Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset eivät osaa antaa palautetta

Vierailija
12.11.2014 |

Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asioissa näin koet? Minä ainakin osaan antaa palautetta. Teen sitä työkseni. T. Soitonopettaja

Vierailija
2/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain asioissa kaikki antaa todella paljon, mutta myönteinen palaute monesti unohdetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät ymmärrä, että negatiivista palautetta ei anneta. Ennemmin jätetään palaute kokonaan antamatta.

Vierailija
4/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ujo. Palautteen antaminen on todella vaikeaa. Sitä miettii että sanonko oikein, keksinkö hyviä huomioita, en kai ole liian kehuva tai liian negatiivinen. Joskus ei voi olla kuin jompaa kumpaa, jos ei ole kritisoitavaa niin sitten ei ole, tai toisin päin.

Vierailija
5/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:57"]

Itse olen ujo. Palautteen antaminen on todella vaikeaa. Sitä miettii että sanonko oikein, keksinkö hyviä huomioita, en kai ole liian kehuva tai liian negatiivinen. Joskus ei voi olla kuin jompaa kumpaa, jos ei ole kritisoitavaa niin sitten ei ole, tai toisin päin.

[/quote] Pääasia on, että olet reilu, etkä tahallasi etsi vain virheitä, se on suomalaisen yleisin moka.

Vierailija
6/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen todella positiivinen ja näen kaikissa jotain hyvää. En halua tuoda negatiivisia asioita esille, se on mielestäni kiusallista ja tarpeetonta, vaikka ei olekaan oikeasti. Tämä on oma ongelmani, olen huono antamaan negatiivista palautetta, mutta samaan aikaan olen myös huono vastaanottamaan sitä. Hyväksyn sen kyllä ja otan ns. vastaan, mutta samalla se tuntuu hyvin julkealta koska en itse antaisi sellaista palautetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentavan palautteen antaminen on taitolaji. Siinä on monta kerrosta, se pitää osaa tarjoilla taitavasti. Mikäli halutaan eteenpäin vievää kehitystä ja edistystä, on oltava kritiikkiä ja positiivista palautetta oikeassa suhteessa. Pelkkä negatiivinen kuittaus ei vie asioita eteenpäin, eikä se kannusta ketään edes yrittämään tosissaan.

Vierailija
8/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamatusten on vaikea antaa palautetta, laitan ennemmin negatiivisen palautteen sähköpostina. Oon nykyisin pyrkinyt antamaan mahdollisimman paljon positiivistä palautetta kasvotusten eli lähes aina, kun siihen on aihetta :) mukava huomata, kun positiivinen palaute piristää toisen päivää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai asiakkaina vai työtovereina? Asiakkaat äänestää eniten jaloillaan. Siinä palaute.

Itse koitan asiakkaana antaa palautetta, mutta jos mulla on liian pahaa sanottavaa ja kirjoittaa ei voi, en anna vaan menen seuraavan kerran muualle. Tai jos mun pitäisi antaa palaute asiakaspalvelijalle, jolla ei ole mitään vaikutusmahdollisuuksia korjata asiaa ja näen jo naamasta, että terveisiä ylemmäs ei kuitenkaan viedä (esim. Jos pomo näyttää olevan osa ongelmaa).

Työssäni en onneksi joudu antamaan palautetta, en osaa antaa sitä enkä ole yhtään hyvä ottamaan vähäänkään kovempaa kritiikkiä vastaan. Onneksi sitäkään en joudu vastaanottamaan.

Olen itse asiakaspalvelija, ja koitan asiakkaana samaistua myös firman näkökulmaan ("heidän tarttis tietää tää juttu...") ja asiakaspalvelijana asiakkaan asemaan. Mutta aina ei jaksa :)

Vierailija
10/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 23:03"]

Rakentavan palautteen antaminen on taitolaji. Siinä on monta kerrosta, se pitää osaa tarjoilla taitavasti. Mikäli halutaan eteenpäin vievää kehitystä ja edistystä, on oltava kritiikkiä ja positiivista palautetta oikeassa suhteessa. Pelkkä negatiivinen kuittaus ei vie asioita eteenpäin, eikä se kannusta ketään edes yrittämään tosissaan.

[/quote]

Ei kokonaisuus parane, vaikka palautteenantaja hienostuisi loputtomiin. Jossain vaiheessa vastaanottaja vain ei enää ymmärrä, saiko hän moitetta vai kehua ja mistä hyvästä. Taitolajien opettajat ovat erityisvalikoituva ryhmä, koska he hengittävät palautetta ja elävät vastapalautteesta, ja ovat keskimääräistä lahjakkaampia. Yleistasolle tämä taito ei skaalaudu.

Oleellista on se, että palautteen saajille pitää rakentaa (ammatti)ylpeys, joka ensinnäkin vähentää virheitä, ja haluaa ehdottomasti olla aina parempi. Suomalaisten ylpeys on edelleen niin kova synti, että kaikki kritiikki on henkilökohtainen hyökkäys ja yritys hukuttaa toinen häpeän helvettiin, lopullisesti. Toisen taitolajin opettajana on masentavaa nähdä, miten kaukana yleinen ymmärrys on rakentavamman maailmankuvan luomisesta.

Kun vielä yhteiskuntaa ollaan vetämässä raivopäisesti häpeää ruokkivaan suuntaan, en näe maallemme paljon toivoa. Ihmisten pitäisi nousta häpäisemistä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen Old Navyssa etsin managerin ja kerroin hanelle kuinka hyva tyontekija hanella on. Olin jo tietysti kiittanyt tata Lindaa ja kertonut hanelle etta vien sanaa paallikolle. Naytti tulleen hyva mieli!

Vierailija
12/12 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 23:57"]

Viimeksi eilen Old Navyssa etsin managerin ja kerroin hanelle kuinka hyva tyontekija hanella on. Olin jo tietysti kiittanyt tata Lindaa ja kertonut hanelle etta vien sanaa paallikolle. Naytti tulleen hyva mieli!

[/quote] Kylla, ole iloinen toisen puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi