Jos teini saa TET -harjoittelun arvosanoiksi "Hyvä"
Jos teini on saanut TET -harjoittelun arvioinneiksi ahkeruudesta ja yrittelijäisyydestä "Hyvä", eikä siis "Kiitettävä", niin minkäasteinen ongelma on kyseessä? Pitääkö se tulkita, että hän on ollut laiska?
Kommentit (27)
Missä oli tetissä? Itse muutama vuosi sitten sain kiitettävää pelkästään, mutta hieman ihmettelin kun kukaan ei kyllä katsonut perään. Olin citymarketissa ja aamulla annettiin tehtävää ja ne tehtyäni menin aina kysymään ja oltiin vaan huulipyöreenä ja annettiin ympäripyöreetä. Menin sitten vain järjestelemään hyllyjä loppuajaksi päivää...
Eräässä yrityksessä oli sanonta, ettei kukaan ole täydellinen. Hyvä arvosana taisi olla paras sellaisellekin joka oli siellä kesätöissä.
Itse olen työharjoittelussa ammattikoulusta ja arviointi on 1-3. Työpaikkaohjaajan arvioidessa näyttötyötä sanoi, ettei edes ammattilaiselle voi antaa 3.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:35"]Hyvä on teiniltä mielestäni hyvä! Ja tet ei vaikuta mitenkään tulevaisuuteen, jollei hae samaan paikkaan kesätöihin. Älä nipota, arviointiin vaikuttaa niin paljon myös arvioijan mielipide ja asenne nuorta kohtaan...
[/quote]
Arvioijan mielipide nimenomaan vaikuttaa :D Mitenkäs muuten arvioitaisiin? Ap lapsesi on saanit HYVÄN eli ei varmaan ollut täysin saamaton. Anna olla.
[/quote]
Niin siis mielipide nuoresta, ei tämän työnteosta... Parista viimeisestä lauseesta olenkin samaa mieltä!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:47"]Missä oli tetissä? Itse muutama vuosi sitten sain kiitettävää pelkästään, mutta hieman ihmettelin kun kukaan ei kyllä katsonut perään. Olin citymarketissa ja aamulla annettiin tehtävää ja ne tehtyäni menin aina kysymään ja oltiin vaan huulipyöreenä ja annettiin ympäripyöreetä. Menin sitten vain järjestelemään hyllyjä loppuajaksi päivää...
[/quote]
Toimit ohjeiden mukaan, suoritit annetut tehtävät, olit omaaloitteinen. Onnea! Noita arvoja kun ei tänä päivänä harjoittelijoissa liiaksi näe!
Ainakin oma lapsi sai kiitettävän, kun oli aktiivisesti ja omatoimisesti hakeutumassa aina homman loputtua uuteen työhön, oli kiinnostunut kaikesta mitä paikassa tapahtui, sopeutui hyvin työyhteisöön, oli kohtelias ja positiivinen.
Hyvä voi olla myös esimerkiksi ujoudesta johtuvaa. Esimerkiksi kaupassa työskentelevänä nuori voi olla todella nopea ja tehokas hyllyttäjä, mutta asiakaskontaktit vaivalloisia.
Ja sinä, joka sanoit, ettei työharjoittelusta voi saada kolmosta. Kyllä voi ja pitääkin. Kukin työssäoppiminen käsittelee sen hetken teemaansa, ja jos hallitset ko. Asiat, olet oikeutettu kolmoseen. Työssäoppijoita ei voi verrata ammattilaisiin, se on ihan täyttä puppua.
No joiltakin ei saa kiitettävää millään suorituksella. Hyvä on hyvä, ei varmaan mikään ongelma. Mutta miksei noita kaikenlaisia harjoitteluita vois arvioida vaan hyv/hyl -systeemillä?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:52"]
Ainakin oma lapsi sai kiitettävän, kun oli aktiivisesti ja omatoimisesti hakeutumassa aina homman loputtua uuteen työhön, oli kiinnostunut kaikesta mitä paikassa tapahtui, sopeutui hyvin työyhteisöön, oli kohtelias ja positiivinen.
[/quote]
On se hienoa että sulla on täydellinen lapsi, sun täytyy olla täydellinen vanhempi. Tämä on kilpailu. Kaikki on.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:52"]
Ainakin oma lapsi sai kiitettävän, kun oli aktiivisesti ja omatoimisesti hakeutumassa aina homman loputtua uuteen työhön, oli kiinnostunut kaikesta mitä paikassa tapahtui, sopeutui hyvin työyhteisöön, oli kohtelias ja positiivinen.
[/quote]
On se hienoa että sulla on täydellinen lapsi, sun täytyy olla täydellinen vanhempi. Tämä on kilpailu. Kaikki on.
[/quote] En tosiaan ole täydellinen vanhempi, eikä hän täydellinen. Ikävää jos koit tuon kehuna. Yksi tärkeitä taitoja työelämässä on omatoimisuus, luulen, että siksi hänen työotteestaan pidettiin, kun haki aktiivisesti työtehtäviä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:52"]
Ainakin oma lapsi sai kiitettävän, kun oli aktiivisesti ja omatoimisesti hakeutumassa aina homman loputtua uuteen työhön, oli kiinnostunut kaikesta mitä paikassa tapahtui, sopeutui hyvin työyhteisöön, oli kohtelias ja positiivinen.
[/quote]
Miten tämä vastasi ap:n kysymykseen? Asian vierestä oman lapsen kehumista.
Omassa TET-jaksossa isossa marketissa vuonna 96 paikan ohjaaja sanoi ettei ihan vaan periaatteesta anna kenellekään tettiläiselle kiitettävää.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:52"]
Ainakin oma lapsi sai kiitettävän, kun oli aktiivisesti ja omatoimisesti hakeutumassa aina homman loputtua uuteen työhön, oli kiinnostunut kaikesta mitä paikassa tapahtui, sopeutui hyvin työyhteisöön, oli kohtelias ja positiivinen.
[/quote]
Miten tämä vastasi ap:n kysymykseen? Asian vierestä oman lapsen kehumista.
[/quote] No, voit toki ottaa sen noinkin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:29"]
Omassa TET-jaksossa isossa marketissa vuonna 96 paikan ohjaaja sanoi ettei ihan vaan periaatteesta anna kenellekään tettiläiselle kiitettävää.
[/quote] Tällaiset palautteet kannattaa kertoa eteenpäin. Ei tuo ole oikeaa käytöstä.
Hyvälle olen antanut kiitettävän ja muille hyvän. Sitten taas vannon, ettei koskaan enää tettiläistä. Voisi niitä työelämän sääntöjä siellä koulussakin vähän käydä läpi ja kotona myös.
Riippuu arvioitsijasta kuinka tiukasti arvioi. Jotkut laittaa kiitettävä jos ei ole tullut isompia ongelmia. Toiset vertaavat täysi-ikäisiin harjoittelijoihin tai jopa itseensä. Multa on joskus kysytty noissa mielipidettä ja esim. oma-aloitteisuuteen laitettu hyvä lähinnä sen takia että harjoittelija on ollut vähän arka. Se on ihan normaalia ja jopa oletettavaa, mutta kuitenkin kohta jossa voisi vielä parantaa kunhan arkuudesta päästään.
Päiväkodissa oon ollut tet-ohjaajana tai arvioitsijana enkä ole toistaiseksi antanut muuta kuin kiitettäviä. Ujous ei ole syy antaa "hyvää", jos hoitaa annetut hommat eikä varsinaisesti laiskottele tai osoita huonoa asennetta. Ajattelen asiaa nimenomaan 9-luokkalaisen näkökulmasta. Häntä jännittää tulla tet-harjoitteluun, ja se viikko tai kaks on pelkästään työelämään tutustumista, ei mitään orjuutusta ja palkattoman työvoiman hyödyntämistä.
Harjoittelija, joka noudattaa työaikoja, tekee pyydetyt tehtävät (ei tarvitse olla erityisen oma-aloitteinen tässä vaiheessa) ja osoittaa hyvää asennetta, saa minulta kiitettävän arvosanan. Tiedän, että on tiukkisohjaajiakin, heillä ei selvästikään ole hallussa se ero, mikä on ammattiin valmistuvalla opiskelijalla ja tet-harjoittelijalla.
Riippuu arvostelija. Hyvä on hyvä! Voi olla, ettei paikassa anneta erinomaista käytännössä kenellekään...
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:42"]
Riippuu arvostelija. Hyvä on hyvä! Voi olla, ettei paikassa anneta erinomaista käytännössä kenellekään...
[/quote]
Se on sitten hyvä tietää kun menee kyseiseen paikkaan. Arvioija voi vaikka alkuun sanoa, mitä hän vaatii tet-harjoittelijalta. Itse oon sitä mieltä, että hyvä on huonompi kuin kiitettävä. Numerona esim. kasi.
Kännykkää ei kannata selailla työpaikalla muuta kuin kahvitauolla. Täytyy olla omatoiminen ja aktiivinen ja ajoissa tulla töihin. Osata sanoa huomenet ja hei heit ja kiitos jne.