Kokoomus haluaa eroon tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta
Kokoomus haluaa eroon tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta
Politiikka
Kirjoittanut JUHA-PEKKA TIKKA 13.06.2010 12:09
Viimeksi päivitetty 13.06.2010 14:42
Kokoomuksen puoluekokous on hyväksynyt aloitteen tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta luopumisen puolesta.
Varsinais-Suomen Kokoomusnuoret oli tehnyt aloitteen uskontotietoon siirtymisen ja tunnuksellisesta uskonnonopetuksesta luopumisen puolesta.
Aloitteessa todetaan mm., että "ei ole koulun tehtävä kasvattaa lapsia kristityiksi, muslimeiksi tai hinduiksi".
Kokoomuksen puoluehallitus esitti aloitteen hyväksymistä.
Puoluekokouksessa aloitteesta käytiin tasainen äänestys, jossa puoluehallituksen kanta vei voiton.
Kommentit (42)
Koska enää vuosiin ei uskonnonopetus ole saanut olla suomessa tunnustuksellista. Toki evlut uskonnossa kerrotaan Vanhan ja Uuden testamentin asioista, mutta se ei saa olla tunnustuksellista. Sen sijaan muiden uskontojen opetus on käsittääkseni erittäinkin vakaumuksellista.
Itse kyllä kannatan kanssa ns. uskontotiedettä, jossa kaikki uskonnot olisivat samalla viivalla
kristillisyys mitenkään väistyy? Jollei koulun juhlissa lauleskella virsiä/evankelisoida, niin pelkäävätkö kirkon kannattajat todellakin niin paljon sitä, että kaikki tämän johdosta kääntävät selkänsä kirkolle? Mikä on "MEIDÄN alkuperäistä kulttuuriamme"? Ukko Ylijumala? Lappalaisten seidat? Kalevalainen kansanperinne ja luonnonjumaluudetko? Synty sotkanmunasta? 1300-luvun kristillisyys? 1800-luvun herännäisyys? 1900-luvun alun spiritualismi?
Mun mielestäni on ihan oikein, että uskonnonopetus poistuu kaikilta koululaisilta ja muuttuu maailman erilaisia uskontoja/ajattelutapoja/etiikkaa/moraalia käsitteleväksi, kaikille sopivaksi yleisaineeksi. Opiskelkoon kukin kotonaan omaa uskontoaan ja sen perinteitä.
Tämä ei myöskään tarkoita sitä, että "omat perinteet poljetaan maahan monikulttuurisuus-potaskan nimissä", vaan ihan yksinkertaisesti sitä, että koulumaailmakin kehittyy keskiajalta nykyisyyteen. Opettajille ja oppilaille erilaisine taustoineen on helpompaa, ettei tarvitse sählätä monien erilaisten uskomusaineiden tuntien kanssa, vaan on yksi selkeä aine, joka käy kaikille. Kenenkään ei tarvitse matkustaa naapurikouluihin tai kärsiä hyppytunneista kummallisina aikoina.
Tai joutua yhteisistä juhlista pihalle.
Jos haetaan yhtenäistä, rauhaan ja rakkauteen perustuvaa kulttuuria, on lähdettävä kaikille sopivalta, neutraalilta pohjalta. Mikä tässä ajatuksessa kristittyjä henkilöitä korpeaa? Jeesuskin kannatti rauhan, rakkauden ja tasa-arvoisen yhteiselon sanomaa. (Samoin Muhammed, Buddha ja monet muutkin maailmanuskonnot.)
Eihän tämä tarkoita, että kristillisyys mitenkään väistyy? Jollei koulun juhlissa lauleskella virsiä/evankelisoida, niin pelkäävätkö kirkon kannattajat todellakin niin paljon sitä, että kaikki tämän johdosta kääntävät selkänsä kirkolle? Mikä on "MEIDÄN alkuperäistä kulttuuriamme"? Ukko Ylijumala? Lappalaisten seidat? Kalevalainen kansanperinne ja luonnonjumaluudetko? Synty sotkanmunasta? 1300-luvun kristillisyys? 1800-luvun herännäisyys? 1900-luvun alun spiritualismi?
Mun mielestäni on ihan oikein, että uskonnonopetus poistuu kaikilta koululaisilta ja muuttuu maailman erilaisia uskontoja/ajattelutapoja/etiikkaa/moraalia käsitteleväksi, kaikille sopivaksi yleisaineeksi. Opiskelkoon kukin kotonaan omaa uskontoaan ja sen perinteitä.
Tämä ei myöskään tarkoita sitä, että "omat perinteet poljetaan maahan monikulttuurisuus-potaskan nimissä", vaan ihan yksinkertaisesti sitä, että koulumaailmakin kehittyy keskiajalta nykyisyyteen. Opettajille ja oppilaille erilaisine taustoineen on helpompaa, ettei tarvitse sählätä monien erilaisten uskomusaineiden tuntien kanssa, vaan on yksi selkeä aine, joka käy kaikille. Kenenkään ei tarvitse matkustaa naapurikouluihin tai kärsiä hyppytunneista kummallisina aikoina.
Tai joutua yhteisistä juhlista pihalle.Jos haetaan yhtenäistä, rauhaan ja rakkauteen perustuvaa kulttuuria, on lähdettävä kaikille sopivalta, neutraalilta pohjalta. Mikä tässä ajatuksessa kristittyjä henkilöitä korpeaa? Jeesuskin kannatti rauhan, rakkauden ja tasa-arvoisen yhteiselon sanomaa. (Samoin Muhammed, Buddha ja monet muutkin maailmanuskonnot.)
Jos uskonnonopetus loppuu kouluissa ja tilalle tulee uskontotieto ja etiikka, näitä uusia oppiaineita opettavat tietysti entiset uskonnonopettajat. Siinä muutoksessa uskonnottomien lapset ja nuoret joutuvat taas uskonnollisen tuputuksen kohteiksi.
Elämänkatsomustieto kannattaa pitää omana oppiaineenaan ja filosofien pitää opettaa etiikkaa. Teologi opettamassa yleispätevää etiikkaa: kuulostaa kummalliselta.
Ennen kaikki eettinen opetus oli uskonnollista etiikkaa. Nyt kun siitä on pääty eroon, ei ole mitään syytä palata pimeyteen.
Uskonnottomien määrä on vääjäämättä kasvussa. Tämä tulisi huomioida. Toukokuussa 2010 erottiin kirkosta enemmän kuin milloinkaan aiemin toukokuussa. Kesäkuussa 2010 erottiin kirkosta enemmän kuin milloinkaan aiemmin toukokuussa.
Mitä suomalaisen kulttuurin luterilaisuuteen tulee...kohta sitä voidaan pitää yllä vain väkivalloin. Jo nyt on olemassa säännöksiä, joiden nojalla kirkko pystyy pakottamaan jäsenyyteensä ja sitä myöten uskonnonopetukseen.
Kirkon jäsenmäärä perustuu kastettujen määrään. Meistä suomalaisista useimmat ovat kasteessa kirkkoon pakkoliitettyjä. Onneksi kastamisen suosio on myös laskenut jyrkästi. Samoin rippikoulun.
Koska enää vuosiin ei uskonnonopetus ole saanut olla suomessa tunnustuksellista. Toki evlut uskonnossa kerrotaan Vanhan ja Uuden testamentin asioista, mutta se ei saa olla tunnustuksellista. Sen sijaan muiden uskontojen opetus on käsittääkseni erittäinkin vakaumuksellista. Itse kyllä kannatan kanssa ns. uskontotiedettä, jossa kaikki uskonnot olisivat samalla viivalla
ihan tavallisissa peruskouluissa. Jo materiaalit lähtevät siitä lähtökohdasta, että kaikki opetetaan totena. Opettajasta tietenkin viime kädessä riippuu, kuinka vakaumuksellisia tunnit ovat, mutta aika paljon saa soveltaa jos haluaa opettaa neutraalisti, materiaalien (kirjat, opeoppaat, lisämateriaalit jne.) lähtökohtana on tunnustuksellisuus.
Tästä voisi meilläkin ottaa mallia.
1. Jeesuksen historiallisuus epävarmaa
2. Neitseestä ei voi syntyä
3. Ylösnousemus on kaikille mahdoton
4. Perisynti on oleellinen osa kristillistä etiikkaa
5. Kukaan ei voi kuolemalla sovittaa jälkimaailman syntejä
6. Kukaan kuollut ei tule takaisin
7. Rukous ei auta
9. Kaste ja rippi ovat osa kirkon jäsenhankintaa
10. Jumalaa ei ole olemassa
kehotetaan lapsia rukoilemaan, pyytämään anteeksiantoa, miettimään syntejään, kerrotaan raamatun tapahtumat totuutena.
Ja tämä jo ala-asteella. Väittäisin aika vakaumukselliseksi.
"Luonnon tarkastelu voi johtaa ymmärrykseen siitä, että kaiken takana on Jumala. Tähän päätyminen perustuu ns. yleiseen ilmoitukseen.
Kirkossa meille kerrotaan tarkemmin siitä, millainen Jumala on."
Aika härskiä tunnustuksellisuutta, vai mitä? Iso valhe on opetettava jo pienenä.
Mistä ihmeestä ne on tuon repiny?? =D
kehittää jotakin muuta ainetta uskonnon tilalle?
Kiviniemi säilyttäisi uskonnonopetuksen nykyisellään :)
Kiviniemi säilyttäisi uskonnonopetuksen nykyisellään
03.02.2010 15:00 | Elämään | Kai Kortelainen
Ministeri Mari Kiviniemi tavoittelee keskustan johtopaikkaa ja pääministerin virkaa.
Keskustan puheenjohtajakisaan ilmoittautunut hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi kannattaa nykyisenkaltaisen uskonnonopetuksen säilyttämistä kouluissa. Kiviniemen mielestä oman uskonnon opettaminen kuuluu suomalaisen peruskoulun tehtäviin. Viime aikoina julkisessa keskustelussa on esiintynyt ääniä, jotka ovat vaatineet nykyisenlaisen oman uskonnon opetuksen korvaamista yleisellä uskontotiedolla.
Kiviniemi ei kannata muutosta. Hän näkee kristillisillä perinteillä olevan paikkansa myös koulun juhlissa ja muussa toiminnassa.
- Jouluevankeliumi ja suvivirsi kuuluvat suomalaisen koulun juhliin, toteaa Mari Kiviniemi Seurakuntalainen.fi -verkkolehdelle.
Kiviniemen mukaan monikulttuurisuuden nimissä ei peruskoulujen kevät- tai joulujuhlasta ei pitäisi poistaa niihin perinteisesti kuuluvia kristillisiä elementtejä kuten suvivirttä tai jouluevankeliumin ääreen hiljentymistä.
Kiviniemi on ilmoittanut tavoittelevansa Suomen keskustan puheenjohtajuutta. Puheenjohtaja valitaan keskustan ensi kesän puoluekokouksessa. Uusi puheenjohtaja saa halutessaan hoitoonsa pääministerin viran, kun nykyinen pääministeri Matti Vanhanen jättää keskustan johtopaikan kesäkuussa.
pakkoruotsi pois, ja pakkouskonto myös
Keskustalla ei ole mitään mahdollisuutta vaalivoittoon.
Itse en äänestä kumpaakaan näistä puolueista, vaikka kokoomuksen kannaotot ovatkin olleet kummallisen hyviä.
Itse en äänestä kumpaakaan näistä puolueista, vaikka kokoomuksen kannaotot ovatkin olleet kummallisen hyviä.
Onhan se varmaan laskelmoitua, mutta toisaalta kokoomuksen nuorentuminen näkyy myös. Nykyään voi olla yhtäaikaa porvari ja suvaitsevainen ekoihminen.
Uskontoihin kuuluvia ja muita maailmankatsomuksia tunnustavia tulee kohdella yhdenvertaisesti, mikä tarkoittaa kahden kirkon erityisasemasta luopumista. Vihreät kannattavat nykyisen uskonnon opetuksen korvaamista opetuksella, joka esittelee eri uskontoja ja maailmankatsomuksia monipuolisesti.
moni konservatiivi ei pysty enää äänestämään kokoomusta
Sokraattista keskustelua luokkahuoneisiin
Outi Alanko-Kahiluoto - 3.5.2010 klo 21.28
Laki sanoo, että jokaisella peruskoulun oppilaalla on oikeus oman uskonnon opetukseen. Kunnalla on velvollisuus järjestää oppilaalle oman uskonnon opetusta, mikäli kunnan alueella on vähintään kolme oppilasta, joiden vanhemmat kyseisen uskonnon opetusta lapselleen vaativat. Esimerkiksi Helsingiassä opetetaan valtauskontojen (evankelis-luterilaisuus ja ortodoksinen uskonto) lisäksi mm. roomalaiskatolista uskontoa, islamia, buddhalaisuutta, krishna-uskontoa, bahaita ja Mooseksen uskontoa.
