Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Markuksen evankeliumi on täynnä virheitä

Vierailija
03.04.2018 |

Osa 1:

Genesaretinjärvi on meri Kirjoitta oli selvästi sokea pönttöpää, koska ei osannut erottaa pientä järveä merestä. Genesaretinjärvi on halkaisijaltaan 53 kilometrinen ja leveydeltään 21 kilometrinen "kattilan" muotoinen JÄRVI.
Tyros ja Sidon sijaitsevat järven rannassa Kumpinkaan kaupunki ei sijainnut lähelläkään Genesaretinjärvi, vaan etäänpänä Välimeren Rannalla Syyriassa.
Gerasan kaupunki sijaitsee järven rannassa Nyt jo kolmas kaupunki, jonka sijaintia evankeliumin kirjoittaja ei tiennyt. Kaupunki ei sijaitse Genesaretin rannassa van paljon etelämpänä Samarian ja Perean rajalla.
Jeesus opetti Nasaretin synagogassa Tässä on oikeastaan kaksi pahaa virhettä. Esinnäkin Nasaretisa ei ole synagogaa. Toiseksi, Nasarettia ei ollut vielä olemassa Jeesuksen aikaan vaan se perustettiin vasta kolmesataa vuotta Jeesuksen jälkeen.
Betsaida ja Gennesaret samalla rannalla Evankeliumin kirjoittaja tekee virheen kun sijoittaa Betsaidan ja Gennesaretin kaupungit samalle puolelle järveä, oikeasti kaupungit sijaitsevat vastakkaisilla rannoilla toisiinsa nähde.
Betfage ja Betania Öljymäen itärinteellä Kirjoitta ei tiennyt että kumpikaan kaupunki ei sijainnut Öljymäellä. Betfage sijaitsi Jerusalemin pohjoipuolella aivan kiinni kaupungissa eikä sitä ollut vielä olemassa Jeesuksen elin aikaan, kun taas Betanian hyvin köyhä ja vaatimaton essealaiskylä oli kauempana öljymäestä kaakkoon.
Jeesus matkusti Kapernaumista etelään ja meni joen yli Juudeaan Tehdessään näin Jeesus olisi päätynyt Juudean sijasta Pereaan. Lisäksi Jeesus olisi joutunut kulkemaan Samarian halki, mitä juutalaiset koittivat parhaansa mukaan välttämään. Evankeliumin kirjoitta ei ole taaskaan osannut olla kartalla.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 2

Johannes Kastaja kuoli Pilatuksen ollessa Juudean maaherra Valitettavasti juutalainen historioitsija Josefus tietää kertoa että Herodes teloitti Johannes Kastajan vasta kymmenen vuotta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen, samoihin aikoihin kun Herodes kävi sotaa Aretaksen kanssa.

Nainen saa ottaa eron miehestään Evankeliumin kirjoittaja joka on selvästi ihan ulalla, ei ole ollut sanoja Jeesuksen suuhun laittaessa pahemmin ollut tietoinen siitä, että juutalainen laki ei salli naisten erota. Juutalainen laki tuntee ainoastaan miehen tekemän avieron.

Käsien, jalkojen ja astioiden pesu koskee kaikkia Kirjoittaja ei selvästikkään ollut tietoinen laittaessaa sanoja Jeesuksen suuhun, että tämä määräys koskee ainoastaan vain yksin juutalaisia pappeja, ei sen enempää fariseuksia kuin tavallisia ihmisiäkään.

Jeesus herättää pienen tytön kuolleista Kuolleista herääminen ei ole mahdollista. Jos ihminen on kuollut, niin silloin ei edes elvytykään tai nykyajan vempeleetkään auta.

Jeesus kävelee vedenpäällä Vedenpäällä käveleminen ei ole mitenkään fysikaalisesti mahdollista. Perus luonnonvoimien eli fysiikanlakien tskia, sitä yrittävä vajoaa heti pinnan alle ja hukkuu.

Jeesus lähti Jerusalemista ja rukoili Öljymäellä Miksi Jeesus olisi edes lähtenyt ulos kylmään yöpakkaseen kuten evankeliumin korjoittaja relevantisti väittää, kun tarjolla olisi ollut mukava ja lämmin majapaikka yläsalissa.

Jeesuksen oikeuden käynti Jerusalemissa Kirjoittajapa ei ensinmäkään tuennyt että Pontius Pilatuksen virkapalatsi ei sijainnut Jerusalemissa vaan kauempana Välimeren rannalla Kesareassa. Lisäksi kuvaus oikeuden käynnistä ei noudata sen enempää juutalaista kuin roomalaistakaan oikeudenkäyntiä.

Jeesus vaihettiin Barabbakseen Historian kirjoitus ei tunne ainuttakaan tapausta jossa rikoksesta syytetty olisi vaihdettu vapautettuun rikolliseen. Edes roomalainen oikeus ei tuntenne sellaista menettelyä. On hyvin epätodennäköistä että Barabbas olisi vapautettu Jeesuksen puolesta.

Jeesus haudattiin Joosefin perhehautaan Ensinnäkin miksi yläluokkalainen juutalainen olisi suostunut hautaamaan ristiinnaulitun kapinallisen? Toiseksi, hautaaminen ei kuulunut roomalaiseen tapaan vaan ristiinnaulitut jätettiin roikkumaan ristille viikoiksi, mistä ne sitten heitettiin joukkohautaan kuten seim Matti Myllykoski on esittänyt.

Jakeet 16:9-20 Nämä jakeet eivät kuulu ollenkaan alkuperäiseen evankeliumiin, vaan kertomus päättyy alunperinkin siihem että naiset pakenevat paniikissa tyhjältä haudalta eikä Jeesuksesta ouhuta enää sen koommin.

Vierailija
2/7 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyttää noin paljon aikaa ja vaivaa fiktiivisen teoksen analysointiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit oleellisimman virheen, joka on heti kirjan ekalla sivulla. Ja vieläpä sen ensimmäinen lause.

Vierailija
4/7 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea.

Vierailija
5/7 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Jumala tietää paremmin kuin sinä. Rukoile ja toivo Jumalan antavan anteeksi.

Vierailija
6/7 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markuksen evankeliumi on vanhin.

Luukkaan ja Matteuksen evankeliumit on korjoitettu Markulsem evankeliumin pohjalta. Johanneksen evankeliumi on nuorin kanonisoidusta nelikosta.

Ristiriitaisuuksistaan huolimatta nämä kaiketi katsottiin parhaiten yhdenmukaisiksi ja valittiin mukaan Raamattuun.

Evankeliumitekstejä oli tarjolla vaikka kuinka paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalju Pitkätukka kirjoitti:

Markuksen evankeliumi on vanhin.

Luukkaan ja Matteuksen evankeliumit on korjoitettu Markulsem evankeliumin pohjalta. Johanneksen evankeliumi on nuorin kanonisoidusta nelikosta.

Ristiriitaisuuksistaan huolimatta nämä kaiketi katsottiin parhaiten yhdenmukaisiksi ja valittiin mukaan Raamattuun.

Evankeliumitekstejä oli tarjolla vaikka kuinka paljon.

Johanneksen evankeliumi on nuorin kanonisoidusta nelikosta.

Väärin. Matti Myllykoski sanoi vasta vähän aikaa sitten eräässä jaastattelussa, että Luukkaan evankeliumi on muorin KAIKISTA evankeliumeista, ja että Markuksen evankeliumi on kirjoitettu pian juutalaissodan jälkeen tai niihin aikoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme