Norjalaiset osaavat. Oslon lentokenttä on 50 km:n päässä keskustasta, mutta sinne on nopeampi junayhteys kuin Helsingissä
vaikka Helsinki-Vantaan lentoasema on paljon lähempänä keskustaa.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
No sehän onkin todellista huippuosaamista rakentaa junarata kentälle
Jostain syystä ei onnistu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän onkin todellista huippuosaamista rakentaa junarata kentälle
Jostain syystä ei onnistu Suomessa.
Eli sun mallissa jos lähdet kentälle vaikka Kannelmäestä, ajat ensin keskustaan josta oikorataa kentälle. Oliko nopeampi kuin tämä ympyrärata?
Sieltä tuleva juna pysähtyy vain kerran. Siksi matka-aika on 25 minuuttia.
https://www.nsb.no/en/timetables/timetables/_attachment/14483?_ts=15f85…
Helsinki-Vantaalle sen sijaan liikennöi paikallisjuna I, joka kulkee hitaasti ja pysähtyy kymmenellä pysäkillä siinä matkalla. Matka-aika siksi 32 minuuttia.
Mutta kun nyt lentokenttä ei satu olemaan minkään kaukojunareitin varrella, olisi ollut melkoista tuhlausta rakentaa sinne rata, joka ei samalla palvelisi paikallisliikennettä.
Norjassa on sitä öljyrahaa yllin kyllin ja johonkinhan se on käytettävä. Maa jossa ei ole valtion velkaa, vaan ylijäämää tulee joka vuosi lisää ja sijoitetaan öljyrahastoon..
Olisihan se tosiaan nopea täälläkin, jos pysähtyisi vain Rautatientorilla
Vierailija kirjoitti:
Sieltä tuleva juna pysähtyy vain kerran. Siksi matka-aika on 25 minuuttia.
https://www.nsb.no/en/timetables/timetables/_attachment/14483?_ts=15f85…
Helsinki-Vantaalle sen sijaan liikennöi paikallisjuna I, joka kulkee hitaasti ja pysähtyy kymmenellä pysäkillä siinä matkalla. Matka-aika siksi 32 minuuttia.
Mutta kun nyt lentokenttä ei satu olemaan minkään kaukojunareitin varrella, olisi ollut melkoista tuhlausta rakentaa sinne rata, joka ei samalla palvelisi paikallisliikennettä.
Mä otan aina halvemman junan joka pysähtyy useammin. Halvempi kuin flytåget.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä tuleva juna pysähtyy vain kerran. Siksi matka-aika on 25 minuuttia.
https://www.nsb.no/en/timetables/timetables/_attachment/14483?_ts=15f85…
Helsinki-Vantaalle sen sijaan liikennöi paikallisjuna I, joka kulkee hitaasti ja pysähtyy kymmenellä pysäkillä siinä matkalla. Matka-aika siksi 32 minuuttia.
Mutta kun nyt lentokenttä ei satu olemaan minkään kaukojunareitin varrella, olisi ollut melkoista tuhlausta rakentaa sinne rata, joka ei samalla palvelisi paikallisliikennettä.
Mä otan aina halvemman junan joka pysähtyy useammin. Halvempi kuin flytåget.
Jo toki voi mennä millä haluaa, mutta se ei sitten olekaan nopea. Ap tässä nyt järmää siitä nopeimmasta yhteydestä.
Meillä voi vielä lennähtää Malmille, from HEL, jos osaa kikat. Kohta sekin loppuu ...
Helsingin juna on julkista liikennettä, hinnassa näkyy ero. Asun Tukholmassa, rakastan Helsingin lentokenttäjunaa! Meillä vastaava maksaa 260 kruunua suuntaansa.
Juna sitä juna tätä. Mihin ihmeeseen tarvitaan hiilivoimajunia kuljettamaan rypsiöljybussin sijasta ihmisiä lentelemään huvin vuoksi ja urheilun kannalta, kun vanha dieselautokin on lentämistä ekologisempi kulkutapa?
Norjassa on rahaa kuin roskaa öljytulojen vuoksi. Jos meillä olisi yhtä paljon, niin olisi vielä hienommat systeemit. Helsinki on monessa asiassa paljon edellä Osloa, esim päivähoidossa ja tietotekniikassa.
Ja kiinalaiset vielä paremmin. Shanghaissa maailman nopein junayhteys hoitaa matkan lentokentältä keskustaan hyvin nopeasti.
Vaikka Suomessa olisi rahaa kuinka paljon, se tuhlattaisiin meta-ongelmien vatkaamiseen. Voisiko maakuntajaon uudistaa? Tai purkaa kaikki valtatiet ja rakentaa uudet 50 metrin päähän?
Miksi Rovaniemellä ei ole metroa - rakennetaan! Etelä-Suomen metsät voisi kaataa, Pohjois-Lappiin perustaa yliopiston, milloin terveyskeskusjärjestelmä on viimeksi uudistettu?
Uusitaan pk-seudun matkaliput ja lukulaitteet!
Kaikkea tällaista meillä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suomessa olisi rahaa kuinka paljon, se tuhlattaisiin meta-ongelmien vatkaamiseen. Voisiko maakuntajaon uudistaa? Tai purkaa kaikki valtatiet ja rakentaa uudet 50 metrin päähän?
Miksi Rovaniemellä ei ole metroa - rakennetaan! Etelä-Suomen metsät voisi kaataa, Pohjois-Lappiin perustaa yliopiston, milloin terveyskeskusjärjestelmä on viimeksi uudistettu?
Uusitaan pk-seudun matkaliput ja lukulaitteet!Kaikkea tällaista meillä tehdään.
Niin, lisää vaikka se että pk-seudulla autoilu pitää kieltää/estää koska autot nyt vaan on niinku sillee ikäviä. Ihmisethän voi vaikka pyöräillä joten tiet voi korvata nurmikkoistutuksilla ja ratikalla pääsee keskustassa jos ei jaksa pyöräillä.
Ei kai juuri kukaan kulje junalla lentokentälle Helsingissä? Eihän sitä osaa kukaan käyttääkään, on kuulemma tehty niin vaikeaksi lentoaseman päässä. Ja lisäksi on tolkuttoman hidas.
Joko menee bussilla tai jos on varaa, niin ottaa taksin.
Jostain Lauttasaaresta ei pääse mitenkään järkevästi julkisilla Helsinki-Vantaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suomessa olisi rahaa kuinka paljon, se tuhlattaisiin meta-ongelmien vatkaamiseen. Voisiko maakuntajaon uudistaa? Tai purkaa kaikki valtatiet ja rakentaa uudet 50 metrin päähän?
Miksi Rovaniemellä ei ole metroa - rakennetaan! Etelä-Suomen metsät voisi kaataa, Pohjois-Lappiin perustaa yliopiston, milloin terveyskeskusjärjestelmä on viimeksi uudistettu?
Uusitaan pk-seudun matkaliput ja lukulaitteet!Kaikkea tällaista meillä tehdään.
Niin, lisää vaikka se että pk-seudulla autoilu pitää kieltää/estää koska autot nyt vaan on niinku sillee ikäviä. Ihmisethän voi vaikka pyöräillä joten tiet voi korvata nurmikkoistutuksilla ja ratikalla pääsee keskustassa jos ei jaksa pyöräillä.
Itseasiassa Oslo on just tämmöinen.
Oikeat hankkeet tehdään valtiotasolta öljyrahoilla rahoitettuna.
Oslon kaupungin päättäjöt sitten näpräävät ekohörhöilyä pienillä paikallisilla määrärahoilla, pyöräilyä edistetään ja diesel-autot kielletty ja autoilua rajoitettu muutenkin jne.
Kaksi ihan erilaista todellisuutta. Öljyrahat on vieläpä säätiöitetty niin, että niihin ei poliitikot pääse puuttumaan jatkossakaan, vaan kassaan virtaa taatusti massia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä tuleva juna pysähtyy vain kerran. Siksi matka-aika on 25 minuuttia.
https://www.nsb.no/en/timetables/timetables/_attachment/14483?_ts=15f85…
Helsinki-Vantaalle sen sijaan liikennöi paikallisjuna I, joka kulkee hitaasti ja pysähtyy kymmenellä pysäkillä siinä matkalla. Matka-aika siksi 32 minuuttia.
Mutta kun nyt lentokenttä ei satu olemaan minkään kaukojunareitin varrella, olisi ollut melkoista tuhlausta rakentaa sinne rata, joka ei samalla palvelisi paikallisliikennettä.
Mä otan aina halvemman junan joka pysähtyy useammin. Halvempi kuin flytåget.
Jo toki voi mennä millä haluaa, mutta se ei sitten olekaan nopea. Ap tässä nyt järmää siitä nopeimmasta yhteydestä.
Se Oslon normaali NSB-juna on vain jotain 5-10min hitaampi keskustaan mutta puolet halvempi. Paikalliset neuvoivat että älä ikinä ota turhaan Flytågetia ja noinhan se meni.
No sehän onkin todellista huippuosaamista rakentaa junarata kentälle