Yläkoululaisten vanhemmat - minkälaisia wilma-viestejä teille tulee?
Wilma-viestien määrä on romahtanut sitten ala-asteen. Tosi harvoin tulee yhtään mitään. Miten muualla?
Kommentit (19)
Viesteinä tulee tietoa tapahtumista tai poikkeusaikatauluista tms. Oikeastaan kaikki saamamme viestit ovat vähintään koko luokkaa, yleensä koko koulua koskevia.
Tuntimerkinnät näkyvät toki, mutta viestit eivät koske niitä. Tuntimerkintöjä (pos.) tulee paljon enemmän kuin alakoulussa.
Aikoinaan tuli vaikka minkälaisia, ei useinkaan kovin mairittelevia. Myöhästelyistä enimmäkseen ,joskus jotain kuvamateriaalia sotkuisesta pulpetista.
Ei yläkoulusta tule viestejä. Kerran syksyssä viimeisen koulupäivän aikataulusta ja keväällä kevätjuhlapäivän aikataulu.
Ai niin, laittaahan opo vanhempainillasta tiedon, valintojen tekemisestä muistutuksen, ym. asioita.
Hyvin tulee viestejä. Muutama opettaja vielä löytyy, joka ei osaa käyttää ATK:ta sen verran, että laittaisi myös läksyt, mutta muut ovat hyviä.
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Vierailija kirjoitti:
Viesteinä tulee tietoa tapahtumista tai poikkeusaikatauluista tms. Oikeastaan kaikki saamamme viestit ovat vähintään koko luokkaa, yleensä koko koulua koskevia.
Tuntimerkinnät näkyvät toki, mutta viestit eivät koske niitä. Tuntimerkintöjä (pos.) tulee paljon enemmän kuin alakoulussa.
Meillä sama.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Käyhän se noinkin, mutta tuo ei edistä sitä ATK:n käyttöä, että jokainen merkkaa omansa, kun ajatus siinä on, että yksi merkkaa ja muut lukee ja onhan vanhempana paljon helpompi seurata sitä läksyjen tekoa. Ei silti, hyvin muksut ne hoitavat, mutta itselle olisin aikoinani tuollaista tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Käyhän se noinkin, mutta tuo ei edistä sitä ATK:n käyttöä, että jokainen merkkaa omansa, kun ajatus siinä on, että yksi merkkaa ja muut lukee ja onhan vanhempana paljon helpompi seurata sitä läksyjen tekoa. Ei silti, hyvin muksut ne hoitavat, mutta itselle olisin aikoinani tuollaista tarvinnut.
Ei kai sitä digitalisaatiota nyt ihan kaikkialle ole pakko tunkea. Varsin toimiva tapa on tuo kuvan ottaminen ja wa:ssa lähettäminen, jos ei jaksa kirjoittaa läksyjä muistiin tai jos on joku poissa.
Hyvä olisi yläkoululaisen jo ottaa sen verran vastuuta omista asioistaan, että läksystään huolen pitää. Kaikken kädettömimpiä reppanoita varten kuitenkin joutuu välillä vanhemmille viestittelemään, jotta edes jotain tulee tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Käyhän se noinkin, mutta tuo ei edistä sitä ATK:n käyttöä, että jokainen merkkaa omansa, kun ajatus siinä on, että yksi merkkaa ja muut lukee ja onhan vanhempana paljon helpompi seurata sitä läksyjen tekoa. Ei silti, hyvin muksut ne hoitavat, mutta itselle olisin aikoinani tuollaista tarvinnut.
Ei kai sitä digitalisaatiota nyt ihan kaikkialle ole pakko tunkea. Varsin toimiva tapa on tuo kuvan ottaminen ja wa:ssa lähettäminen, jos ei jaksa kirjoittaa läksyjä muistiin tai jos on joku poissa.
Hyvä olisi yläkoululaisen jo ottaa sen verran vastuuta omista asioistaan, että läksystään huolen pitää. Kaikken kädettömimpiä reppanoita varten kuitenkin joutuu välillä vanhemmille viestittelemään, jotta edes jotain tulee tehdyksi.