Toistaiseksi oman uskonnon opetusta on voitu esimerkiksi Helsingissä kohtuullisesti järjestää. En kuitenkaan usko, että tällä tiellä on mahdollista jatkaa loputtomiin. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä kasvaa. Tilastojen mukaan vuonna 2025 joka neljäs helsinkiläiskoululainen on maahanmuuttajataustainen. Oman uskonnon opetus tulee ennen pitkää hyvin kalliiksi ja opetuksen pedagogisesta tasosta huolehtiminen yhä hankalammaksi.
Oppilaan näkökulmasta oman uskonnon opetuksessa on kaksi hankaluutta. Yhtäältä pätevistä pedagogisen koulutuksen saaneista oman uskonnon opettajista on pulaa, mikä suomeksi sanottuna tarkoittaa, ettemme välttämättä voi taata oman uskonnon opetuksen tasoa tai edes valvoa sen sisältöä. Lapsen kannalta hankaluutta aiheuttaa uskontotunnin nivominen muun opetuksen yhteyteen. Saadakseen oman uskonnon opetusta lapsi voi joutua siirtymään kesken koulupäivän toiseen kouluun, joskus hyvinkin kauas omasta kotikoulustaan.
Monikulltturisessa maailmassa on myös enemmän kuin aiheellista kysyä, mitä järkeä on jaotella lapset eri opetusryhmiin vanhempien kirkkotaustan mukaan. Onko kyse edes lapsen parhaasta? Ja mikä ylipäätään on koulun tehtävä?
Monikulttuurisuuden hyvässä hoitamisessa ei ole kyse vain uskonnon opetuksesta vaan myös oppilaiden kulttuuristen taustojen yhteensovittamisesta koulun arjessa. Tätä voidaan edistää muutenkin kuin opettamalla kullekin lapselle tämän vanhempien tunnustaman uskonnon periaatteita ja historiaa.
Itse olisin valmis korvaamaan nykyisen oman uskonnon opetuksen sekä sille vaihtoehtoisen elämänkatsomustiedon kaikille oppilaille yhteisellä maailmankatsomustiedon oppiaineella. Lisäksi toivoisin, että kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus opiskella myös filosofiaa. Filoaofian opetus voitaisiin sisällyttää maailmankatsomustietoon. Toinen mahdollisuus olisi kytkeä filosofia äidinkielen ja kirjallisuuden yhteyteen, kuten on ehdotettukin.
Filosofia opettaa kysymään, kyseenalaistamaan, keskustelemaan ja perustelemaan näkemyksensä. Nämä ovat taitoja, joita elämässä tarvitaan. Kriittisen ajattelun opettaminen pitäisi olla koulun tehtävä. Nykykoulu perustuu aivan liikaa ulkoa oppimiselle. Mikäpä motivoisi "yhteiskuntakriittistä" teini-ikäistäkään paremmin kuin jalo kyseenalaistamisen ja dialogisen väittelyn taito, jota jo Sokrates aikoinaan opetti?
pysty äänestämään nuoren (helsinkiläisen!) naisen johtamaa puoluetta...
keskusta kerää suurten ikäluokkien ääniä, moni konservatiivi ei pysty enää äänestämään kokoomusta
En tieda yhtaan tapausta joss joku olisi tullut uskovaiseksi koulun uskonnontuntien perusteella. Moni tykkaa kayttaa mukamasa hienoa termia "monikulttuurisuus" ym. potaskaa, mutta todellisuudessa se vain tarkoittaa sita etta oma kulttuuri poljetaan maahan ja annetaan toisten kultturien valloittaa meidan arvot, perinteet ja tavat.
Jouluna esitetaan jouluevankeliumi. Kaunista ja perinteikasta, meidan kulttuuria. Kevaalla lauletaan suvivirsi. Kaunis perinne joka on osa MEIDAN kultturia.
Itse en nae mitaan hienoa ajatuksessa etta muututaan mitaansanomattomaksi kaikki-muu-paitsi-meidan-omat-perinteet-kay- maaksi.