Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksen saa pidettyä auton nopeutta tasaisena (esim 80km/h)?

Vierailija
24.08.2017 |

Omasta mielestäni pidän kaasujalan ihan paikallaan, mutta vauhti ei vaan pysy tasaisena. Joutuu koko ajan vilkuilemaan nopeusmittaria ja säätämään nopeutta. Olenko yksin ongelman kanssa? Vakionopeutta ei autossani ole.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin ylä- tai alamäki, vasta- tai myötätuulen puuska vaikuttaa paljon siihen paljonko moottorilta kaivataan tehoa halutun nopeuden ylläpitoon.

Koeta opetella olemaan tuijottamatta mittariin, moottorin äänestä kuulet meinaako matka hidastua tai kiihtyä ja kaasujalalla korjaus sen mukaisesti. Ennakoi ylä- ja alamäet. Lisää kaasua vähän ennen ylämäkeä, mäen päällä löysäilet.

M

Vierailija
2/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on musiikki aina niin kovalla etten kuule moottorin ääntä :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on alitehoinen auto..??

Vierailija
4/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla auto, jossa on sen verran tehoa, ettei vastamäet tunnu missään.

Vierailija
5/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on musiikki aina niin kovalla etten kuule moottorin ääntä :)

Ap

Käännä volyymia oppimisjakson ajaksi vähemmälle. Kyllä se ennen pitkää menee selkäytimeen miten jalka veisaa kaasua sen mukaan mitä edessä näkyy ja pitää nopeuden tasaisena.

Vierailija
6/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla auto, jossa on sen verran tehoa, ettei vastamäet tunnu missään.

Vaikka olisi 1000 heppaa niin nopeus muuttuu silti ylä- ja alamäessä jos ei korjaa kaasulla. Normi bensakoneessa kaasun asennolla ei pyydetä "hei moottori pyöri X kierrosta minuutissa" vaan "hei anna ulos X heppaa".

Dieselissa saattaa olla kierroslukua säätävä ruiskupumppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on musiikki aina niin kovalla etten kuule moottorin ääntä :)

Ap

Et sitten taida kuulla hälytysajoneuvojakaan. Minulla pitäisi olla autossa musiikki niin kovalla että korvat halkeisi jos ei halua moottorin ääntä kuulla 80km/h vauhdissa, ja auto on suht uusi 4v vanha saksalainen joka hiljainen muutenkin.

Vierailija
8/8 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla auto, jossa on sen verran tehoa, ettei vastamäet tunnu missään.

Vaikka olisi 1000 heppaa niin nopeus muuttuu silti ylä- ja alamäessä jos ei korjaa kaasulla. Normi bensakoneessa kaasun asennolla ei pyydetä "hei moottori pyöri X kierrosta minuutissa" vaan "hei anna ulos X heppaa".

Dieselissa saattaa olla kierroslukua säätävä ruiskupumppu.

Kaikissa yhtään nykyisemmissä bensiini- ja dieselmoottoreissa on elektroninen moottorinohjaus, joka on periaatteessa ohjelmoitavissa tekemään ihan mitä halutaan kaasupolkimen asentotiedolla.

Kuitenkin se on määritelty autoissa kuljettajan toiveeksi moottorin tehosta, joten jos ajaa painaen itse kaasua niin sitä joutuu säätelemään sen mukaan mitkä on olosuhteet, onko ylä- vai alamäki, tuuli, moottorin apulaitteet jne.

Vakionopeudensäätimellä kun ajaa ja katsoo ajotietokoneesta hetkellistä kulutusta niin se vaihtelee nollan ja noin 20l/100 välillä minun autossani riippuen onko vaikka alamäki tai jyrkkä ylämäki. Joten moottorilta tarvittava teho vaihtelee paljon ja jos painaisi itse kaasua niin koko ajan joutuisi säätelemään asentoa.

Joissain traktoreissa tai muissa työkoneissa voi olla vakiokierrosnopeustoiminto myös esim. käsikaasussa, jos traktorilla vaikka pyöritetään generaattoria niin on todella tärkeää ettei kierrosluku huoju yhtään vaikka kuormitus vaihtelisi.

Ap jos pidät sitä autoa vielä pitkään niin katso olisiko vakionopeudensäätimen jälkiasennus mahdollinen. Jos on tämän vuosituhannen auto niin yleensä onnistuu vain vaihtamalla viiksi ja ohjelmoimalla säädin moottorin ohjausyksikölle.

Tai jos se on muutenkin vähäarvoinen tai vanha auto, niin vaihda koko auto sellaiseen jossa vakkari on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän