Te, jotka kiilaatte ruuhkassa jonoon ja te, jotka mahdollistatte sen:
olette mulkvistejä.
Vaikka teidän mielestänne muiden jonossa jonottavien aika onkin täysin yhdentekevä asia, niin paljastanpa salaisuuden: meille oma aikamme on ihan yhtä arvokasta kuin teille teidän aikanne.
Joten ei, en katso eivätkä muutkaan jonossa katso hyvällä sitä, että a) päästät älyttämää väliä pitämällä eteesi röyhkeitä kiilareita tai b) olet itse sellainen röyhkeä kiilari.
Kommentit (11)
Minä en muuten ymmärrä sitä, että se kiilaaja muka kohteliaasti kysyy, saako etuilla siltä, jonka eteen on menossa, mutta ei millään tavalla ota huomioon sitä muuta jonoa. Hänenhän pitäisi kysyä asiaa jokaiselta, jonka ohi hän menee.
Itse asiassa tilanteessa, jossa on kaksi kaistaa, joista toinen loppuu, kannattaa kaistatila käyttää loppuun asti ja aivan kahden kaistan yhdistyessä noudattaa vetoketjuperjaatetta. Näin hyödynnetään tiestön koko kapasiteetti. Eli molemmat kaistat täynnä ja liittyminen lopussa aivan kaistan päättyessä, eikä toinen kaista tyhjänä ja toisella kilometrien jono.
Itse en puhunut tästä ilmiöstä, vaikka tätäkin on Helsingissä juuri nyt riittämiin, esim Mechelininkadulla. Puhuin siitä, että viereinen, tyhjempi kaista on ryhmittymiskaista eri paikkaan kuin viereinen kaista jolla on jono. Sitten nämä pällit ajavat tätä tyhjempää kaistaa niin pitkälle kuin pääsevät ja lyövät vilkun päälle, koska ovatkin oikeasti menossa sinne, minne kaikki muutkin jonottajat. Samalla nämä viereiselle kaistalle pyrkijät hidastavat sen tyhjemmän kaistan liikennettä, kun pysätyvät pyrkimään sinne jonon sekaan. Sekavasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit. Tällainen sumppu on aina esim. Mechelininkadulla Länsiväylälle päin mentäessä. Kaksi kääntyvää kaistaa jonottaa kiltisti ja sitten osa ajaa Ruoholahteen menevää kaistaa, mutta suurinpiirtein risteyksessä alkaakin pyrkiä Lansiväylälle menevälle kaistalle.
T. Nro 3
Opettele ihan itse ottamaan tilasi haltuun ap. Nytkin olisit voinut ajaa autosi niin, että ohi ei pääse, mutta ajoitko? Etpä tietenkään. Sinä olet se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tilanteessa, jossa on kaksi kaistaa, joista toinen loppuu, kannattaa kaistatila käyttää loppuun asti ja aivan kahden kaistan yhdistyessä noudattaa vetoketjuperjaatetta. Näin hyödynnetään tiestön koko kapasiteetti. Eli molemmat kaistat täynnä ja liittyminen lopussa aivan kaistan päättyessä, eikä toinen kaista tyhjänä ja toisella kilometrien jono.
Nyt olikin kyse siitä, että suorana jatkava akaistaa käytetään jonon ohittamiseksi ja viime hetkellä pujahdetaan pitkän jonon etuosaan kääntyvien kaistalle.
Eli ei, en puhu vetoketjusta. Puhun vanhanaikaisesta etuilemisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Opettele ihan itse ottamaan tilasi haltuun ap. Nytkin olisit voinut ajaa autosi niin, että ohi ei pääse, mutta ajoitko? Etpä tietenkään. Sinä olet se ongelma.
Oletko tyhmä vai lukihäiriöinen?
Juurihan minä haukuin ne, jotka päästävät autoja edelleen. Vaikka minä pidänkin puoleni, edessä on joku tampio, joka pitää edessään kymmenen metrin väliä, jotka kusi.ääkiilarit hyödyntävät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en puhunut tästä ilmiöstä, vaikka tätäkin on Helsingissä juuri nyt riittämiin, esim Mechelininkadulla. Puhuin siitä, että viereinen, tyhjempi kaista on ryhmittymiskaista eri paikkaan kuin viereinen kaista jolla on jono. Sitten nämä pällit ajavat tätä tyhjempää kaistaa niin pitkälle kuin pääsevät ja lyövät vilkun päälle, koska ovatkin oikeasti menossa sinne, minne kaikki muutkin jonottajat. Samalla nämä viereiselle kaistalle pyrkijät hidastavat sen tyhjemmän kaistan liikennettä, kun pysätyvät pyrkimään sinne jonon sekaan. Sekavasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit. Tällainen sumppu on aina esim. Mechelininkadulla Länsiväylälle päin mentäessä. Kaksi kääntyvää kaistaa jonottaa kiltisti ja sitten osa ajaa Ruoholahteen menevää kaistaa, mutta suurinpiirtein risteyksessä alkaakin pyrkiä Lansiväylälle menevälle kaistalle.
T. Nro 3
Juuri tuollaista minäkin tarkoitin. Se hidastaa liikennettä jonottajien kaistalla ja vitutt.a ankarasta niitä, jotka ovat kiltisti odottaneet oikealla kaistalla.
Minä ymmärtäisin viime hetkellä kääntyvän kaistan huomaavat ulkopaikkakuntalaiset, mutta kun kylttejä on hyvissä ajoin ja audimiehiä piisaa sen jälkeenkin, niin kyllä kyse kn ihan silkasta röyhkeästä etuilusta.
Ap
En päästä koskaan näitä tampioita eteen vaan pidän pikku-Audillani tasan tarkkaan niin pienen välin edelläolevaan kuin mahdollista. Joku Toyota-äijä tästä viimeksi toissapäivänä veti herneet nokkaan Turun motarin päässä, kun olin itse hyvän aikaa jonotellut kohti Pasilaa ja hän keskustaan kääntyvältä kaistalta olisi halunnut eteen. Ei päässyt, koska on niin hiton raivostuttavaa eli täysin samaa mieltä ap:n kanssa.
Niillä mokomilla vaan on yleensä duunin leasing-kärry alla, eli ei maksa heille mitään kolhia väkisin kaistalle. Itse en viitsisi sitä vakuutusrumbaa käydä läpi.
Ap ( joka viime vuonna sai rekan peräänsä maaseudulla ja kuski ei suostunut myöntämään selvää virhettään. Piti odottaa monta kk että poliisin pöytäkirja päätyi vakuutusfirmaan, että se rekkakuski saatiin maksamaan)
Kaikki on hyvin niin kauan kuin "pääkaistan" kulkijoiden ei tarvii pysähtyä kiilareiden sinne pujahtamisen takia. Mutta kyllä näitä dillejä säännöllisesti näkee, kutka paahtavat seisovan tai matelevan autojonon ohitte tuhatta & sataa ja sitten tulpan saavuttaessaan täräyttävät viattomina vilkun tikkaamaan, että kas kummaa, kaista loppuu, päästäs mut tähän. Ja sitten toinen dille päästää.
Ja sori nyt aggressiivisuus, mutta otti taas niin lujasti kuupasta tuossa Ruskeasuon risteyksessä jonottaa vartti, kun audimiehet suhasivat ohi ja kurvasivat jonoon väliin.
ap