Lidl on laman voittaja
Nyt käydään Lidleissä, Prismoissa ja huoltoasemilla. Kohonnut ruoan hinta ja lamapeikko ovat muuttaneet merkittävästi kuluttajien ostotottumuksia.
Tämä ilmenee juuri valmistuneesta Nielsenin Kuluttajapaneelista.
Ostokäynnit Lidlissä ovat lisääntyneet vuodessa 12 prosenttia, huoltoasemilla 11 prosenttia ja hypermarketeissa 9 prosenttia. Ketjuista eniten ostoskäyntejä on kasvattanut S-ryhmän Prisma (+ 14 %).
- Taloudellisen epävarmuuden lisääntyessä ja ostovoiman samaan aikaan kaventuessa siirtyy osa kuluttajista edullisempana vaihtoehtona pitämäänsä ostopaikkaan, sanoo Nielsen Finlandin toimitusjohtaja Rami Veranen.
Hintojen nousupuristuksessa kuluttaja tekee Nielsenin mukaan valintoja tuoteryhmien välttämättömyyteen perustuen. Kulutus suuntautuu peruselintarvikkeisiin. Ruoanlaitto ja leivonta näyttäisivät olevan lisääntymässä kotona, ja valmisruokien suosio on vähentynyt.
Kotitaloudet ostavat entistä useammin jauhoja, kananmunia, ruokaöljyjä ja leivontatuotteita rajusta hinnannoususta huolimatta. Vahvassa kasvussa on myös peruna. Sen sijaan keskioluet, kivennäisvedet ja virvoitusjuomat menevät kaupaksi entistä heikommin.
Kaupan merkkien ostaminen on lisääntynyt kuluvan vuoden aikana liki 9 prosenttia.
- Tämä kehitys on luonnollista talouden taantuessa, toteaa Veranen.
- Huomionarvoinen seikka on se, eniten kaupan merkkien ostoja lisäsivät ylimpään tuloluokkaan kuuluvat kotitaloudet. Näiden talouksien kaupan merkkien ostot kasvoivat lähes kolmanneksen.
t- 4 henkinen perhe, 2 v lidlistä ruuat ostettu