Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoululaisella ongelmia sanallisissa tehtävissä

Vierailija
25.02.2016 |

matematiikassa, mikä avuksi ?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut tukiopetuksessa?

Vierailija
2/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ollut vielä tukiopetuksessa

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukihäiriö tms. Koulupsykologi tsekkaa sellaiset. Meillä.meni vuosia ennen kuin tältä palstalta opin, että koulupsykologi tutkii lukihäiriön.

Vierailija
4/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriötä ei tiettävästi ole, mutta ei sellaista ole kyllä testattu.

ap

Vierailija
5/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat itse lapselle sanallisten tehtävien ratkomista. Itselläni useampi, joilta mekaaninen laskeminen sujuu, mutta sanalliset eivät, eikä vikana ole lukihäiriö tms. vaan liiallinen kiire.

Purkakaa tehtävät yhdessä paloiksi. Miitä pitää laskea? Mitä tietoja on annettu? Voiko tehtävästä piirtää kuvan? jne.

Vierailija
6/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella muuten ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa?

Jos on, niin asiaa varmaan puretaan jo sitä kautta.

Sanallinen tehtävä kannattaa pilkkoa osiin: lue tarkkaan, mieti mitä kysytään. Piirrä tehtävä. Mieti miten lasket tehtävän (lisätäänkö, vähennetäänhän). Merkitse lasku ja laske. Mieti, onko vastaus mahdollinen.

Ole yhteydessä opettajaan. Kannattaa myös muistaa, että osalle oppilaista ns. soveltavat tehtävät ovat vaikeita, ts. peruslaskut sujuvat, mutta haastavammissa tulee ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekaluokkalaisella on ongelmia sanallisissa tehtävissä. Tämä ei yllättänyt koska jo eskarista tuli LTO:lta viestiä että joitakin ongelmia oli/on. Ekaluokalla on tutkittu asiaa ja on mm. lievä lukihäiriö, lievä keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö (ei kuitenkaan ylivilkkautta). Lapsesta ei näy päällepäin nämä jutut esim. leikkiessä, mutta koulunaloitus oli hankalaa kun tuli paljon uusia juttuja äkillisesti...

Mutta siis lapsella on ollut mm. seuraavia juttuja (me vanhemmat tajuttiin vasta nyt eskariaikana)

- pitkiä ohjeita oli vaikea noudattaa, lyhyeksi pilkottuna helppoja. Ei ymmärtänyt mitä tehdä jos sanoin että laita takki naulakkoon, kengät kenkähyllylle ja tule sitten keittiöön välipalalle.

- kylmää/kuumaa, vetää/työntää, oikea/vasen, eilen/huomenna... Menee monesti edelleen sekaisin, esim. ulkoa sisälle mentäessä alkoi työntämään ulko-ovea, käskin vetämään jolloin lapsi työntää ovea entistä voimallisemmin. Eikä ymmärtänyt ennenkuin sanoin että nyt sinä työnnät, vedä itseesi päin. Tai suihkussa alkaa kiljumaan että vesi on kuumaa, laitoin vettä tietysti viileämmälle jolloin lapsi kiljuu entistä kovemmin että miksi sinä laitoit veden kuumemmalle.

- käsitteissä ongelmia: meni ikätovereita pitempään ennenkuin oppi mikä on kolmio

- hänellä on joskus vaikeuksia seurata keskustelua, jos toinen on sellainen joka puhuu loputtomiin. Vaikka siis puhuttaisiin sellaisesta asiasta mikä on lapselle tuttua juttua.

Kuulostaako yhtään tutulta ap?

Vierailija
8/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lukihäiriö tms. Koulupsykologi tsekkaa sellaiset. Meillä.meni vuosia ennen kuin tältä palstalta opin, että koulupsykologi tutkii lukihäiriön.

Meidän lapsi kävi perheneuvolassa psykologilla tutkimuksissa. Aiemmin olin luullut että se on paikka jonne mennään jos on jotain kiintymissuhdehäiriöitä tms. Vähän niinkuin lastensuojelua edeltävä lievempi paikka. Enpä olis voinut olla enempää väärässä. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi