Persut jälleen köyhän asialla todellisesti
Saat mitä tilaat!
Vanhalla ajavaa tai pienituloista rangaistaan mallissa oikein piiskalla moninkertaistamalla vuosittaiset pakolliset kulut ennen kuin auto on liikkunut metriäkään. Nykyään tonnin Corollan pakolliset verokustannukset ovat n.200€ vuodessa. Bernerin mallissa näiden vanhempien kustannukset nousevat reilusti päälle tonniin.
Se kuka ostaa uuden mersun, voi ostaa mallissa sen nykyistä jopa kymppitonneja halvemmalla ja maksaa käyttöpaketistaankin em. corollakuskia vähemmän luultavasti.
Malli on siis aivan täysi tulonsiirto ja hikinen kädenpuristus pienituloisilta vauraille.
Persut eivät voi kaataa tätä mitenkään, koska ottaen huomioon vaalilupaukset autoveron poistamisesta, niin se se vasta takinpyörittelyä olisikin.
Kommentit (26)
Niin tässähän se nähdään millaisia ne persut todellisuudessa on. Kovat oli puheet oppositiossa, mutta pelkiksi puheiksi kaikki jäikin.
Ihan tuttua politiikkaa tältä hallitukselta. Tämä on pienituloiselle pahempi paukku mitä moni edes ymmärtää...
Mitä voimme tehdä, että tämä täysi katastrofi ei menisi läpi? Mielenosoitus?
Olisiko tämä nyt se kuuluisa viimeinen pisara kansalle viimeinkin?
Eihän tämä ole nimittäin enää todellista, että meille pienituloisillle vittuillaan tällä tavalla. Eihän.
Tosin valtiovarainministeriöstä sanottu että ei ne ole keskustelleet autoveron poistosta. Kuuluu niille tuo rahastus.
Tuo bensaveron alentaminen on aivan täyttä kusetusta ja myyntilupaus, jolla tätä tyhmälle kansalle koitetaan kaupata. Bensaveroa nostettiin juuri 100m€ ja nyt sitä ollaan laskemassa 200m€. Tämä tarkoittaisi vuodessa bensalaskun alenemista noin 60€, jota kukaan ei pumpulla kukaan tule huomaamaan.
Suomi on täynnä pienituloisia persujen ja keskustan äänestäjiä, jotka ajavat 10 vuotiaalla fiatilla duuniin joka päivä. On aika rohkea veto näiltä puolueilta lähteä moninkertaistamaan näiden duunareiden liikkumisen hintaa, jotta herrasväki voi ostaa uuden auton suurella alennuksella, joten olen aika luottavainen, ettei näin tule käymään lopulta.
Idiotismi valloillaan! Näinkö meinataan päästövähennykset toteuttaa?? Kyllä ainakin minä rupean sillä 500e vuodessa ajamaan ja kunnolla, jos sellainen vuosimaksu tulee. Pakko kait vihreitä äänestää...
Ei herranjumala mitä se puhuu siellä esityksessä.
No hei mut uuden toytan saa kohta 27 tonnin sijaan ehkä 23 tonnilla. Tosin tilalle tulee vuosittain noin tonnin maksu.
Kuka voittaa? Ei ainakaan keskituloinen tai sen alle tienaava. Berner kavereineen voi ostaa sadantonnin audin sen sijaan vain kaheksallakympillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua politiikkaa tältä hallitukselta. Tämä on pienituloiselle pahempi paukku mitä moni edes ymmärtää...
Miten se vaikuttaa pienituloiseen? Nähdäkseni tuossa kärsivät vain auton omistajat?
Laskimen avulla selviää, paljonko kukainenkin nettoaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua politiikkaa tältä hallitukselta. Tämä on pienituloiselle pahempi paukku mitä moni edes ymmärtää...
Miten se vaikuttaa pienituloiseen? Nähdäkseni tuossa kärsivät vain auton omistajat?
Tuossa kärsivät pienituloiset auton omistajat. Monella pienituloisellakin on auto tiesitkös.
Vierailija kirjoitti:
On aika rohkea veto näiltä puolueilta
Niinhän sitä luulisi mutta miksi kansa äänestäisi toisin ensi kerralla? Kaikki merkit tulevasta oli nähtävissä viime kerrallakin ja silti näin äänestivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua politiikkaa tältä hallitukselta. Tämä on pienituloiselle pahempi paukku mitä moni edes ymmärtää...
Miten se vaikuttaa pienituloiseen? Nähdäkseni tuossa kärsivät vain auton omistajat?
Tuossa kärsivät pienituloiset auton omistajat. Monella pienituloisellakin on auto tiesitkös.
Ei ole. Jos on varaa pitää autoa, ei voi laskea pienituloiseksi (tai ainakaan köyhäksi). Jos on varaa pitää autoa, saa vähän maksaakin lisää
T. oikeasti pienituloinen
Vanhemmat autot ylipäätään eivät loista noissa teoreettisissa päästöarvoissa, joiden mukaan käyttömaksu määräytyy. Käytännössä uudellakin autolla saattaa mennä se sama 8l/100 km, mutta jotenkin on saatu rekisteriotteeseen 120g/km eikä 180g/km mikä on vanhalla, eli vanhan omistaja maksaa tuntuvasti isommin.
Myös tämä "maksat vain siltä ajalta kuin käytät"-bluffi kääntynee siihen, että kun ostaa koko vuoden kerralla, maksaa vähiten, ja jos ostaa lyhyitä pätkiä, niin niillä on "kertalippuhinnoittelu" eli päivälle tulee rajusti enemmän hintaa, esim vitosen päivä. Toisin sanoen etäpäivän tai parin pitäminen viikossa ei säästä mitään, jos kuitenkin jotuuu ajamaan muina päivinä töihin.
SAmaa sarjaa kuin tuo venevero. Se on lähes-tasavero, jonka isoimmat veneet välttää talvehtimalla Virossa, jossa moni vene talvehtii jo nyt koska siellä on halvempaa.
Jos vene ei ole tarpeeksi suuri seilatakseen lahden yli syksyllä, sitten pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala mitä se puhuu siellä esityksessä.
No hei mut uuden toytan saa kohta 27 tonnin sijaan ehkä 23 tonnilla. Tosin tilalle tulee vuosittain noin tonnin maksu.
Kuka voittaa? Ei ainakaan keskituloinen tai sen alle tienaava. Berner kavereineen voi ostaa sadantonnin audin sen sijaan vain kaheksallakympillä.
Ja koska nyt on verotettu vähiten pienikulutuksisia eli esim. hybrideitä, niin niiden osalta veron poistuminen johtaa vain pieneen alennukseen, kun taas suurikulutuksisen mallin hinnasta lähtee useita tonneja. Ei tämä ainakaan paranna pienikulutuksisten kilpailuasetelmaa uusien autojen myynnissä.
Tässä huomio kiinnittyy autoilun kustannuksiin (joita valtio ei ole koskaan laskenut). autoilijoilla on tuska kun miettivät maksuja ja kiima kun katselevat autojen verottomia hintoja.
Mutta paljon isompi juttu on se, että hallitus aikoo noin vaan luovuttaa tiestönsä yksityisille. hoitavat miten hoitava, laskuttavat autoilijoita. Isot motarit tietysti menee kaupaksi hyvin, mutta kuka hoitaa pienet tiet, Lapin tiet, saariston tiet, syrjäseutujen tiet...ja kuinka hyvin? Millä hinnalla?
Käyttömaksun kytkeminen siihen, minkä verran co2:sta tulee putken päästä on idiotismia. Se kun ei ota kantaa siihen, mitä autossa poltetaan. Jos tankkaan re85:ttä eli jätteestä tehtyä polttoainetta, niin siinä on fossiilista polttoainetta vain 15% eli todellinen hiilijalanjälki on vain kymmenen gramman luokkaa. Biokaasulla puolestaan lähellä nollaa. Silti verotetaan sen 160 gramman mukaan, mikä rekisteriotteen mukaan putkesta tulee, vaikka päästö on lähes kokonaan hiilineutraalia. Samalla logiikalla kotimaisen puun/pelletin poltto on yhtä haitallista kuin kivihiilen.
Vierailija kirjoitti:
Myös tämä "maksat vain siltä ajalta kuin käytät"-bluffi kääntynee siihen, että kun ostaa koko vuoden kerralla, maksaa vähiten, ja jos ostaa lyhyitä pätkiä, niin niillä on "kertalippuhinnoittelu" eli päivälle tulee rajusti enemmän hintaa, esim vitosen päivä. Toisin sanoen etäpäivän tai parin pitäminen viikossa ei säästä mitään, jos kuitenkin jotuuu ajamaan muina päivinä töihin.
Ja kaikki aikaan sidotut paketit tulevat olemaan niin paljon kalliimpia, että jollei halua maksaa älyttömästi ylihintaa , on otettava kilometripohjainen laskutus eli seurantaboksi. "Vapaus valita" todellakin...
Persut on takiaispuolue.