Opettajia paikalla..? Neuvoa kysyisin..
Lapsi kertoi, että hänen luokallaan on alettu syrjiä erästä oppilasta. Ymmärtääkseni kyse ei perinteisestä kiusaamisesta, mutta erästä oppilasta ei esim. kutsuta vapaa-ajan tapahtumiin (esim. synttärit, joihin kaikki muut kutsutaan) mukaan. Syynä ilmeisesti tämän oppilaan käyttäytyminen. Lapseni koitti selittää, että tämä oppilas käyttäytyy välillä jotenkin "hankalasti" eikä hänen kanssaan ole mukavaa aina leikkiä.
Kyse on tokaluokkalaisista. Ottaisitteko asian puheeksi opettajan kanssa vai luottaisitteko siihen, että opettaja tietää jo? Toivoisin, että asiaan kiinnitettäisiin huomiota ennen kuin tämä yksi oppilas jää kokonaan syrjään :/.
Kommentit (11)
Olemme vain ajatelleet, että synttäreille kutsuttaessa ei yhtä voida jättää pois jos muuten koko luokka kutsutaan. Mutta vapaa-aikana ei ole pakko viettää kaikkea aikaansa sellaisen lapsen kanssa, joka alistaa muita. Jos lapset tulevat meille koulun jälkeen tekemään läksyjä ja leikkimään ja syömään välipalaa, olen antanut ihan luvan siihen ja oikeastaan ollut itsekin sitä mieltä, että sellainen kaveri, joka ei noudata kotimme sääntöjä ei voi tulla. Tällainen on tyttö, joka penkoi kaappeja, otti esiin useita leikkejä, ei siivonnut jälkiään, söi kaapista mitä halusi ja sorkki joka paikkaa. Jopa minulla oli tässä neitokaisessa pitelemistä. Vierailujen ajan jouduin olemaan vieressä lähes koko ajan, koska tämä ei rauhoittunut mihinkään hetkeksikään vaan mulla on nälkä tai siis jano ei vettä ei mehua, mä näin teillä tuolla Cokista. Meni herättelemään vauvan ja otti syliin. Haki pakkasesta toisen jätskin jne. Nyt kun en ole kotona kun lapset tulevat koulusta, en halua että tällainen häslääjä on meillä.
Taitaa olla samanlainen tapaus. Oman lapsen kanssa pohdimmekin, että miltä tuosta poisjätetystä nyt tuntuu, kun vain hänet jätettiin kutsumatta. Lapseni itse ehdotti, että hän toimii omien juhlien kohdalla sitten eri lailla, eli jos pidetään isot juhlat, niin kaikki kutsutaan.
Keskustelimme myös siitä, että miltä tuosta poisjätetystä nyt tuntuu - tuskin häntä kiinnostaa olla sen mukavampi kaveri muille, kun on kerran jätetty porukasta pois.
Taidanpa ottaa asian esille opettajan kanssa, niin tietää seurata. Itse ajattelen, että ehkä kyseessä on vain huomionhakua tuon lapsen osalta eikä hän välttämättä osaa sitä huomiota muuten hakea kuin tuolla "omituisella" käytöksellään. Kyse ei ole siis esim. mistään fyysisestä kiusaamisesta kumminkaan päin.
Ap
tuo kiusaamisen puuttuminen, mutta tässäkin tapauksessa kannattaa muistaa, että ope ei niitä synttärikutsuja lähetä, vaan lapset vanhempineen.
Vähissä on open keinot puuttua, ellei luokassa ole ap:n ja 8:n kaltaisia vanhempia, jotka oikeasti haluavat parannusta tilanteeseen. Jos käytössä on vain open konstit ilman vanhempien tukea, yritykset valuvat kuin vesi hanhen selästä. Valitettavasti liian moni vanhemmista hyväksyy sen, että yksi jätetään ulkopuolelle!
Hattua nostan vanhemmille, jotka kantavat huolta näistä "hankalista" yksinäisistä ja ennenkaikkea ovat valmiit tekemään jotakin asian eteen.
Taitaa olla samanlainen tapaus. Oman lapsen kanssa pohdimmekin, että miltä tuosta poisjätetystä nyt tuntuu, kun vain hänet jätettiin kutsumatta. Lapseni itse ehdotti, että hän toimii omien juhlien kohdalla sitten eri lailla, eli jos pidetään isot juhlat, niin kaikki kutsutaan.
Keskustelimme myös siitä, että miltä tuosta poisjätetystä nyt tuntuu - tuskin häntä kiinnostaa olla sen mukavampi kaveri muille, kun on kerran jätetty porukasta pois.
Taidanpa ottaa asian esille opettajan kanssa, niin tietää seurata. Itse ajattelen, että ehkä kyseessä on vain huomionhakua tuon lapsen osalta eikä hän välttämättä osaa sitä huomiota muuten hakea kuin tuolla "omituisella" käytöksellään. Kyse ei ole siis esim. mistään fyysisestä kiusaamisesta kumminkaan päin.
Ap
tuntuu yhtä pahalta. Eristäminen on henkistä kiusaamista. Ap:lle propsit välittämisestä.
Olemme vain ajatelleet, että synttäreille kutsuttaessa ei yhtä voida jättää pois jos muuten koko luokka kutsutaan. Mutta vapaa-aikana ei ole pakko viettää kaikkea aikaansa sellaisen lapsen kanssa, joka alistaa muita. Jos lapset tulevat meille koulun jälkeen tekemään läksyjä ja leikkimään ja syömään välipalaa, olen antanut ihan luvan siihen ja oikeastaan ollut itsekin sitä mieltä, että sellainen kaveri, joka ei noudata kotimme sääntöjä ei voi tulla. Tällainen on tyttö, joka penkoi kaappeja, otti esiin useita leikkejä, ei siivonnut jälkiään, söi kaapista mitä halusi ja sorkki joka paikkaa. Jopa minulla oli tässä neitokaisessa pitelemistä. Vierailujen ajan jouduin olemaan vieressä lähes koko ajan, koska tämä ei rauhoittunut mihinkään hetkeksikään vaan mulla on nälkä tai siis jano ei vettä ei mehua, mä näin teillä tuolla Cokista. Meni herättelemään vauvan ja otti syliin. Haki pakkasesta toisen jätskin jne. Nyt kun en ole kotona kun lapset tulevat koulusta, en halua että tällainen häslääjä on meillä.
valitettavassti...
mutta kyllä esim synttärikutsuissa on uomioitava, et siltikään ei vain YHTÄ lasta jätetä kutsumattta !!! huonostikäyttäytyvä voi olla esim ahdh tms , tai ongelmavanhempien lapsi, ei ole ohjattu, ei kasvatettu jne eli ei ole lpasen itsensä syy...
eli kutsukaa synttäreille osa tytöistä, miksi kutsua kaikki ? kun harva ihan oikeesti ehtii kaikien kanssa leikkinn edes koulussa.
näin meillä tehtiin, eli osa luokan tytöistä kutsuttiin, ne joiden kanssa oltiin myös edes joskus vapaa-ajallakin. näin lapsimäärä pysyy kohtuullisena, kun usein kavereita on lähitaloista ja harrastuksistakin...
nyt täytyy seurata onko kiusaamistapaus vai muu. Eli kiusaamista on silloin jos on pitkäkestoisesta kyse. muuten ei luokitella kiusaamiseksi. Jos ei kutsuta tms. se nyt ei ole kiusaamista kuitenkaan.
Tytöt ovat erityisen taitavia tällä eristämällä kiusaamisessa. Hienoa kun välität ap, minä laittaisin wilmalla viestin opelle että asia mietityttää sinua.
nyt täytyy seurata onko kiusaamistapaus vai muu. Eli kiusaamista on silloin jos on pitkäkestoisesta kyse. muuten ei luokitella kiusaamiseksi. Jos ei kutsuta tms. se nyt ei ole kiusaamista kuitenkaan.
mutta mitäänhän et menetä vaikka asiasta mainitsetkin. Osoittaa, että välität ja ehkä opekin rohkaistuu enemmän käsittelemään asiaa luokassa.
jonkun huonosti käyttäytyvän kauhukakaran.
Oman keskimmäiseni luokalla on olklut samanlainen tilanne. Oma lapseni selitti, että osan ajasta tämä lapsi on ihan kiva ja mukava, mutta hermostuu helposti ja silloin on hankala, arvaamaton ja vaarallinenkin. Omalappseni sanoi myös, että muut jopa härnäävät tahallaan, ovat kutsuvinaan leikkiin ja sitten yllyttävät kiellettyihin juttuihin tai tahallaan tönivät ja huitovat silmien edessä jne - sillä tavalla, että opettaja ei huomaa, ennen kuin tämä poika hermoistuu ja lentää seinille. Se oli kai sitten hauskaa, kun tämä yks sai aina rangaistuksen ja muille tuli viihdettä ja vaihtelua opiskeluun.
Olin aika ylpeä omasta lapsestani, kun hän tuli sanomaan, että hänen mielestään se ei ole oikein. Me päätimme kutsua tuon lapsen meille leikkimään ja ottaa hänet mukaan omien lastemme iltatouhuihin. Niin kauan kuin paikalla oli vähemmän lapsia, mitään varsinaisia ongelmia ei yleensä edes tullut, vaan leikkivät ihan kivasti. TOki meillä oli aina joku aikuinen kotona. Jos oli isomman joukon tapahtumia, synttäreitä tai lipiunryöstöleikkejä, oli aikuinen myös mukana, mutta oikeastaan sitä ei tarvittu muuhun kuin tekemään siitä tahallisesta ärsyttämisestä loppu ennen kuin se ehti aiheuttaa vahinkoja.
Tästä jotenkin lähti käyntiin sellainen kehitys, ettäpaitsi meidän omat lapset, myös muut keskimmäisen luokkakaverit tai ainakin valtaosa heistä, alkoi hyväksyä tuon yhdenkin joukkonsa jäseniksi. Se poika lakkasi olemasta "hankala", kun tuli hyväksytyksi. Luokalla oli muutenki nsen jälkee mukavampi fiilis.
Olen tyytyväinen siitä, että a) omat lapseni olivat valmiiksi noin fiksuja ja b) että onnistuin antamaan heille kuvan siitä, miten asioihin, myös kiusaamiseen, syrjimiseen ja me-henkeen ja yhteisöllisyyteen voi itse vaikuttaa. Lisäksi c) minusta oli kiva, että oma lapseni sai tästä pojasta kivan kaverin, jonka kansas myöhempinä vuosinaovat puuhannet kaikkea kivaa.