaalta myös se, jos ryhmässä on paljon niitä, jotka eivät jaksa kuunnella, motivaatio on heikko, jatkuva pälätys kuuluu, mikään ei oikein kiinnosta. Vuorovaikutuksesta tulee silloin usein nahkeata puolin jos toisin, eli lopulta on itsekin ihan paska opettaja. 

Ei vakityötä, aikuisille sijainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aineenopena lukiossa, alaluokilla luokanopena ja nykyään erkkana yläkoulussa. Ja muuten, kelpoisuus kaikkeen. :) Kaikissa hyviä puolia, mutta pitää nyt ne painetta aiheuttavat listata, joten täältä tulee.

Aineenopena lukiossa:

- passiiviset ja nirppanokkaiset oppilaat

- tulospaine

Alkuopetuksessa alakoulussa:

- open ahdistelu (siis lapset käy ihan fyysisesti jatkuvasti iholle laumoina ja kaikki hokee "ope, mitä mun pitää tehdä", vaikka kuinka olisi hyvä ja selkeä ohjeistus)

- intensiiviset tunnit ja riittämättömyyden tunne, kun 25 7-vuotiasta tarvii kaikki jotain samaan aikaan

- oppimisvaikeuksista yms. puhuminen koteihin on surullista ja vanhempien ahdistus tekee itsellekin kurjan mielen

- jatkuva pommitus siitä, että mitä kukin tarvii ja kenen hanskojen pitämistä pitää vahtia ja kuka nimiteli ketä ja miksi tämä ja tämä luokkakaveri tekee sitä ja tätä välitunnilla jne. "Voisitko muistuttaa, että menee koulun jälkeen suoraan mummulle?" "Jessellä on hammaslääkäri 13.15, joten laitatko menemään sinne 13.05?" Näiden muistaminen siinä kaaoksessa on todella hankalaa.

Erkkana yläkoulussa:

- ameebamainen olo, jossa pitää hoitaa kaikki mahdolliset asiat ja enemmänkin, kaikki kaadetaan erkalle

- taukojen puute, koska aina on jotain tapaamista, erikoisjärjestelyä, opettajat tarvii tukea yms. Missään muussa open hommassa ei oikeasti ole ollut 6-7 tunnin päiviä ilman hetken taukoa.

- koulun siirtyminen palvelujärjestelmäksi. Tämä näkyi jo alkuopetuksessa, mutta täällä se on huipussaan. Palkka ja pääosatyöstä on opetustyötä, mutta silti se harmaa alue kasvaa ja kasvaa, jossa räätälöidäään yksilöllisiä ohjeita koteihin. Äidit pommittaa kesken tuntia tekstarilla ja uudella ja uudella, kun opettaja ei vastaa... Eivät tajua, että olen opettaja ja minulla voi olla siellä 10 haasteellista oppilasta luokassa, enkä pysty tekstailemaan tehtäviä kotiin kesken oppituntia. Tai miksei ole ok, jos lapsi tuleekin yllättäin klo 10.50 tekemään koetta, kun minulla on ainoa tauko päivän aikana, jolloin tasan 15 minuuttia aikaa syödä.

Mutta mistä olen pitänyt eniten? Yläkoulun erkan työstä! Teinit on vaan niin mahtavia... ja päähän potkitut herättää halun auttaa ja tukea.

Vierailija
8/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittämättömyyden tunne. Isoissa heterogeenisissä ryhmissä on vaikea löytää aikaa kaikille kunkin tarpeen mukaan. Joku kärsii aina. Joskus se on se heikoin, joskus vahvin oppilas.

-yläkoulun aineenope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- koulun siirtyminen palvelujärjestelmäksi. Tämä näkyi jo alkuopetuksessa, mutta täällä se on huipussaan. Palkka ja pääosatyöstä on opetustyötä, mutta silti se harmaa alue kasvaa ja kasvaa, jossa räätälöidäään yksilöllisiä ohjeita koteihin. Äidit pommittaa kesken tuntia tekstarilla ja uudella ja uudella, kun opettaja ei vastaa... Eivät tajua, että olen opettaja ja minulla voi olla siellä 10 haasteellista oppilasta luokassa, enkä pysty tekstailemaan tehtäviä kotiin kesken oppituntia. Tai miksei ole ok, jos lapsi tuleekin yllättäin klo 10.50 tekemään koetta, kun minulla on ainoa tauko päivän aikana, jolloin tasan 15 minuuttia aikaa syödä.

Mutta mistä olen pitänyt eniten? Yläkoulun erkan työstä! Teinit on vaan niin mahtavia... ja päähän potkitut herättää halun auttaa ja tukea.

<3 <3 <3

Vierailija
10/10 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajankokoukset, turhat palaverit ja kaikki turha lässyttäminen tyhy-tempauksineen. Haluaisin vain opettaa ja olla nuorten kanssa sekä suunnitella omaa opetusta.

T. 2.asteen ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi