Ennakoiko vaikauksia, jos lapsi saa 5.luokalla kokoajan
kokeista seiskoja? Joskus satunnaisesti saanut kaseja.
Aiemmin alakoulussa saanut ysejäkin, nyt viidennellä yhtäkkiä alkanut tuo seiskan putki..
Kommentit (12)
siirryttäessä yläkouluun ka. tippuu keskimäärin numerolla. Tiedä häntä onko perää.
Nössö kirjatoukka, ei toiset pojat tykkää sellaisista eikä tytötkään, vain äidit
Totta on, että poikani lukee paljon, hän odottaa innolla aina mm Tiede ja Tieteen Kuvalehti sekä Tietokone-lehtiä jotka meille tulee (TK tilattu hälle viimevuonna 10v lahjaksi) kuten myöskin Akkarit yms koluaa samana päivänä lpi MUTTA lisäksi hän on erittäin pidetty luokkatoveri ja pojalla on tiivis 6-7 pojan ystäväporukka, ollut 1-luokalta lähtien.
Ja esim nyt syksyn arviointikeskustelussa opettajan kanssa (ollut sama opettaja 1-luokalta lähtien) ope mainitsi että "**** on kunnioitusta nauttiva ystävä luokassa, hänelle ei ryppyillä eikä silmille hypitä vaan hänestä pidetään ja häntä arvostetaan".
Harmi tietty sinulle että rikoin illuusiosi ja mustavalkoisen ajattelumaailmasi, mutta yritä aikuisena? kestää se:D
-4-
Nössö kirjatoukka, ei toiset pojat tykkää sellaisista eikä tytötkään, vain äidit
Kyllähän aidon av-mamman pennun pitää saada seiskoja ja sitä huonompia ja kymppi on kirosana, pitäähän sitä kasvattaa uutta wt-sukupolvea.
Joillakin vain on älynlahjoja, hyvä muisti ja ehkäpä se opiskelutavatkin kunnossa ja oikenalaiset.
Ysejä ja kymppejä meilläkin ja pidetty kamu on:)
Nössö kirjatoukka, ei toiset pojat tykkää sellaisista eikä tytötkään, vain äidit
Pojallasi on varmaan asperger.
Minulla ei ole noin vanhaa poikaa niin ei voi olla katkera. Itse tykkään että paras kuulua keskitasoon.
seiskahan on keskiarvoinen arvosana. Joillekin oppilaille se on todella hyvä arvosana ja joillekin huono. Riippuu siis nyt ihan siitä pystyisikö lapsenne mielestänne parempaan. Jos arvosanoista halutaan korkeampia ja lapsella on tähän potentiaalia niin täytyy vain tehdä enemmän töitä. Tässä vinkkejä:
- kielissä opetelkaa sanat jokaisesta kappaleesta ulkoa. Toivottavasti opettaja pitää sanakokeet jokaisesta kappaleesta, mutta jos ei vaadi opettelemaan sanoja, niin opetelkaa ne kuitenkin kotona. Kääntäkää kappaleet aina suomeksi joko suullisesti tai kirjallisesti.
-Lukuaineissa (uskonto, biologia-maantieto, fysiikka-kemia, historia) luettakaa kappale joka kerta kun se on käsitelty koulussa. Tehkää kysymyksiä kappaleesta, miettikää tärkeimmät asiat kappaleesta ja kokeeseen luvun yhteydessä miettikää mitä opettaja voisi kysyä tästä kappaleesta kokeessa. Erilaiset tiivistelmät ja ajatuskartat voivat myös auttaa.
-Matikka: seuratkaa läksyjen tekemistä, osaako lapsi asiat. Kokeisiin luvun yhteydessä tehkää tehtäviä paperille, joita lapsi saa ratkoa. Korostakaa huolellisuutta koetilanteessa.
Yleisesti: Jaksottakaa kokeisiin lukua. Ei aloiteta lukemista viimeisenä iltana. Jos jokin aine huolestuttaa erityisesti niin pyytäkää että opettaja pitäisi tukiopetusta tai ottakaa yhteyttä erityisopettajaan osa-aikaisen erityisopetuksen aloittamiseksi.
Miten säälittäväksi tällä palstalla voi meno mennä??
Ok, sovitaan että lapseni on säälittävä lukutoukka jolla ei ole yhtään kaveria saati ystävää ja lisäksi hänellä on Asperger ja muutama muukin diagnoosi:D jotta sinä olet tyytyväinen etkä tikahdu negatiivisiin tuntemuksiisi liittyen siihen että jonkun 11v poikalapsi menestyy koulussa.
ps. kiitos diagnoosistasi mitä lapseeni tulee, mahtavaa että tämäkin asia nyt ratkesi kiitos sinun, täytyykin heti huomenna ottaa yhteyttä koulupsykologiin ja luokanopettajaan ja ilmoittaa heillekin tämä asia, lisäksi voisin huvikseni ilmoittaa sen myös päiväkotiin jossa lapseni oli hoidossa 5v ikäisestä alkaen kun eihän hekään siellä mitään huomanneet, idiootteja lastentarhanopettajia kun olivat.
-3&6-
jos lapsi aiemmilla luokilla on saanut parempia arvosanoja. Tuntuuko tehtävät liian vaikealta, eikö ole motivaatiota, kuunteleeko tunnilla, etekeekö läksyt, lukeeko kokeisiin, onko lukutekniikka oikea ym tai jännittääkö kokeita niin paljon, ettei saa paperille osaamistaan? Tätäkin esiintyy. Vaatii opettajalta "pelisilmää" huomata. Mutta joka tapauksessa juttelisin pojan itsensä kansa ensin ja sitten opettajan. Josko selviäisi. Tsemppiä :)
En olisi huolissani. Opiskelussa kaikkein tärkeintä on motivaatio ja varmaan monilla lapsilla se on vähän hakusessa. Eihän lapsi osaa pyrkiä vielä tulevaisuutta kohti kovin määrätietoisesti.
Tärkeintä on lapselle opettaa omaa ajattelua ja ehkä vähän kriittisyyttäkin. Numerot eivät aina kerro kaikkea.
Ps. Olin itsekin keskiverto oppilas ala- ja yläasteella, keskiarvo oli kasin alle ja joskus vähän yli. Lukioaikana vasta alkoi tulla opiskelumotivaatiota ja yliopiston ovet aukenivatkin kirkkaasti. Mutta eihän se yliopistokaan ole todellakaan mikään autuaaksi tekevä :-)
koulun suhteen ollenkaan, eli jos ei kuuntele tunneiilla kunnolla, tee läksyjä eikä lue hyvin kokeisiin tulee 6, jos vähän vaivautuu, saa 7, jos tekee edes lievästi kunnolla, saa 8-9, mutta mä olen jo nykyään ihan tyytyväinen seiskoihin.
Olisin hyvin huolissani jos pelkkiä seiskoja tulisi.
Meillä 5-luokalla myöskin tuo esikoispoika ja saa pelkkiä kymppejä, olisin tosiaankin huolissani jos yhtäkkiä alkaisi tulla vaikkapa 7-8 tasoa..