Minkälaisessa jamassa on Helsingin koulumaailma?
Joku sanoi eri ketjussa, että huonossa. Millä tavalla? Kokemuksia?
Kommentit (21)
Kirjat puuttuu, mitähän tuokin tarkoitti...
Vierailija kirjoitti:
Kirjat puuttuu, mitähän tuokin tarkoitti...
Sitä että peruskoululaiset on ilman kirjoja tai vanhemmat ostaa ne.
Tilanne lienee kuitenkin paremmin kuin esim. 80-luvulla, ovathan opetusmenetelmät kehittyneet 30 vuodessa paljon, ja esim. tabletit ja muut keksinnöt ovat vauhdittaneet oppimista. Sanoisin että oppilaat ovat paljon parempia tasoltaan kuin 80-luvulla. Eihän tämä kehitys ole voinut olla muuta kuin positiivista, miljoonia ja taas miljoonia on myös käytetty oppikirjojen ja materiaalien uudistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne lienee kuitenkin paremmin kuin esim. 80-luvulla, ovathan opetusmenetelmät kehittyneet 30 vuodessa paljon, ja esim. tabletit ja muut keksinnöt ovat vauhdittaneet oppimista. Sanoisin että oppilaat ovat paljon parempia tasoltaan kuin 80-luvulla. Eihän tämä kehitys ole voinut olla muuta kuin positiivista, miljoonia ja taas miljoonia on myös käytetty oppikirjojen ja materiaalien uudistamiseen.
No ne tabletithan kavallettiin sieltä virastosta. Ei niitä kouluissa ole.
Koulukirjoihin ei ole rahaa koska säästöt. Esim meillä ei englantiin saanut kuin tekstikirjan ja matematiikan kirjaa saa vain katsella... ruotsin kirja on suunnilleen 80-luvulla, kuningasperheen lapset koululaisia.
Ja oppilaat opiskelee kaikki sekaisin. Kielitaidottomat mamut ja erityisoppilaat ja ns tavalliset sekaisin.
No mitäs pienistä.. peruskoulun opetus ei ole niin tärkeää, asiat kuitenkin niin helppoja. Verkkomateriaaliakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs pienistä.. peruskoulun opetus ei ole niin tärkeää, asiat kuitenkin niin helppoja. Verkkomateriaaliakin löytyy.
No kyl se silti vaatisi sen että sairas rakennus ei vammauta loppuiäksi, opetuksen kuulisi tunnilla eikä vain sitä adhd-lasten älämölöä, opetus etenisi sillä idealla että kaikki osaa suomea, olisi jotain materiaalia mistä opiskella ja perhe tietäisi esim alakoulun alkaessa missä se koulu tulee sijaitsemaan sen alakoulun ajan eikä niin että joka syksy alkaa uusi kouluverkkotarkastelu jossa puidaan missä se koulunkäynti ehkä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs pienistä.. peruskoulun opetus ei ole niin tärkeää, asiat kuitenkin niin helppoja. Verkkomateriaaliakin löytyy.
Milläs käytät verkkomateriaaleja kun ei kouluilla ole tietokoneita. Sitäpaitsi ne lisenssitkin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs pienistä.. peruskoulun opetus ei ole niin tärkeää, asiat kuitenkin niin helppoja. Verkkomateriaaliakin löytyy.
Milläs käytät verkkomateriaaleja kun ei kouluilla ole tietokoneita. Sitäpaitsi ne lisenssitkin maksaa.
😂😂😂😂😂
Suurin ongelma on oppilasmateriaali ja niiden sekoittaminen keskenään samaan luokkaan taitotasoista piittaamatta. Kuinkahan monen lupaavan tulevaisuus jää kauaksi siitä, mihin olisi pitänyt pystyä panostamaan? Vieroksun sanaa erityis sitä ja tätä, mitä pitäisi kyllä paapoa. Missä on lahjakkaiden oikeudet laadukkaaseen opetukseen?
Suurin vaara Helsingin kouluille ja niiden oppilaille on tällä hetkellä nämä uuteen opsiin hurahtaneet opettajat ja rehtorit!! Kirjat ja pupletit lähtevät roskalavoille, nyt kun tabletit ja pomppupallot ovat tulleet taivaista pelastamaan Suomen koulut! Nykyään ei tarvitse edes joka luokalle löytää omaa luokkahuonetta kun uuden opsin mukaan koko koulu tai koko kaupunki käy luokkahuoneesta! Säästöjä katsos voi perustella nyt uudella opsilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs pienistä.. peruskoulun opetus ei ole niin tärkeää, asiat kuitenkin niin helppoja. Verkkomateriaaliakin löytyy.
Milläs käytät verkkomateriaaleja kun ei kouluilla ole tietokoneita. Sitäpaitsi ne lisenssitkin maksaa.
Älkää unohtako että monet opettajat pyytävät oppilaita käyttämään omia kännyköitään opetuksessa kun kouluilla ei ole koneita/tabletteja kaikille!
Ps. Digikirjatmaksavat itseasiassa peruskouluille enemmän kun tavallinen oppikirja! Digikirjan käyttö-oikeudesta joutuu maksamaan uudestaan joka lukuvuosi (n. 20-30€ per oppilas), samalla tavallisen kirjan ostamiseen riittää se yksi maksu ja sitä voi koulu käyttää monta vuotta. Hyvä keksintö kustantajilta nämä digikirjat kun saman koulukirjan voi yhden kerran sijaan useita kertoja. Harmi vaan että koulujen budjetit pienenevät vuosi vuodelta samalla kun rahareikiä tulee vaan lisää :(
Harjoituskirjoja ei ole ollenkaan tai jos on niin tehtävät kopioidaan vihkoon, matikankirjaan ei saa kirjoittaa, vaan kopioidaan vihkoon, kielten kirjoja ei saa pitää, joten ei voi kerrata esim.edellisen vuoden opittuja asioita. Sisäilmaongelmat, opiskellaan parakissa. Tarjottimia ei riitä ruokalassa kaikille, näin ala-asteella Helsingissä. Opet kyllä hyviä ja asiansa osaavia!
Nykyinen oppilaslähtöinen opetus ei sovi massalaitokseen kuten peruskoulu. Jos pitää saavuttaa tavoitteita, pitäisi mennä jyränä eteenpäin ja oppilaiden sopeutua systeemiin.
Nyt pitäisi opetuksen mukautua yksilöllisesti mihin ei resurssit riitä.
Tuo uusi ops on ihan huuhaata. Tekokehitetään ja hifistellään aihetta opetus. Pääasia että tieto menee päähän. Ei koulu ole mikään hoplop tai elämyspaikka. Voipi käydä työelämässä sitten ohraiset, kun liukuhihnaa vaan pitää vahtia tai kassakonetta laulattaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin vaara Helsingin kouluille ja niiden oppilaille on tällä hetkellä nämä uuteen opsiin hurahtaneet opettajat ja rehtorit!! Kirjat ja pupletit lähtevät roskalavoille, nyt kun tabletit ja pomppupallot ovat tulleet taivaista pelastamaan Suomen koulut! Nykyään ei tarvitse edes joka luokalle löytää omaa luokkahuonetta kun uuden opsin mukaan koko koulu tai koko kaupunki käy luokkahuoneesta! Säästöjä katsos voi perustella nyt uudella opsilla :D
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt... :(
t.ope
Vierailija kirjoitti:
Suurin vaara Helsingin kouluille ja niiden oppilaille on tällä hetkellä nämä uuteen opsiin hurahtaneet opettajat ja rehtorit!! Kirjat ja pupletit lähtevät roskalavoille, nyt kun tabletit ja pomppupallot ovat tulleet taivaista pelastamaan Suomen koulut! Nykyään ei tarvitse edes joka luokalle löytää omaa luokkahuonetta kun uuden opsin mukaan koko koulu tai koko kaupunki käy luokkahuoneesta! Säästöjä katsos voi perustella nyt uudella opsilla :D
Tämä!! Tuntuu, että sellainen opettaja on halveksunnan kohde, jos ei halua tehdä luokastaan hoploppia. Ja rehtorit ihastelevat kuinka innovatiivisia ja ajassa mukana olevia opettajia meillä on kun lapset pomppivat jumppapallolla. Monet näistä muutoksista tehdään jossain ops-hulluudessa, mutta miettiikö kukaan esim. työskentelyergonomiaa kun ei ole pulpetteja vaan makoillaan padien kanssa lattialla.
Ykkönen sen sanoi juuri niin kuin asiat on.
T. Ope
Eivät lapset tajuaisi kaikkea hömppätupusta vaatia. Sen tekevät vanhemmat. Karhunpalveluksena. Saisi ne vanhemmat lähettää jonnekin korvikeajan elämysleirille ilman virikkeitä.
Ihmettelin jo aikoinaan pedagogisia opintoja suorittaessa, mikä suoraan sanottuna kiima niillä sen tason opettajien opettajilla on jatkuvasti uudistaa ihan toimivaa systeemiä. Vain uudistuksen vuoksi ja hukkaan heitettyjä tunteja.
Koulurakennukset homeessa, kouluja on liian vähän, kirjat puuttuu, opetusvirasto pihalla kaikesta, jättikouluja, mielivaltaisia kouluverkkotarkasteluja, erityisoppilaat integroidaan ilman kunnollista tukea.
Ja niin edelleen.