En ymmärrä VW petosta
Miten he ajattelivat, että tuota säätöä ei huomattaisi?
Eikö joka katsastuksessa tarkasteta autojen päästöt?
Vai meneekö minulta jotain ohitse tässä asiassa?
Kommentit (12)
Kyseessä on tyyppikatsastukseen verrattava mittaus, missä mitataan muunmuassa typen oksidien määrää. Muut valmistajat ovat joutuneet käyttämään mm. urearuiskutusta saadakseen päästöt tarpeeksi alhaiseksi, mutta volkkari käytti viritettyä moottorinohjausalgoritmia, joka oli käytössä vain kun päästömittausta suoritettiin.
Normaaliohjelmalla päästöt ovat 10-50 kertaisia viralliseen tulokseen verrattuna, eikä noin suurilla päästöillä olevaa autoa olisi päästetty tyyppikatsastuksesta läpi, eikä niiden myyntiä olisi siis sallittu.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 08:34"]
Kuulin huhuja asioista perillä olevalta, totta vai tarua, ettei kyse olisi lainkaan pelkästään VW:stä, vaan skandaali tulee laajenemaan muihinkin autonvalmistajiin. Katsotaan, mitä tuleman pitää.
[/quote]
Uutisissahan näin sanoi VTT:n tutkija. USAssa kuulemma liian tiukat rajat ja dieseleillä samat kuin bensavehkeillä. Rajoja vaikea/mahdoton saavuttaa ilman, että ajettavuus kärsii.
Ajatuksella kun miettii, niin miten noin suuri valmistaja voi olla noin hölmö! Joko tuo on tosiaan yleistä markkinoilla tai sitten rahan ahneus on iskenyt totaalisesti.
Epäilen samaa kuin 2, eli näitä tulee tulemaan lisää. Todella moraalitonta toimintaa.
Se huijaus on laite, joka tunnistaa sen, onko konepelti auki vai kiinni. Kun konepelti on auki, kuten mittauksissa aina on, lukemat ovat pienemmät kuin tositilanteessa. Huijaus ilmeisesti huomattiin vasta, kun joku keksi mitata päästöjä ajon aikana.
Mä käsitin et se on joku sellanen härpäke, että päästömittauksen letkun(?)/laitteen(?) kun työntää putkeen niin se härpäke tunnistaa et nyt mitataan päästöjä. Ja sen seurauksena autosta lähtee poenemmät päästölukemat.
Täytyy itse sanoa että teknisenkoulutuksen saaneena, kun tulivat nämä vähäpäästöiset dieselit markkonoille luulin jo pudonneeni täysin kehityksen kärryiltä, en keksinyt miten diesel voisi olla niin vähäpäästöinen.
Urea ruiskutus on järkevää joissain busseissa, jotka ilman sitä saastutaisivat yksistään enemmän kuin 800 katalysaattoria autoa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 08:57"]
Kyseessä on tyyppikatsastukseen verrattava mittaus, missä mitataan muunmuassa typen oksidien määrää. Muut valmistajat ovat joutuneet käyttämään mm. urearuiskutusta saadakseen päästöt tarpeeksi alhaiseksi, mutta volkkari käytti viritettyä moottorinohjausalgoritmia, joka oli käytössä vain kun päästömittausta suoritettiin.
Normaaliohjelmalla päästöt ovat 10-50 kertaisia viralliseen tulokseen verrattuna, eikä noin suurilla päästöillä olevaa autoa olisi päästetty tyyppikatsastuksesta läpi, eikä niiden myyntiä olisi siis sallittu.
[/quote]
Ok. ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:03"]Se huijaus on laite, joka tunnistaa sen, onko konepelti auki vai kiinni. Kun konepelti on auki, kuten mittauksissa aina on, lukemat ovat pienemmät kuin tositilanteessa. Huijaus ilmeisesti huomattiin vasta, kun joku keksi mitata päästöjä ajon aikana.
[/quote]
No ei todellakaan. Mitään erillistä laitetta ei tarvita. Moottoria ohjataan ns. testisekvenssillä, kun järjestelmä tunnistaa ettei pyörät pyöri ja moottoria käytetään korkeilla kierroksilla.
No niin, nyt laitetaan sitten muutkin valmistajat syyniin VW:n lisäksi. Tulee esiin siis muidenkin manipuloinnit ja tuo huijausskandaali paisuu jättimäiseksi. Näin oletan.
Kuulin huhuja asioista perillä olevalta, totta vai tarua, ettei kyse olisi lainkaan pelkästään VW:stä, vaan skandaali tulee laajenemaan muihinkin autonvalmistajiin. Katsotaan, mitä tuleman pitää.