Voiko tuulesta olla vaaraa lentonäytökselle?
On hienoa, että tänään järjestetään lentonäytös Helsingin keskustassa. Ymmärtääkseni lentokoneet lentävät melko lähellä ihmisiä ja mielestäni tuuli voi olla vaaratekijä tilaisuudessa. Tuuliennuste
Kommentit (19)
Onhan noissa lentonäytöksissä tapahtunut onnettomuuksia.
Luin asiasta, koneet päättävät vasta tänään miten päin lentävät , ettei tuuli niin osuisi.
Lentääkö ne takaperin jossain tilanteessa?
Olet oikeassa. Jokaiselle koneelle on määritetty tietty maksimisivutuulikomponentti, jonka ylittyessä kone hajoaa - ts. pyrstö ja/tai siivet irtoavat liiallisen rasituksen takia. Suurilla koneilla se on noin 15-25 solmua, eli 7-12 m/s tuulen nopeus.
Sivutuulikomponentti on 0, jos tuulee suoraan edestä tai takaa, ja kasvaa mitä lähempänä tuulen suunta on koneen sivuttaissuuntaa. Maksimikomponentti on siis silloin, kun tuulee suoraan oikealta tai vasemmalta.
Tästä johtuen lentokoneet eivät aina voi lasketua tietylle kentälle, jos tuuli on kiitotiehen nähden "suorassa kulmassa". Kone siis hajoaisi palasiksi kun kääntyy kiitotien suuntaisesti. Vähän sama logiikka, kuin Titanicissa. Sen kylki kesti hyvin iskuja, mutta sivuttaissuuntaista voimaa ei juurikaan.
Tämä kannattaa tiedostaa aina lentomatkustuksessa.
Tällä hetkellä Helsinki-Vantaan lento sää on seuraavanlainen:
METAR: EFHK 091050Z 25005KT 210V280 9999 SCT022 SCT200 16/10 Q1017 NOSIG
Ja ennuste:
TAF: EFHK 090834Z 0909/1009 20007KT 9999 SCT020 PROB30 0921/1001 3000 BR
Tuuli käy siis lounaasta-lännestä ja on vain 5 solmua. Jos tuuli yltyy ja vaihtaa suuntaa niin, että se käy etelämmästä muodostaa se suoran sivutuulikulman ja maksimikomponentin. Silloin voi olla että toiminta pitää keskeyttää tai koneet hajoavat ilmassa. Tähän viittaisi ennuste.
Kuulostaa vaaralliselta. Kannattaa jäädä kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Jokaiselle koneelle on määritetty tietty maksimisivutuulikomponentti, jonka ylittyessä kone hajoaa - ts. pyrstö ja/tai siivet irtoavat liiallisen rasituksen takia. Suurilla koneilla se on noin 15-25 solmua, eli 7-12 m/s tuulen nopeus.
Sivutuulikomponentti on 0, jos tuulee suoraan edestä tai takaa, ja kasvaa mitä lähempänä tuulen suunta on koneen sivuttaissuuntaa. Maksimikomponentti on siis silloin, kun tuulee suoraan oikealta tai vasemmalta.
Tästä johtuen lentokoneet eivät aina voi lasketua tietylle kentälle, jos tuuli on kiitotiehen nähden "suorassa kulmassa". Kone siis hajoaisi palasiksi kun kääntyy kiitotien suuntaisesti. Vähän sama logiikka, kuin Titanicissa. Sen kylki kesti hyvin iskuja, mutta sivuttaissuuntaista voimaa ei juurikaan.
Tämä kannattaa tiedostaa aina lentomatkustuksessa.
Tällä hetkellä Helsinki-Vantaan lento sää on seuraavanlainen:
METAR: EFHK 091050Z 25005KT 210V280 9999 SCT022 SCT200 16/10 Q1017 NOSIG
Ja ennuste:
TAF: EFHK 090834Z 0909/1009 20007KT 9999 SCT020 PROB30 0921/1001 3000 BR
Tuuli käy siis lounaasta-lännestä ja on vain 5 solmua. Jos tuuli yltyy ja vaihtaa suuntaa niin, että se käy etelämmästä muodostaa se suoran sivutuulikulman ja maksimikomponentin. Silloin voi olla että toiminta pitää keskeyttää tai koneet hajoavat ilmassa. Tähän viittaisi ennuste.
Eivät hajoa ja jos lentäisin sivutuulessa, en edes huomaisi sitä muusta kuin sortumasta ja maa alapuolella liikkuisi siis hiukan sivuttain.
Sivutuuli on merkittävä tekijä lähinnä vain silloin kun lentokoneen pyörät koskettavat kenttää.
Venäläiset hyökkää, lähettäkää hävittäjät torjumaan!
Herra Isoherra, ei me voida nousta ilmaan kun sivutuulta on yli viisi solmua...
AV-asiantuntijat taas liikkeellä.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
en edes huomaisi sitä muusta kuin sortumasta
NIIN JUURI!
Kone sortuu ja siivet murtuu!1!
Vierailija kirjoitti:
Onhan noissa lentonäytöksissä tapahtunut onnettomuuksia.
Eikös ruotsalaisen gripenin lentäjä ole tullut tonttiin jo parikin kertaa. Sama kaveri lentää edelleen kun muut ei uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Tähän kohtaan on pakko sanoa, että eiks kuva ole paljon selkeämpi???? http://www.veksi.org
Eihän tosta nää kuin tuulen suunnan? Metar- ja TAF-sanomissa on mm. pilvisyys, ilmanpaine, kastepiste, näkyvyys, sadetilanne ja muita määreitä ilmaistuna tiivissä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kohtaan on pakko sanoa, että eiks kuva ole paljon selkeämpi???? http://www.veksi.org
Eihän tosta nää kuin tuulen suunnan? Metar- ja TAF-sanomissa on mm. pilvisyys, ilmanpaine, kastepiste, näkyvyys, sadetilanne ja muita määreitä ilmaistuna tiivissä muodossa.
Heh heh. Suunta ja nopeus? Eiks se havainnollisena kuvana usein riitä. Mulle ainakin.
Satapojoosulle kirjoitti:
Suunta ja nopeus? Eiks se havainnollisena kuvana usein riitä.
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari kirjoitti:
en edes huomaisi sitä muusta kuin sortumasta
NIIN JUURI!
Kone sortuu ja siivet murtuu!1!
No sitten annetaan murtuneelle siivelle tukea ja lohdutusta että se eheytyy. Tsemppiä, siivet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari kirjoitti:
en edes huomaisi sitä muusta kuin sortumasta
NIIN JUURI!
Kone sortuu ja siivet murtuu!1!
No sitten annetaan murtuneelle siivelle tukea ja lohdutusta että se eheytyy. Tsemppiä, siivet!
Eli on vaaraa, kun siivet voi murtua.
Nyt ne heseläiset intoilee jostai lentsikoista.
Ohhoh, iha koneita lentelee ilmassa.
Kai siel on sushihipsteribrunssi oheisohjelmana?
Onhan lentokoneet vegenä varmasti valmistettu?
Kuka nyt lentokoneita menee kattomaan kun Rammstein on Suomessa!!
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari kirjoitti:
en edes huomaisi sitä muusta kuin sortumasta
NIIN JUURI!
Kone sortuu ja siivet murtuu!1!
Sortuma on se kun otat reilun länsituulen vallitessa Malmilta suunnan kohti Tikkakoskea, mutta kohta alapuolella näkyykin Mikkeli.
Kompassisuunta kuitenkin säilyi koko matkalla oikeana.
Selitys on se tuulen aikaansaama siirtyminen sivusuunnassa ja sitä nimetetään sortumaksi.
Eranto taas on se ero joka on maantieteellisen pohjoisen ja kompassipohjoisen välillä (ne ovat vain harvoin samassa suunnassa).
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari kirjoitti:
en edes huomaisi sitä muusta kuin sortumasta
NIIN JUURI!
Kone sortuu ja siivet murtuu!1!
Sortuma on se kun otat reilun länsituulen vallitessa Malmilta suunnan kohti Tikkakoskea, mutta kohta alapuolella näkyykin Mikkeli.
Kompassisuunta kuitenkin säilyi koko matkalla oikeana.
Selitys on se tuulen aikaansaama siirtyminen sivusuunnassa ja sitä nimetetään sortumaksi.
Eranto taas on se ero joka on maantieteellisen pohjoisen ja kompassipohjoisen välillä (ne ovat vain harvoin samassa suunnassa).
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Eivät ne mitään paperilennokkeja ole. Jos niissä on riittävästi voimaa takana sotakentille, niin varmasti kestävät nämä tuulet.