Miten vanha lapsi yksin ulos?
Kommentit (20)
kunnes sosiaalitäti sanoi, että on oltava ehdottomasti läsnä siellä ulkona.
Meillä ns. suljettu sisäpiha etupihana, 3v. ja 4,5v. leikkivät siinä keskenään. Takapihalla (aidattu, ei pääse pois pihalta) leikkivät pitkiäkin aikoja kahdestaan, välillä vilkaisen ikkunasta
voi mennä omalle ja lähipihalle yksin.
Ja meidän piha suojaisa, muttei aidattu. En tiedä, vaikuttaisiko aita asiaan.
kaverin kanssa omalle pihalle. nyt on joskus jo yksinäänkin tossa pihalla.. asutaan länsi-vantaalla
kerroin tänään neuvolassakin että 5-veeni leikkii pihalla iteksee naapurien kanssa ja hän piti sitä ihan hyvänä asiana
4-vuotias kerkesi kaverinsa kanssa kilometrin päähän kotoa. Siinä yhteydessä keskusteltiin, ettei noin pientä saa missään nimessä päästää ilman valvontaa ulos. Valvoin ikkunasta, mutta en tarpeeksi usein.
Useimmiten kuitenkin isosiskon kanssa yhdessä.
Kyseessä omakotitaloalue, jolla jonkin verran läpiajoliikennettä. Lapset käyttävät kolmea pihaa, joiden väliä/metsää seilaavat. Nyt kun nuorin on melkein 6, teen vaan ajoittaisia tsekkauksia ja saa pyöräilläkin "omalla tiellä" yksin. Jos on lapsiporukka, olen ainoa vanhempi, joka tulee pyöräilyä valvomaan.
Viime kesänä isompien (eli 6,5-6-vuotiaiden) mukana risteili naapurin 3,5-v tyttö ilman valvontaa ja se oli minusta edesvastuutonta. Sama näyttää pätevän pian 3-vuotiaan pikkuveljen kanssa. Juuri viime viikolla kuulin, kun äiti puuhaili pihassa ja äkseerasi perheen eskarilaista, kun oli päästänyt silmistään 4,5-v ja pian 3-v sisaruksensa. Minusta homma on äidin, ei eskarilaisen.
Hän on nyt eskarissa. Ei ole ollut mitään tarvetta päästää häntä aiemmin yksin. On ollut aikaa olla hänen kanssaan.
Käyn välillä tsekkaamassa missä menee.
Mutta oikeasti, jos pihalla on vain pieniä lapsia niin meidän 4v ja 6v saavat mennä oman taloyhtiön leikkipaikalle yksin leikkimään. Jos taas kouluikäiset "vaeltelevat" niin en päästä omiani yksin, koska isommat kiusaavat yksin ulkona olevia ja laittavat tekemään tyhmyyksiä. En myöskään anna lasten mennä muiden taloyhtiöiden pihoille yksin; yhdessä voidaan käydä keinumassa tms. niin tiedän etteivät hölmöile. Naapurin 4v on pihalla aamusta iltaan ja kulkee iltapäivisin koululaisten mukana. He laittavat hänet tekemään kaikenlaista, koska tietävät ettei pientä rangaista (esim. roskia postilaatikoihin - 4v ei edes ylettyisi itse, joten isommat nostavat). En minä ainakaan voisi tuntikausiksi päästää lastani pihalle niin etten todellakaan tiedä missä hän on ja mitä tekee (taloyhtiömme talot ovat 6 rivissä ja niiden väleissä on useita leikkipaikkoja). Ja tämä "porukka" kulkee noin 500metrin säteellä useiden taloyhtiöiden pihoilla ja leikkipaikoilla. Naapurin 2v on nyt myös päässyt ulos eli ei ensimmäiseen pariin vuoteen ole pihalla näkynyt kertaakaan mutta on nyt jo useana päivänä leikkinyt "yksin" ulkona. Äiti tod.näk. seuraa häntä ikkunasta ja pieni pysyy tuossa hiekkiksellä hyvin. Meidän keskimmäinen oli ainakin tuossa iässä mahdoton karkaamaan, että aina piti olla lähellä ja valvoa häntä.