Siis ei digitalisaatiota, mutta WA käy? Nyt on käytössä Wilma, reissuvihko, monisteita, koepaperita etc. Jos Wilma kerran on, niin käytetään sitä tai sitten ei käytetä, mutta miksi ihmeessä pitää käyttää noin monta muuta viestintäkanavaa, kun yksi riittää?
Joka päivä jokunen ope laittaa että tunti sujunut hyvin tai muu keltainen merkintä. Kaikki tulevat kokeet ja menneiden arvosanat näkyy ja ne pitää kuitata nähdyksi.
Mitä liikuntaa milloin ja missä ilmoitetaan viikoittain. Tiivistä mutta ei turhaa viestää. Hyvin toimii. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Käyhän se noinkin, mutta tuo ei edistä sitä ATK:n käyttöä, että jokainen merkkaa omansa, kun ajatus siinä on, että yksi merkkaa ja muut lukee ja onhan vanhempana paljon helpompi seurata sitä läksyjen tekoa. Ei silti, hyvin muksut ne hoitavat, mutta itselle olisin aikoinani tuollaista tarvinnut.
Ei kai sitä digitalisaatiota nyt ihan kaikkialle ole pakko tunkea. Varsin toimiva tapa on tuo kuvan ottaminen ja wa:ssa lähettäminen, jos ei jaksa kirjoittaa läksyjä muistiin tai jos on joku poissa.
Hyvä olisi yläkoululaisen jo ottaa sen verran vastuuta omista asioistaan, että läksystään huolen pitää. Kaikken kädettömimpiä reppanoita varten kuitenkin joutuu välillä vanhemmille viestittelemään, jotta edes jotain tulee tehdyksi.
Siis ei digitalisaatiota, mutta WA käy? Nyt on käytössä Wilma, reissuvihko, monisteita, koepaperita etc. Jos Wilma kerran on, niin käytetään sitä tai sitten ei käytetä, mutta miksi ihmeessä pitää käyttää noin monta muuta viestintäkanavaa, kun yksi riittää?
Tavoitteena on, että natiaiset itse ratkaisevat tämän hankalan kotiläksyjenmerkkausongelman. Ei niille ihan kaikkea tarvitse valmiiksi tehdä, edes opettajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Käyhän se noinkin, mutta tuo ei edistä sitä ATK:n käyttöä, että jokainen merkkaa omansa, kun ajatus siinä on, että yksi merkkaa ja muut lukee ja onhan vanhempana paljon helpompi seurata sitä läksyjen tekoa. Ei silti, hyvin muksut ne hoitavat, mutta itselle olisin aikoinani tuollaista tarvinnut.
Ei kai sitä digitalisaatiota nyt ihan kaikkialle ole pakko tunkea. Varsin toimiva tapa on tuo kuvan ottaminen ja wa:ssa lähettäminen, jos ei jaksa kirjoittaa läksyjä muistiin tai jos on joku poissa.
Hyvä olisi yläkoululaisen jo ottaa sen verran vastuuta omista asioistaan, että läksystään huolen pitää. Kaikken kädettömimpiä reppanoita varten kuitenkin joutuu välillä vanhemmille viestittelemään, jotta edes jotain tulee tehdyksi.
Siis ei digitalisaatiota, mutta WA käy? Nyt on käytössä Wilma, reissuvihko, monisteita, koepaperita etc. Jos Wilma kerran on, niin käytetään sitä tai sitten ei käytetä, mutta miksi ihmeessä pitää käyttää noin monta muuta viestintäkanavaa, kun yksi riittää?
Tavoitteena on, että natiaiset itse ratkaisevat tämän hankalan kotiläksyjenmerkkausongelman. Ei niille ihan kaikkea tarvitse valmiiksi tehdä, edes opettajan.
