Mies 29v + 2v miettii; onko lukio aliarvostettu?
Lukiosta ajatellaan niin, että se on välivaihe peruskoulun ja korkeakoulun välillä ja tämä varmaan pitää paikkansa niiden kohdalla, jotka keskittyvät esim.luonnontieteisiin päästäkseen lääkäriksi opiskelemaan tai ehkä niiden kohdalla, jotka haluavat vaikka ruotsin ja saksan opettajaksi ja kirjoittavat pitkiä kieliä. Tosin näidenkin pitää opetella sellaisia asioita, mitä he eivät tule työssään tarvitsemaan.
Useat yliopisto- ja AMK-tasoiset koulutukset eivät vaadi lukiopohjaa ollenkaan, vaan normaali järki ja yleissivistys riittää; AMK:ssa korostuu sosiaalinen ja kädentaito-osaaminen ja yliopistossa kirjoittaminen. Jos tämä ei olisi totta, ei avointa yliopistoa tai AMK:takaan olisi olemassa eikä siellä ainakaan olisi peruskoulupohjaisia opiskelijoita, jotka myöhemmin opiskelevat tutkinnon.
Lukio voi siis tulla myös maisterivaiheen jälkeen lisäosaamisena, koska lukiossa opiskellaan suurimmaksi osaksi aivan eri asioita kuin mitä yliopistossa tai AMK:ssa tarvitsee, mutta lukion hahmottaminen meriittinä on noloa tai tabu, koska ajatellaan että kaikkihan sen käy ja että se on vain valmistelua, vaikka näin ei oikeasti olisi.
Vääryys tässä on myös se, että vaikka lukiossa voi saada monenlaista osaamista kurssivalinnoista riippuen, sitä ei kuitenkaan voida hyväksilukea korkeakoulututkintoihin (moni lukion kurssi on pitempi ja vaativampi kuin 3op satunnaisella AMK-kurssilla) tai ylipäänsä tunnustaa meriittinä oikein missään aikuisten maailmassa, koska kaikkia ylioppilaaksi käyneitä kohdellaan samana massana, joissa kiinnostavaa on vain se, onko tutkintopaperi olemassa vai ei ja tietysti yksittäisten alojen kohdalla kirjoitusten arvosanat.
Kommentit (6)
Lisäisin vielä tuohon sen, että voidaan sanoa lukion olevan yleissivistävä oppilaitos, joka ei valmista yksittäiseen ammattiin, mutta samaa voidaan sanoa monesta korkeakoulutuksesta.
Luulen, että saisit asiallisempia vastauksia, jos lopettaisit nimimerkkisi käytön. Osa palstalaisista voisi käydä uudestaan peruskoulun, monelta on täysin hukassa esim. historia ja biologia.
miten se 2vuotias onkin nyt 1vuotias? eikö ikää tule lisää eikä vähemmän.
Lukio tuntuu olevan jäänyt ajasta jälkeen ja sitä ei sähköiset yo-kirjoitukset ihan heti korjaa.
Itse valmistuin lukiosta v. 2001 ja edelleen se tuntuu olevan samanlainen pirstaleinen kurssikokoelma kuin silloin muinoin ja jossa päntätään sirpaletietoa ja knoppeja yo-kokeisiin. Ihan menneen maailman juttuja. Sitten sitä yritetään uudistaa joillain ilmiöillä ja keinotekoisen oloisilla aineidenvälisillä projekteilla. Ja kirjabisnes sen kuin kukoistaa, eikä oppimateriaalia vieläkään voi siitä syystä jakaa maksutta verkossa, kun kirjojen kustantajille pitää imeä oppilaiden vanhempien rahat.
Mikä helvetin nimimerkki tuo on? Meinaatko että se 2v.miettii samanlaisia joutavuuksia?