mutta aika harva käy katsomassa mitä ne siellä oikeasti tekee. Meidän taloyhtiössä isommatkin lapset sotkevat ja hajoittavat paikkoja kun kukaan ei vahdi, esim kannetaan varastosta muiden tavaroita ulos, jätetään ne sinne lumihankeen kevättä odottamaan jne. Kun tuota sakkia katsoo, niin oikea ikäraja saattaisi olla joku 13 vuotta. Yksi talon pienimmäinen itsekseenulkoilija on säälittävä, on aina porukan pienin ja ihan reppana (6v?) ja sitä kiusataan ihan surutta.
Kuulostaa ehkä pahalta, mutta kysessä aidattu rivarin takapiha, ei vettä tms. vaaraa olemassa. Pieniä aikoja kerrallaan ja olkkarin ikkunasta on näkymä koko pihalle, eli koko ajan lapsi on näköpiirissä. Yleensä käsken lasta pysymään vielä terassilla, eli sisälle kuuluu tasainen kolina leikeistä ja tietää koko ajan, että lapsi on tallessa.
4v ja 5v olivat kaksistaan, mutta mulla oli näköyhteys ikkunasta ja takaovi auki koko ajan. Meillä on takapihalla aidattu uima-allas, mutta siltikin pidän silmällä lapsia. Nyt 5v ja 6v voivat olla omalla pihalla, mutta valvon edelleen. Kaverin pihalle saavat mennä kun ilmoittavat ja katson keittiön ikkunasta, että pääsevät perille. Mä pelkään, että jotain sattuu ja mielummin vahdin kuin jätän vielä ihan itsekseen.
vissiin tiukkis.. mutta meillä vasta eskari-iässä. Asumme keskustassa. Luotan kyllä lapseen, mutta kaikenlaisia kulkijoita voi tulla. Luulen, että olen edelleen mukana ulkona- mutta nyt periaatteessa voisin päästää.
Oman esikoisen kanssa aloitettiin harjoittelu, kun hän oli neljävuotias. Lapsi sai silloin mennä taloyhtiön suht suojaisalle leikkipaikalle, johon on meiltä suora näköyhteys. Ekan kuukauden vahdin lasta haukkana, mutta loppukesästä pystyin jo luottamaan sen verran, ettei lapsi ollut koko ajan katseen alla. Jos piha olisi ollut vähemmän suojaisa tai lapsi vähemmän luotettava luonne, en olisi varmaan päästänyt vielä tuolloin yksin menemään.
Kuulostaa kauhealta nuo kaksivuotiaat yksin (ei aidatulla?) pihalla. Eihän tuon ikäisellä ole vielä mitään järkeä päässä tai rajojen ymmärrystä, mutta kylläkin nopeat jalat! Tosin meilläkin on lapset olleet yksin meidän omalla, muutaman neliön nurmikkopläntillä, joka on täysin aidattu koiran takia (eli pitää pienen lapsenkin hyvin tallessa) jo puolitoistavuotiaasta lähtien. :)
Eli me saimme kuulla melkoista kauhistelua, kuinka ollaan voitu päästää 4-vuotias yksin ulos. Kyseessä melkeinpä laiminlyönti tai olikin.
Itse mokasin siinä, etten vahtinut n.15 min, ja siinä ajassa lapsi karkasi. Mutta ihmetytti asiassa se, että se oli sos. tt.:stä sula mahdottomuus, että kukaan voisi antaa noin pienen olla ulkona ilman, että on itse vieressä.
ap
Tästä on muistaakseni keskusteltu joskus ennenkin, mutta minkä ikäiset lapset teillä pääsevät yksin pihalle? Siis niin, että vahditte ikkunasta?