Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjä-äitejä paikalla? Äitiysrahasta kysymyksiä...

Vierailija
16.12.2008 |

Kelaan olen kyllä menossa juttelemaan asiasta, mutta kokemuksen mukaan olisi itse ensin hyvä tietää asioista ennen kuin sieltä kysyy mitään... ;) (Anteeksi, jos lukija satut olemaan Kelan ihmisiä, mulla on ollut todella huono tuuri. )

Siis äitiysrahan aikana tienaaminenhan on ihan yksinkertaista, jos olet toisella töissä: Sunnuntaina saa tienata, muuteen tippuu minimille siltä työpäivältä. Mutta entäs jos olet yrittäjä, jolla yhden naisen pikkufirma? Työt olisi mahdollista hoitaa yhden työpäivän aikana per viikko, mutta on ihan mahdotonta rajata sitä tekemistä vain sunnuntaille. Entä jos postitan jotain maanantaina? Valmistan tunnin jotain keskiviikkona? Laskuni maksetaan perjantaina ja firman tilille tipahtaa rahaa? Onko silloin lain mukaan ilmoitettava myös nuo päivät "työpäiviksi"? Vai riittääkö, että ilmoitan tekeväni about 8 h töitä viikossa - ja saan edelleen täyden äitiysrahan?

Kiitos jos joku osaa valaista!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan mielelläni työt sunnuntaille keskittäisinkin, se on selkeää, ja silloin on kuitenkin mies kotona vauvaa hoitamassa. Mutta mietityttää nämä pikkuasiat, joiden hoitaminen on mahdotonta sunnuntaina - esim. juuri vaikka paketin postittaminen asiakkaalle. Minkäs teet, ei onnistu kuin arkena. Tai jos esim. vastaan yhteen asiakkaan sähköpostiin keskellä viikkoa? Mitenköhän Kela tällaisiin suhtautuu?

Harmittaa, jos joutuu näin pienen ja vasta aloittelevan yritystoiminnan laittamaan jäihin äitiysloman ajaksi. Eihän tämä paljoa tuota, mutta olisi helpompi sitten aikanaan taas palata kunnolla hommiin kun ei nyt olisi poissa kuvioista kokonaan.

Vierailija
2/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maanantain töitä. Silloin menee vain yhdeltä päivältä rahat minimiin mikä olisi kai kohtuullista koska teet töitä kuitenkin=rahaa tulee siis muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös äitiysloma menossa ja olen siis yrittäjä. Teen sunnuntaisin kaikki mahdolliset työt, mies sitten kuittailee arkisin minun puolesta noita virallisia papereita (hän on virallisestikin töissä yrityksessä)

Vierailija
4/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten valehtele ihan omantuntosi mukaan. Itse tein pikkuhommia vanhempainrahakauden aikana, eikä Kelaa kiinnostanut ollenkaan.

Vierailija
5/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan tuo todellakin pilkunviilausta.

Itse tein freelance-hommia äitiyslomalla, muutama tunti viikossa. Käytännössä painottui sunnuntaihin, en erikseen ilmoittanut jostain yksittäisestä vartin jutusta jonka tein arkipäivänä.

Vierailija
6/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuo kasin ehdotus on hyvä (miten en tullut ajatelleeksi...), kuitenkin haluaisin ihan rehellisesti toimia.

Kiitos!

Vierailija
7/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotuksessa sekin hyvä puoli, että jos alkavat kysellä mitenkä voit paketteja sunnuntaisin lähetellä niin ei tartte valehdella. Eikä varmaan kelpaisi selitykseksi, että mies lähettää.

Itsekin tein töitä aina silloin tällöin (yrittäjä), mutta kun en tiennyt etukäteen päiviä/tunteja ilmoittelin jälkikäteen. Muistaakseni vähensivät vaan aina sitten seuraavista rahoista. että kävi niinkin päin.

Vierailija
8/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin sinä ne työsi teet? Ei niitä kuule kiinnosta joku paketin leimauspäivä tipan tippaa ja mistä ihmeestä ne sen tietoonsa saisivat. Itse en kertoisi Kelalle mitään noin vähäisestä asiasta. Työntekijät saavat tehdä kahtena päivänä viikossa töitä niin mikset sinä saisi? Jos laki on niin epäreilu että asettaa sinut huonompaan asemaan kuin palkansaajan, ei minusta ole mitään järkeä noudattaa sitä lakia ihan pilkulleen kun sitä tuskin Kelakaan loppuviimein vaatii. Ihmeenä pitäisin jos heillä olisi aikaa alkaa kytätä yhden pienyrittäjän sähköpostien päivämääriä yms. Ja jos oikeasti joku tulisi tarkastusta tekemään, siitä on pakko ilmoittaa etukäteen jolloin ehdit oikein hyvin vaikka hävittää viikolla lähettämäsi sähköpostit...

Vierailija
9/12 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyslomalla.

Ja Kela voi ihan omin päin tulkita työpäivät ap:lle kielteisesti, jos hän ei pysty selkeästi osoittamaan, että työtä ei ole tehty kuin sunnuntaisin.

Vierailija
10/12 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tietenkään saa täyttä äitiysrahaa. Eikähän sinun kuulukaan, koska teet kerran töitä.

Tee se sunnuntai töitä ja sillä selvä.

Vierailija
11/12 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisinta on tehdä sunnuntait töitä ja sillä selvä. Ilmoittaa selkeästi jo etukäteen.

2, yrittäjä, kaksi vanhempainvapaata takana

Vierailija
12/12 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se kela tiedä minä päivänä ne työt teet.

Mun mielestä voi olla myöskin mahdollista tehdä niin, että sun firma maksaa sulle palkkaa ja äitiysraha menee firmalle. Muistaakseni mies teki niin isyysvapaiden ajalta.