Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko "miksiköhän" oikeaa suomen kieltä?

Vierailija
01.10.2015 |

?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ei olisi?

Vierailija
2/17 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Oikein on "miksihän", "milloinhan", "missähän" jne. Ei näin: "miksiköhän", "milloinkohan", "missäköhän".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihänkö?

Vierailija
4/17 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 08:29"]Miksihänkö?
[/quote]

Hahaha

Vierailija
5/17 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kysymyksesi kuuluu "Onko miksiköhän hyvää yleiskieltä?" Suomen kieli ja yleiskieli eivät ole synonyymisiä keskenään.

Vierailija
6/17 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön sanahan tuo on kun "miksihän" riittää.  Joku on joskus keksinyt tuon kökön lisätä ja jostain syystä monet muut ovat tehneet samoin.

Ennenhän keskusteltiin näin:  -"Miksi tein sen?"  "Ai miksikö? No muuten vain."  "Miksihän tuokin teki noin?"

Mutta eihän Kielitoimisto nykyään enää tällaisia virheitä korjaile, puhukoot ihmiset miten puhuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin eräästä kuvahdestä lukemaan artikkelin, jossa nuorehko naistoimittaja käytti aivan oikein muotoa miksihän. Ihan hyvälle tuulelle tuli siitä, jotkut vielä osaavat.

Vierailija
8/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE ON  MIKSIKÄKÖHÄN....🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön sanahan tuo on kun "miksihän" riittää.  Joku on joskus keksinyt tuon kökön lisätä ja jostain syystä monet muut ovat tehneet samoin.

Ennenhän keskusteltiin näin:  -"Miksi tein sen?"  "Ai miksikö? No muuten vain."  "Miksihän tuokin teki noin?"

Mutta eihän Kielitoimisto nykyään enää tällaisia virheitä korjaile, puhukoot ihmiset miten puhuvat.

Yleensäkään Kielitoimisto tai muutkaan suomen kielen asiantuntijat eivät korjaile puhekieltä. Ihmiset saavat puhua ihan miten haluavat. Kielenhuolto on tarkoitettu lähinnä viranomaisviestintään ja muihin tilanteisiin, joissa selkeä kirjallinen viestintä on tärkeää.

Vierailija
10/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää suomea: mikä + translatiivin sijapääte -ksi + kysymyspartikkeli -kö + liitepartikkeli -hän.

 

Jos aloitetaan kysymyssanasta miksi, -kö on joko redundantti tai tuplakysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satuin eräästä kuvahdestä lukemaan artikkelin, jossa nuorehko naistoimittaja käytti aivan oikein muotoa miksihän. Ihan hyvälle tuulelle tuli siitä, jotkut vielä osaavat.

Miksi hän ei osa suomea, vaan käyttää kelvottomia sanoja.

Vierailija
12/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kielikorva on paleltunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali. Joku kysyy ensin miksi, ja hänelle vastataan nenäkkäästi kyseenalaistamalla kysymys itsestäänselvällä syyllä, että siksi.

Vierailija
14/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikka ei olisi kirja kieltä on silti oikeaa Suomen kieltä vaikkakin eri murretta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kieliopillisesti ole oikein lisätä kahta päätettä kysymyssanan perään.

Puheessa  se kuitenkin korostaa vaikutelmaa. 

-Lähti ihan yllättäen.

-Miksihän?

-No miksiköhän?

Eli sävyerona merkittävä. 

Vierailija
16/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikka ei olisi kirja kieltä on silti oikeaa Suomen kieltä vaikkakin eri murretta.

Kielinero ja varmasti äidinkielen maisteri sieltä vastailee.

Vierailija
17/17 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satuin eräästä kuvahdestä lukemaan artikkelin, jossa nuorehko naistoimittaja käytti aivan oikein muotoa miksihän. Ihan hyvälle tuulelle tuli siitä, jotkut vielä osaavat.

Asian täytyy olla sinulle todella tärkeä kun menit sitä varten kaivamaan esiin tämmöisen vanhan ketjun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan