Miksi käytätte vielä vanhoja yksiköitä kuten hevosvoimia tai markkoja?
Nytkin luin IL:n autoarvostelun ja pappa siellä puhuu hevosvoimista. Ärsyttää muuttaa ne hevosvoimat normaaleihin kilowatteihin jotta saa edes jonkun kuvan moottorin tehosta.
Kommentit (17)
En edes tiedä meidän auton tehoja. Ja veneen moottorissa lukee 60hp, joten mulle se on 60-heppanen.
Enemmän ärsyttää ovatko ne hevosvoimat/kilowatit SAE vai DIN.
Ennenwanhaan ne oli oikeita hevosvoimia/kilowatteja jotka tuli vauhtipyörältä hyötykäyttöön, nykyisin tehoon lasketaan myös itse moottorin kaikki apulaitteet jotka voi haukata jopa 10%.
Ehkä hevosvoimia siksi, että niitä käytetään ajoneuvojen markkinoinnissa aivan yleisesti.
Oikeastihan sinäkin luot mielikuvan polttomoottorin tehosta hevosvoimina?
Markan käyttöä ei voi ymmärtää, koska se on inflatoitunut vajaan parikymmentä vuotta ja siten täysin hyödytöntä.
Mopon teho on enintään 4kw ja tieliikennemönkijöiden tehot ovat rajoitettu 15kw. Litraisen pikku kotteron tehot ovat jotain 50-60kw luokkaa. Tästä on helppo verrata muiden tehoja.
Kuka tuollaiselle turhaan ärsyyntyvälle mitään viitsii edes selittää?
Kyllähän se ärsyttää kun puhutaan 1000 heppasista autoista.. Kai sitä halutaan jenkkityyliin isoja lukuja jotta voi muna pystyssä elvistellä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hevosvoimia siksi, että niitä käytetään ajoneuvojen markkinoinnissa aivan yleisesti.
Oikeastihan sinäkin luot mielikuvan polttomoottorin tehosta hevosvoimina?
Markan käyttöä ei voi ymmärtää, koska se on inflatoitunut vajaan parikymmentä vuotta ja siten täysin hyödytöntä.
Markka pultattiin aikoinaan kiintellä vaihtosuhteella 5,94573 euroon ja se on kärsinyt inflaatiosta ihan en verran kuin eurokin. Ei yhtään sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttää kun puhutaan 1000 heppasista autoista.. Kai sitä halutaan jenkkityyliin isoja lukuja jotta voi muna pystyssä elvistellä.
Elvis ei hoippunut muna pystyssä ympäriinsä, kuten isäsi. Lanteistaan pikemminkin tuli tunnetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hevosvoimia siksi, että niitä käytetään ajoneuvojen markkinoinnissa aivan yleisesti.
Oikeastihan sinäkin luot mielikuvan polttomoottorin tehosta hevosvoimina?
Markan käyttöä ei voi ymmärtää, koska se on inflatoitunut vajaan parikymmentä vuotta ja siten täysin hyödytöntä.
Markka pultattiin aikoinaan kiintellä vaihtosuhteella 5,94573 euroon ja se on kärsinyt inflaatiosta ihan en verran kuin eurokin. Ei yhtään sen enempää.
Kerro se niille jotka muistelevat 15 vuoden takaisin markkahintoja, vertaavat samojen tuotteiden nykyisiä eurohintoja ja laskevat niistä markkahintoja. Sitten pöyristellään miten kaikki on kallistunut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hevosvoimia siksi, että niitä käytetään ajoneuvojen markkinoinnissa aivan yleisesti.
Oikeastihan sinäkin luot mielikuvan polttomoottorin tehosta hevosvoimina?
Markan käyttöä ei voi ymmärtää, koska se on inflatoitunut vajaan parikymmentä vuotta ja siten täysin hyödytöntä.
Markka pultattiin aikoinaan kiintellä vaihtosuhteella 5,94573 euroon ja se on kärsinyt inflaatiosta ihan en verran kuin eurokin. Ei yhtään sen enempää.
Kerro se niille jotka muistelevat 15 vuoden takaisin markkahintoja, vertaavat samojen tuotteiden nykyisiä eurohintoja ja laskevat niistä markkahintoja. Sitten pöyristellään miten kaikki on kallistunut...
Mutta eivät muistele miten markkahinnat kehittyivät 15 vuoden aikana ennen ecuun / euroon sitomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hevosvoimia siksi, että niitä käytetään ajoneuvojen markkinoinnissa aivan yleisesti.
Oikeastihan sinäkin luot mielikuvan polttomoottorin tehosta hevosvoimina?
Markan käyttöä ei voi ymmärtää, koska se on inflatoitunut vajaan parikymmentä vuotta ja siten täysin hyödytöntä.
Markka pultattiin aikoinaan kiintellä vaihtosuhteella 5,94573 euroon ja se on kärsinyt inflaatiosta ihan en verran kuin eurokin. Ei yhtään sen enempää.
Kerro se niille jotka muistelevat 15 vuoden takaisin markkahintoja, vertaavat samojen tuotteiden nykyisiä eurohintoja ja laskevat niistä markkahintoja. Sitten pöyristellään miten kaikki on kallistunut...
Niin, ja kuten kaikki ovatkin kallistuneet, suorastaan hinnat ovat räjähtäneet käsiin, suurimman kus*tuksen, euron myötä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttää kun puhutaan 1000 heppasista autoista.. Kai sitä halutaan jenkkityyliin isoja lukuja jotta voi muna pystyssä elvistellä.
Elvis ei hoippunut muna pystyssä ympäriinsä, kuten isäsi. Lanteistaan pikemminkin tuli tunnetuksi.
Elvis oli pirinisti jolla ei edes seissyt.
Yksi hevosvoima on voima mikä vaaditaan kun yhtä hevosta nostetaan yhden metrin korkeuteen.
Miksi verenpaineen ilmoittamiseen käytetään vanhentunutta elohopeamillimetriä?
Vierailija kirjoitti:
Kerro se niille jotka muistelevat 15 vuoden takaisin markkahintoja, vertaavat samojen tuotteiden nykyisiä eurohintoja ja laskevat niistä markkahintoja. Sitten pöyristellään miten kaikki on kallistunut...
Oma palkkani ei ole noussut kuusinkertaisesti ja saan sillä huomattavasti vähemmän kuin markka-aikaan, joten koen oikeudekseni puhua "kaiken kallistumisesta" ja muuntaa eurot markoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hevosvoimia siksi, että niitä käytetään ajoneuvojen markkinoinnissa aivan yleisesti.
Oikeastihan sinäkin luot mielikuvan polttomoottorin tehosta hevosvoimina?
Markan käyttöä ei voi ymmärtää, koska se on inflatoitunut vajaan parikymmentä vuotta ja siten täysin hyödytöntä.
Markka pultattiin aikoinaan kiintellä vaihtosuhteella 5,94573 euroon ja se on kärsinyt inflaatiosta ihan en verran kuin eurokin. Ei yhtään sen enempää.
Kerro se niille jotka muistelevat 15 vuoden takaisin markkahintoja, vertaavat samojen tuotteiden nykyisiä eurohintoja ja laskevat niistä markkahintoja. Sitten pöyristellään miten kaikki on kallistunut...
Ei tuossa ole mitään muuta ihmeellistä, kuin että joutuu tekemään valuuttamuunnoksen kun muistelee 15 vuoden takaisia aikoja. Aina ja milloin vain 15 vuoden muistelu tuottaisi pöyristelyä kohtuullisessa määrin.
Kyllähän euroon siirtyminen nosti välittömästi esim. iltapäivälehtien hintoja 5mk -> 1 euro. Yhdessä yössä tapahtui tuo muutos. Markka-aikana kenellekään ei olisi tullut mieleenkään maksaa kahvikupista 18 markkaa, vaan oikea hinta oli tyyliin 3,50. Tuskinpa raaka-aineen ja työvoiman hinta on viisinkertaistunut tässä viidessä vuodessa vaan pieniltä summilta näyttävien maksujen osalta kuluttajia on ilmiselvästi koulittu tottumaan pysyvästi korkeampaan hintatasoon.
Mene vittuun. Mene suoraan vittuun kulkematta lähtöruudun kautta.