Isännöitsijät ja huoltoyhtiöt vertailussa
Kokemuksia hyvistä tai huonoista isännöitsijöistä tai isännöintifirmoista ja huoltoyhtiöistä pääkaupunkiseudulla ?
Onko joku talonyhtiö onnistunut vaihtamaan kelvottoman isännöitsijätoimiston ?
Tuntuu siltä että kerrostalonyhtiöissä kukaan ei koskaan uskalla tai jaksa kyseenalaistaa mitään isännöitsijätoimiston tai huoltoyhtiön toimintaa vaikka se olisi kuinka surkeaa.
Valitetaan kyllä, mutta se ei vaikuta mihinkään.
Pitäisi laittaa isännöitsijä vaihtoon jos asiat eivät hoidu.
Kommentit (20)
Isännöitsijätoimisto Aimo Astala valvoi talonyhtiömme putkiremonttia.
LVIS-Hokan tekemän putkiremontin seurauksena tapahtui kammottava vesivahinko kun joku eristämättömistä vesiputkista oli päässyt jäätymään.
Vahingon selitettiin johtuvan talon alunperin poikkeuksellisista rakenteellisista ratkaisuista. ( eivätkö kokeneet huippuammattilaiset siis osaa kerätä riittävää lähtötietoa vaikka lämpökameroin putkiremontin suunnitteluun ?)
Vesivahingon korjaustöissä tärveltiin juuri korjattu porrashuone ja talonyhtiön julkisivu. Vahinkojen korjaukset edelleen Peeta Oy:ltä tekemättä. Koko prosessi on kestänyt jo vuosia.
Tapahtumista tiedotettu huonosti. Isännöitsiltä tulee v-mäisiä sähköposteja jos asiasta yrittää tiedustella.
Valvoja HSSR ei vastaa mihinkään viesteihin.
Remontti tuli maksamaan n. 900€/m2. Lopputuloksena 3kpl vesivahingolla tärveltyjä asuntoja, asuntoja joiden ilmanvaihto ei toimi, betonilla sotkettu edelleen keskeneräinen julkisivu, perheasuntoja joiden pesuhuoneeseen ei mahdu normali pesukone pesutornista puhumattakaan.
Asukas ei voi muuta kuin maksaa ylimääräiset tonnit ja kestää.
Tätä painajaista on siis kestänyt jo vuosia.
Ja toisaalla kerrotaan miten hyvin suunnitellun putkiremontin voi tehdä kahdessa viikossa...
Aimo Astalasta välillä huonoja kokemuksia ja samoin heidän yhteistyökumppanistaan Ränmäli & Maskulinista.
Kokemukset ovat vaihdelleet asioita hoitaneiden henkilöiden mukaan. Osa on hoitanut työnsä hyvin ja osa todella töykeästi asenteella "teen mitä huvittaa, et voi mulle mitään".
Välillä tuntuu kuin jotkut isännöitsijät tai huoltomiehet suorastaan kiusaisivat asukkaita, jotka ovat uskaltaneet arvostella asioiden hoitoa.
Miten käytännössä näistä tyypeistä pääsee eroon ?
Hei, emme ole pk-seudulta, mutta helposti huonosti isännötsijästä pääsimme eroon. Hallitus kokoontui, myös vanha isännöitsijä sai tulla kuulemaan, että isännöinti vaihtuu. Hallitus pyysi tarjoukset muutamalta, josta oli kuullut hyvää, otettiin ylimääräinen yhtiökokous ja siinä päätettiin, kuka otetaan. Se huono jätettiin kokonaan kilpailun ulkopuolelle. Sitten vain sanottiin sopimus irti ja pyydettiin kansiot pois. Ei se tämän kummempaa ole.
Lassila & Tikanojasta kun älyää pysyä kaukana, on huolto edes jollain tasolla.
Ihmiset ei tajua sitä, että taloyhtiössä korkein päättävä elin on yhtiökokous, ja yhtiökokous valitsee keskuudestaan hallituksen joka on elin joka toteuttaa käytännössä ne asiat jotka yhtiökokous on päättänyt että tehdään, ja muut käytännön juoksevat asiat jotka on välttämättömiä ja lain mukaan pakollisia.
Hallitus taas voi palkata isännöitsijän juoksupojakseen jos ei halua hoitaa itse kaikkia rutiinitöitä. Isännöitsijä ei päätä mistään asioista, vaan hallitus antaa hänelle tehtävät, isännöitsijä pitää ammattilaisena huolen että hallitus ja yhtiökokous tietää mikä on laki missäkin asiassa jotta taloyhtiössä ei rikota lakia tietämättömyyden takia.
