Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perusopetuksen käytösnumeron arvioitiperusteet:

Vierailija
14.01.2013 |

7. KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI



Jokainen opettaja arvioi kunkin oppilaan käyttäytymisen omassa oppiaineessaan. Todistuksen arvosana muodostuu eri opettajien antamien arvosanojen keskiarvosta luokanvalvojan antamaa arviointia painottaen.



Erinomaista ja kiitettävää arvosanaa (10, 9) ei voi saada, jos oppilas on saanut arvosteltavalla jaksolla rangaistuksia tai myöhästynyt toistuvasti. Peruskoulun päättötodistukseen käyttäytymisen arvosanaa ei merkitä. Erillisen liitteen saa huoltajan pyynnöstä.



Lukuvuoden alussa oppilaille selvitetään käyttäytymisen kriteerit ja painotetaan hyvän käytöksen merkitystä jatko- opintojen, työelämän ja yhteiskunnan jäsenyyden kannalta.



10 Saadakseen arvosanan kymmenen oppilas



toimii aktiivisesti koulun tavoitteiden mukaisesti

osaa ottaa huomioon tilanteen vaatimat käyttäymisnormit

on rehellinen ja vastuuntuntoinen

on luotettava ja auttavainen yhteistyökumppani

kunnioittaa työtovereitaan ja työympäristöään

on asenteeltaan positiivinen ja sopuisa

ei ole saanut rangaistuksia

9 Arvosana yhdeksän annetaan oppilaalle, joka



toimii koulun tavoitteiden mukaisesti

on ystävällinen, huomaavainen ja auttavainen

osallistuu yhteisvastuuseen

hoitaa koulutyönsä säännöllisesti ja täsmällisesti

ei ole saanut rangaistuksia

8 Arvosana kahdeksan annetaan asiallisesti käyttäytyvälle oppilaalle, joka

toimii koulun tavoitteiden mukaisesti

on yhteistyöhaluinen, ystävällinen ja sosiaalinen

huolehtii hyvin työvälineistään ja tehtävistään

7 Arvosanan seitsemän saa oppilas, joka

ymmärtää käytöksessään olevan puutteita ja pyrkii korjaamaan niitä

Oppilaalla on voinut olla

pieniä rikkeitä

harkitsematonta puhetapaa oppilastovereitaan tai henkilökuntaa kohtaan

ajoittaista välinpitämättömyyttä

tehtävien laiminlyöntejä

6 Arvosanan ollessa kuusi, koulutyössä on ollut runsaasti huomautettavaa

oppilas käy koulua epäsäännöllisesti

oppilaan puhetapa on röyhkeä tai toista ihmistä halventava

käyttäytyminen häiritsee työrauhaa

oppilaan suhtautuminen työntekoon ja työvälineisiin on välinpitämätöntä

oppilas on saanut rangaistuksia eikä välitä käytöksessään olevista puutteista

5 Arvosana viisi annetaan oppilaalle, joka

käy koulua hyvin epäsäännöllisesti tai

rikkoo räikeästi koulun sääntöjä tai on vilpillinen ja

on saanut useita rangaistuksia

4 Arvosana neljä voidaan annetaan oppilaalle, johon

koulun kurinpitokeinot eivät vaikuta ja joka kiusaa oppilastovereitaan, käyttäytyy väkivaltaisesti tai rikkoo työvälineitään.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en tiennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan