Yhdistelmävaunut vs vaunut
Kommentit (11)
Itse ostin britaxin b-motion rattaat (250€) ja niihin kovan kantokopan (100€) ja olen todella tyytyväinen! Pientä amisteluahan tuo ratasosan irroitus vaati, mutta ovat nyt ihan vaunut kun koppa kiinni. Runko menee todella pieneen tilaan ja kopassa sellainen helppo klip klip kiinnitys. Rattaina kalliit, mutta kestävät koko härdellin minkä noita nyt tarvitsee. Samaten hintaa nosti kun sisältävät hieman enemmän jousitusta kuin rattaat yleensä. Aiemman lapsen kanssa oli yhdistelmät, eivät olleet mielestäni hyvät, ja kaupunkikäyttöön aivan liian isot, edes kaupoissa meinannut mahtua liikkumaan.
Yhdistelmät, joissa ratasosa ja kovakoppa erikseen. Suomen lumisessa talvessa isot pyörät pelkkää plussaa. Sitten voi ostaa erikseen kevyemmät matkarattaat kaupunkireissuja varten.
Riippuu niin monesta asiasta, eli kannattaa miettiä juuri teidän perheenne tarpeita, mm.:
- missä vaunuja käytetään: talven umpihangissa, hiekkapolulla vai asfaltilla ja kauppakeskuksissa -> Emmaljungan nelipyöräiset "hyökkäysvaunut" kulkevat hyvin vaikka hankalassakin maastossa, mutta kapeat kääntyväpyöräiset ovat näppärät ahtaissa paikoissa
- missä vaunuja säilytetään: pyörävarastossa, josta vauva pitää kantaa kotiin (rappuset vai hissi ja jos hissi, niin iso vai pieni?) vai voiko vaunut ajaa sisälle eteiseen/kuistille -> kuomurattaat ja kevyt kantokassi ovat ihan ehdoton yhdistelmä, jos vauvaa pitää raahata joka päivä, sen sijaan kunnollinen kiinteä koppaosa on aika herkkua, jos rattaat voi vain lykätä kuistille tai kotiin ja antaa vauvan jatkaa uniaan
- mitä vaunuilla kuljetetaan: riittääkö että pääsee käymään leikkipuistossa ja kahvilassa, vai käydäänkö vaunujen kanssa tekemässä arjen ruokaostokset -> iso metallinen alakori on voittajan valinta, jos rattailla käydään perheen arkiostokset kaupasta, mutta kevyt, pieni kangaskori on ok, jos tarvitsee tuoda vain maitopurkki ja pussi leipää
- miten vaunuja kuljetetaan: pitääkö niiden mahtua usein auton takakonttiin vai onko ne tarkoitettu lähinnä kotipiirissä liikkumiseen -> isot rattaat ja iso koppa vievät todella paljon tilaa autossa, sen sijaan kevyet rattaat ja pehmeä kantokassi voivat mennä huomattavasti pienempään tilaan ja on vähemmän irroittamista (esim. jos joutuu irrottamaan kopan tai renkaita, jotta isot rattaat mahtuvat kyytiin)
- haluaako rattaita käyttää monella lapsella tai onko säilytystilaa paljon: jos haluaa säilyttää koko yhdistelmäpaketin ja säilytystilaa riittää, niin voi hyvin ostaa rattaat, joissa on koppa- ja istuinosa erikseen, mutta jos haluaa että rattaat sopeutuvat perheen arkeen, niin voi ostaa kuomurattaat ja halutessaan sellaisen koppaosan, jonka voi myydä pois kun sitä ei enää tarvitse (kannattaa silti olla tarkkana, sillä esim. osassa Emmaljungan yhdistelmäpaketeista on yhteinen kuomu istuinosassa ja koppaosassa, eli vaikka koppaosan voisi myydä pois turhana, niin kuomua ei voi antaa mukaan, koska sitä tarvitaan vielä rattaissa, sitten on taas erikseen istuinosia ja citykoppia, joissa on molemmissa oma kuomu kiinteänä)
Meillä oli esikoisella massiiviset yhdistelmät, eli ratasosa ja koppaosa erikseen. Siihen aikaan oltiin sitä mieltä, että pelkän ratasosan ja kantokassin käyttäminen on supervaarallista vauvan selälle. :) Talvivauva mahtui hyvin isoon koppaan ja rattailla pääsi umpihangessa ruokakauppaan, mutta koppaosan säilyttäminen sen jäätyä pieneksi oli ihan tuskaa. Kakkoselle "sai" jo ostaa kuomurattaat ja kevyen kantokassin, asuttiin hissittömässä kerrostalossa ja rattaat piti jättää kellariin ja kantaa vauvaa 4 kerrosta ylös. Kolmannen rattaat pystyi ajamaan hissillä suoraan kotiin sisälle ja koska ei ollut tarvetta kantokassille, ostettiin yhdistelmät joissa on kuomuratas ja koppaosa erikseen, koppaosasta hankkiudutaan eroon sitten kun ei enää tarvetta ole. Lisäksi auton perässä on ollut kevyet matkarattaat esim. kauppakäyntejä ja matkoja varten. Kolmannelle hommattiin lisäksi kaukaloadapteri "isojen rattaiden" runkoon, jotta saadaan se ärsyttävä turvakaukalon raahaaminen ruokakaupassa minimoitua. Siitä aiheutuu jonkin verran säheltämistä, eli ruokakauppaan mennessä pitää irrotta koppaosa rungosta ja laittaa kaukaloadapteri kiinni, mutta sikäli ei haittaa kun sen voi tehdä kotona ihan rauhassa.
Tulipa pitkä viesti, mutta kokemuksella voin sanoa että kannattaa aina miettiä oman perheen tarpeita ensin ja vasta sitten hommata rattaat. :)
Onko yhdistelmävaunuja nykyään edes myynnissä juurikaan? Tuntuu siltä että moni vaunuvalmistaja myy erikseen rungon ja sitten pitää valita mitä siihen haluaa kiinnittää.
Eipä taida juurikaan enää pelkkiä vaunuja myydä.
Riippuu niin monesta asiasta. Mitään hyökkäysvaunuyhdistelmiä (esim. Brion Happyt, Hartanin Toplinet, Emmaljungan kiinteäpyöräiset mallit) en ostaisi, ne on aina rattaina niin isot kohnot.
Mutta esim. Bugaboon Cameleonit tai Teutonia Funit ihan ok ja kätsyt rattainakin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:17"]Eipä taida juurikaan enää pelkkiä vaunuja myydä.
[/quote]
Ellei mistään mitään tiedä niin kannattaako kommentoidakaan?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:17"]Eipä taida juurikaan enää pelkkiä vaunuja myydä.
[/quote]
Ellei mistään mitään tiedä niin kannattaako kommentoidakaan?
[/quote]
Jos vaan soittaa suuta niin kannattaako kommentoidakaan?
sitä kovaa koppaa on monesti vaikeampi säilyttää, kun se vie tilaa. näyttää isommalta myös, sitä on hankalampi kantaa kuin sellaista kevyempää koppaa, jos tarvitsee vaikka jättää rattaat alakertaan vaunuvarastoon ja mennä hissillä kotiin tms
Sanoisin, että rattaat joissa selkänojan saa alas ja pehmeä kantokoppa on paras ja edullisempi kuin varsinaiset yhdistelmävaunut. Mulla oli tosi kusetettu olo kun vaunuja ostaessa myyjä ei kertonut tuollaisesta vaihtoehdosta enkä itse älynnyt, vaan piti sitten ostaa yhdistelmät. Budjetti oli pieni ja yhdistelmissä ei paljoa valinnan varaa, mutta rattaat + kantokoppa yhdistelmällä olisin saanut samaan hintaan paljon paremmat!
Ehdottomasti yhdistelmät, kova koppa ja ratasosa erikseen! :)