Hallituksen ei tarvitse kysyä isännöitsijän vaihtamiseen yhtiökokouksen mielipidettä, se erottaa joka on palkannutkin.
Minä olen opiskellut isännöitsijäksi juuri sen takia kun meidän taloyhtiössä oli niin huono isännöitsijä ja aloin etsiä netistä tietoa mitä isännöitsijän työhön kuuluu.
T: Isännöitsijä
Isännöintifirmat ovat rahastusautomaatteja. Tyhmiä ja turvallisuushakuisia uutoshaluttomia talonyhtiöiden hallituksia käytetään hyväksi ja huijataan maksamaan palvelusta jota ei oikeastaan ole.
Jos yhtiöjärjerjestys ei määrää isännöitsijän valinnasta mitään, niin hallitus valitsee, valvoo ja erottaa isännöitsijän. Huoltoyhtiön valitsee aina hallitus.
LUMENPUDOTUKSET TÄÄLTÄ!
Olisi varmasti hyvä kun muistetaan "jos ei tee mitään niin ei tapahdu mitään'". Kiinteistöjen kohdalla tekemättä jättämisestä ei myöskään sueraa sitten yhtään mitään hyvää .. no purkaminen jos sitä voi hyväksi elinkaaren hallintaan mukaan lukea. Korjausrakentamisen onnistumisen kannalta on myös tärkeää antaa työrauha joka takaa keskittymisen itse työhön. Kaikki "pikku jutut eivät voi olla ilmaisia". Voitaisiin miettiä kuka tulee töihin ilmaiseksi? Ok tiedottaminen ontuu, joku tulee kotiin korjaamaan jotta olis parempi olla ja asua. Toki kaikki voisivat tiedottaa paremmin ja muistaa hyvät tavat ja varsinkin hyvät rakennustavat. Ehkäpä yksi ongelma on se ettei osata keskustella eikä varsinkaan osasta kuunnella. Sitten tehdään päätelmiä ymmärtämättä mitä ja miksi.
Kerrostalo asuminen on aika edullista kun ajatellaan mitä pelkällä vastkkeella. Ok on korjauksia jne. eikö meidän pidä korjata ja ylläpitää ihan kaikkea. Yritetään ottaa vähän rennommin ja positiivisesti. Mennään harrastetaan syödään hyvin. Elämästä kannattaa enemmän nauttia kuin surkutella...
Kruununisännöinti Helsingissä on ainakin tosi surkea tapaus. Ei ammattitaitoa kenelläkään siellä. Heillä on tekninen isännöitsijä, joka ei ymmärrä teknisiä asioita, heillä ei ole ymmärrystä As Oy laista ja kun seurasimme heidän neuvoja, taloyhtiö joutui suuriin vaikeuksiin. Eivät edes oasanneet tehdä tilinpäätöstä oikein. Meidän talo irtisanoi heidät. Varokaa palkkaamasta heitä
Hallituksen tehtävä on huolehtia, että isännöinti pelaa. Viime kädessä hallituksen pj on isännöitsijän esimies.
Tapiolan Lämpö-nimistä yritystä ei voi suositella. Isännöitsijä ja huolto tekevät kaikkea muuta kuin sopimuksessa lukee ja korjauspyyntöjen tekemiseen saattaa mennä todella pitkään.
Matinkylän huolto isännöitsijä ei välttämättä ole tehtäviensä tasalla ja se näkyy ylimääräisenä työnä taloyhtiön hallituksen tehtävissä.
Staras Tampereella. Isännöitsijä ei viitsi vaivautua hoitamaan asioita, on käyttäytynyt jopa törkeästi. Viestit hallitukselle ei näköjään kulje ja muutenkin vähän niin ja näin.Vaikea saada kiinni, viesteihin ei vastata eikä s-posteihin. En ole einoa joka on tyytymätön.
KodinplazaFI auttoi kilpailuttamaan isännöintitoimistot. Vertailin helposti yhdellä vilkauksella hinnat, ehdot ja arvostelut
Ainoa tapa eteenpäin on etsiä uusi isännöitsijätoimisto/isännöitsijä. Kannattaa lukea tarkemmin ohjeistusta ja kokemuksia kilpailuttamisesta esim. https://taloyhtio.media/tag/isannoinnin-kilpailuttaminen/
Julkisvallan anastus
Julkisvallan anastus on petollinen ja manipuloiva taktiikka, jossa yksityinen yritys tai henkilö esittää julkisen vallan edustajaa neuvotteluasemiensa vahvistamiseksi. Tämä vakiintunut käytäntö on erityisen ongelmallinen Suomessa isojen isännöintitoimistojen neuvotteluvälineiden joukossa.
Taktiset piirteet
1. Esiintyminen julkisen vallan edustajana: Julkisvallan anastuksessa joku esittää olevansa julkisen vallan edustaja ja käyttää harvinaista termiä, jota kiistan osapuolet ovat käyttäneet. Tämä antaa harhaanjohtavan kuvan siitä, että julkinen taho olisi mukana kiistassa.
2. Manipulatiivinen painostus: Julkisvallan anastajan kätyri saattaa painostaa esimerkiksi perheellistä äitiä vihjaamalla, että hän voisi menettää jälkeläisistään saamiaan laillisia korvauksia. Tavoitteena on pelotella vastapuolta ja saada hänet luopumaan laillisista vaatimuksistaan.
Vaikutukset
1. Luottamuksen heikkeneminen: Tällainen toiminta heikentää luottamusta sekä neuvottelukumppanien välillä että laajemmin yhteiskunnassa. Se voi vahingoittaa yrityksen mainetta ja johtaa pitkäaikaisiin haittoihin.
2. Oikeudelliset seuraamukset: Tämä toiminta on laitonta ja voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin, kuten sakkoihin, vahingonkorvauksiin tai rikossyytteisiin.
3. Eettiset ongelmat: Julkisvallan anastus on eettisesti ongelmallista, koska se perustuu petokseen ja harhaanjohtamiseen. Tämä voi heikentää luottamusta julkisiin instituutioihin ja luoda haitallista liiketoimintakulttuuria.
Hoitokeinot
1. Tietoisuuden lisääminen: Organisaatioiden tulisi tiedottaa tällaisista manipulaatiokeinoista ja varmistaa, että heidän työntekijänsä tunnistavat ja välttelevät niitä.
2. Sääntelyn vahvistaminen: Viranomaisten tulisi harkita sääntelyn vahvistamista tällaisten manipulointikeinojen estämiseksi ja seuraamusten lisäämiseksi.
3. Rehellinen neuvottelu: Yritysten tulisi pyrkiä rehellisiin ja avoimiin neuvotteluihin, joissa molempien osapuolten intressit otetaan tasapuolisesti huomioon ilman harhaanjohtamista tai manipulaatiota.
Turussa Runosmäen lämmössä mainostetaan "Asukkaiden parhaaksi"?
Esimerkkinä Tuuvanhovin hallituksen puheenjohtajan ehdotuksesta maalataan porraskäytävät poikkeuksellisen ikävällä ruskealla sävyllä, vaikka asukkaiden mielipiteeseen vastanneiden mukaan 31 vastustaa ja 7 suosii kyseistä väriä!
Työn alkaessa otin yhteyttä isännöitijään ( Petri Pyykkönen), joka oli sitä mieltä että ikävän värisävyn vaihtaminen onnistuu varmasti.
Ikävän värisävyn maalaaminen vietiin loppuun kirjallisista vastustavista mielipiteistä huolimatta.
Puhelinkeskusteluissa isännöitijä aina lupasi asian korjaamista.
Talven aikana (jolloin olin aina ulkomailla) hallituksessa oli päätetty jättää asia korjaamatta uuden puheenjohtajan (Kristiina Hellsten) johdolla.
Tämän jälkeen ilmoitin, ettei omaehtoista kilpailukieltoa enää noudateta entisen yhtiöni seuraajille (kiinteistönhuolto- jaa maalämpöyhtiöt).
Kaksinaamaisuus tuli tällä kertaa kalliiksi!
Isännöintiyhtymä Oy yrityksestä millaisia kokemuksia keskusteluun?
Ovenia vaidettu 03/2016 pieneen isännöintifirmaan. Kustannukset laskivat 70% ja palvelutaso nousi huomattavasti. Ovenia teetättää turhia selvityksiä ja tarkastuksia kimppafirmoillaan. Meidänkin tapauksessa teettivät just pinnoitetulle katolle tarkastusksen ja ehdottivat välitöntä kattoremonttia, jonka kustannusarvio 600 000,00€. Teetimme oman tarkastuksen 600€:lla ja tulos oli, että vuosihuolto riittää seuraavat 15-20 vuotta.