Kokeet toki Wilmaan tiedoksi. Lapsoset itse harvoin sitä Wilmukkaa tutkailevat, mutta menee näin kätevästi huoltajan tietoon - edes se, jos läksyt eivät ihan jokaisella tulekaan merkityksi. Mutta muuten olen sitä mieltä, että tekemällä kaiken valmiiksi saa kasvatettua laiskoja ja avuttomia nuoria ja aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Tulee huomautuksia poissaoloista - ne on kaikki jo etukäteen ilmoitettu eli poika on käynyt hammaslääkärissä. Tavallaan kuittaan saman tunnin poissaolon kahteen kertaan eli ensin omana ilmoituksena ja sitten opettajan huomautuksen kuittauksena.
Yläkoulussa ei kannata lähetellä viestejä opettajille. Ei me keritä lukea niitä päivän aikana, saati sitten siirrellä sieltä Wilmaan tietoja (oikean luokan etsiminenkin jo kestää). Siellä poissaolomerkinnöissä on toiminto, jossa saat merkattua ilmoituksesi suoraan poissaolomerkinnöiksi. Kaikilta säästyy aikaa ja vaivaa!
- yläkoulun aineenope, lukee viestit vasta iltakymmeneltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Käyhän se noinkin, mutta tuo ei edistä sitä ATK:n käyttöä, että jokainen merkkaa omansa, kun ajatus siinä on, että yksi merkkaa ja muut lukee ja onhan vanhempana paljon helpompi seurata sitä läksyjen tekoa. Ei silti, hyvin muksut ne hoitavat, mutta itselle olisin aikoinani tuollaista tarvinnut.
Ei kai sitä digitalisaatiota nyt ihan kaikkialle ole pakko tunkea. Varsin toimiva tapa on tuo kuvan ottaminen ja wa:ssa lähettäminen, jos ei jaksa kirjoittaa läksyjä muistiin tai jos on joku poissa.
Hyvä olisi yläkoululaisen jo ottaa sen verran vastuuta omista asioistaan, että läksystään huolen pitää. Kaikken kädettömimpiä reppanoita varten kuitenkin joutuu välillä vanhemmille viestittelemään, jotta edes jotain tulee tehdyksi.
Siis ei digitalisaatiota, mutta WA käy? Nyt on käytössä Wilma, reissuvihko, monisteita, koepaperita etc. Jos Wilma kerran on, niin käytetään sitä tai sitten ei käytetä, mutta miksi ihmeessä pitää käyttää noin monta muuta viestintäkanavaa, kun yksi riittää?
Tavoitteena on, että natiaiset itse ratkaisevat tämän hankalan kotiläksyjenmerkkausongelman. Ei niille ihan kaikkea tarvitse valmiiksi tehdä, edes opettajan.
Ei niitä läksyjä tarvitsekaan tehdä valmiiksi, mutta jos natiaisella on ongelma läksyjen merkkaamisessa, niin Wilmaan merkkaamattomuus ei auta sitä natiaista.
Vierailija kirjoitti:
Tulee huomautuksia poissaoloista - ne on kaikki jo etukäteen ilmoitettu eli poika on käynyt hammaslääkärissä. Tavallaan kuittaan saman tunnin poissaolon kahteen kertaan eli ensin omana ilmoituksena ja sitten opettajan huomautuksen kuittauksena.
Ne eivät ole huomautuksia vaan merkintöjä.
Et kai laita näitä hammaslääkäriselvityksiä aineenopettajille? Ne kuuluvat vain luokanvalvojalle. Aineenopettaja vain merkitsee, kuka on ollut poissa. Selvitykset ovat huoltajan ja luokanvalvojan välisiä asioita. Aineenopettaja voi opettaa jopa kuutta tai seitsemää ryhmää päivässä. Siellä on aika monta flunssaista, vatsakipuista, fyssarilla käyvää, kuraattorilla olevaa tai hammaslääkärille lähtevää joukossa. Ei ole aineenopen hommaa hallinnoida satojen oppilaiden poissaolojen syitä ja lupia.
Muista myös, ettei Wilma toimi sillä tavalla reaaliajassa, että lv lukee viestin heti tai päivittää merkinnät heti luettuaan viestin. Olen joidenkin huoltajien viesteistä saanut kuvan, että he kuvittelevat minun päivystävän koko päivän Wilmassa. Kerrankin tuntini olivat loppuneet puolelta päivin ja en enää sinä päivänä mennyt Wilmaan. Joku mamma oli laitellut selvityksiä sen jälkeen ja sitten myöhemmin ihmetteli, kun en reagoinut ennen seuraavaa päivää.
Ei se varmaan kuolemaksi ole, jos jokin poissaolo on punaisena päivän tai kaksi. Mitä sillä on merkitystä? Lisäksi huoltaja voi tosiaan itsekin merkitä jo etukäteen luvallisen poissaolon tai käydä klikkaamassa sitä jälkeenpäin. Mitään viestejä ei välttämättä edes tarvita.
Monet asiat, joita vanhemmat ihmettelevät tai kritisoivat, johtuvat siitä, että heillä ei ole mitään hajua aineenopettajan työstä, joka on usein hyvin hektistä. Ryhmä vaihtuu monta kertaa päivässä ja meillä on mielessä työpäivän aikana tolkuton määrä asioita. Välitunnitkin saattavat mennä valvonnassa, koetta valvoessa, oppilaiden kanssa jutellessa jne. On päiviä, että ehdin syödä lounasta vasta kolmelta tuntien loputtua. Aina se sinun lapsesi hammaslääkäripoissaolo ei ole ihan ensimmäinen prioriteetti.
Jotain yleistä infoa ja aika paljon positiivisia merkintöjä. Kokeet toki täytyy kuitata.
Koulun toimintaan, poikkeusaikatauluihin ja kokeisiin liittyviä tulee joskus. Lisäksi tulee hyvä merkinnöistä koonti viesti. Tietysti tulee myös vastauksia kun opettajille joskus on jotakin pitänyt laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty periaatepäätös ettei läksyjä laiteta wilmaan. Muuten oppilaat lopettavat läksyjen merkitsemisen kokonaan. Joka luokka on tehnyt keskenään watsapp ryhmän. Oppilaat ottavat sinne kuvan luokan liitutaulusta poissa olevia varten.
Käyhän se noinkin, mutta tuo ei edistä sitä ATK:n käyttöä, että jokainen merkkaa omansa, kun ajatus siinä on, että yksi merkkaa ja muut lukee ja onhan vanhempana paljon helpompi seurata sitä läksyjen tekoa. Ei silti, hyvin muksut ne hoitavat, mutta itselle olisin aikoinani tuollaista tarvinnut.
Ei kai sitä digitalisaatiota nyt ihan kaikkialle ole pakko tunkea. Varsin toimiva tapa on tuo kuvan ottaminen ja wa:ssa lähettäminen, jos ei jaksa kirjoittaa läksyjä muistiin tai jos on joku poissa.
Hyvä olisi yläkoululaisen jo ottaa sen verran vastuuta omista asioistaan, että läksystään huolen pitää. Kaikken kädettömimpiä reppanoita varten kuitenkin joutuu välillä vanhemmille viestittelemään, jotta edes jotain tulee tehdyksi.
No meillä on täällä kotona "kädetön reppana", erityislapsi, jonka toiminnanohjauksessa on vähän puutteita. Lisäksi hänellä on kevennetty lukujärjestys, jonka mukaisesti ei käy kaikilla tunneilla ja tässä asiassa kullanarvoinen on se opettaja, joka kirjaa wilmaan, mitä on tunnilla tehty ja mitä tulee läksyksi (osaa tiivistää sen hyvin, ei vie paljon tilaa). Tehtäväni on kirjata ylös asioita wilmasta ja muistuttaa lapselle, vaikka toki osan muistaa ja hallitsee itsekin. Kun tehtävänanto on selkeää, hoitaa tehtävänsä hyvin. Kaikki erityistä tukea tarvitsevat lapset eivät ole missään erityiskouluissa.
Tulee huomautuksia poissaoloista - ne on kaikki jo etukäteen ilmoitettu eli poika on käynyt hammaslääkärissä. Tavallaan kuittaan saman tunnin poissaolon kahteen kertaan eli ensin omana ilmoituksena ja sitten opettajan huomautuksen kuittauksena.