Viisivuotiaan älyttömät raivarit
Mikä minun ihanaa, iloista pikkupoikaani vaivaa? Parin kuukauden ajan elämää ovat hallinneet viisivuotiaamme karmeat raivonpuuskat, joita ilmenee vähintään kerran päivässä, yleensä useitakin. Syyksi kelpaa ihan mikä vaan,esim. väärän värinen lautanen ruokapöydässä, väärä kuva alkkareissa tai mikä tahansa muu juttu. Pojalla tuntuu olevan hirveä tarve pystyä kontrolloimaan meitä muita ja jos ei saa tahtoaan läpi, se on heti armoton itku-huuto-raivari. Ihan sama missä ollaan. Hän haluaisi kontrolloida sellaisiakin asioita, jotka eivät mitenkään kuulu lapsen päätösvaltaan, esim. millä kulkuvälineellä perhe siirtyy paikasta a paikkaan b.
Minä en kohta enää jaksa. Olen huomannut, että alan itsekin vajota lapsen tasolle. Kun huuto alkaa, en enää jaksa kuunnella, vaan raivo nousee itselläkin pintaan.
Kauanko tätä vielä kestää ja onko tällainen ylipäätään kehitykseen kuuluva normaali vaihe vai jotain muuta?
Kommentit (4)
poika on aina ollut "hermo heikko" ja pinna palaa heti kun jokin ei mene kuten hän haluaa. esim. jos sukka ei mee jalkaan niin heittää ne lattialla ja huutaa että en laita näitä, tyhmät sukat. Myös inttää vastaan vähän joka asiasta ja ja paiskoo huoneensa ovea, näyttää kieltä tai keskisormea. tyhmä äiti -sana on jo ihan normaali jokapäiväinen sana hänelle. Ei usko kieltoja ja riehuu tosi paljon. huoh.. meinaa hermot mennä joka päivä.. pikkusisko 2,5v on kuin enkeli, joka pukee kiltisti, syö itse ilman kiukuttelua seka pyytää anteeksi ja sanoo kiitos, varmaan päivittäin. Nää lapset on kuin yö ja päivä.
siis ihan normaalia. Mutta - hitsi - niiiiin rasittavaa. Oma poikani on pian 7v ja kohtauksia tulee. Toivottavasti olisi jo pian ohi.
Meillä myös 2,5-vuotias pikkusisko on oikea pikku enkeli ja olen miettinyt sitäkin, että vertaanko lapsia jotenkin tajuamattani keskenään ja siksikin palaa isomman kanssa herkemmin pinna. Sitä ikään kuin kuvittelee, että isommankin pitäisi olla yhtä "helppo" kuin tuo pienempi...
No, kiva kuitenkin kuulla, että tämä on ikäkauteen kuuluvaa. Ainakin on toivoa, että joskus helpottaa ;)
Voimia kaikille kohtalotovereille!
T. Ap
Mulla kanssa elokuussa kuus täyttävä poika ja tutulta kuulostaa, muuten, mutta raivareita ei saa ihan noin usein. Pari kertaa kuussa hermostuu niin kovin, mutta kaikenlainen tyhmäksi haukkuminen, murina, valitus, ärsyyntyminen, huutaminen on kyllä lähes päivittäistä. Joskus enemmän joskus vähemmän. Välillä on niin iso ja välillä tosi pieni.. Kai se kuuluu ikään, näin olen ollut ymmärtävinäni. Meillä poikaa ärsyttää juuri samanlaiset asiat kun teillä, välillä en ymmärrä mikä edes ärsytti. Rumasti tiuskiminen on ehkä meidän muiden kannalta kaikkein kurjinta.. Toivottavasti tokenee hiukan kesällä, on ollut väsynyt päiväkodista ja menis jo ohi koko kausi! Toivossa elelen.. Niin ja tää on alkanut pikkuhiljaa tänä keväänä.