Nuhanenälle sipulia sukkaan ja sukka jalkaan??
Onko kukaan kuullut tai kokeillut moista?
Äitini kertoi tällaisen vanhan kansan vinkin lapsen flunssan hoitoon. Pilkottua sipulia/valkosipulia vauvalle/lapselle sukkaan ja sitten sukka jalkaan. Pitää kuulemma nenän auki.
Taidan olla jo aika epätoivoinen ja väsynyt, 8kk neidillä on tosi kova yskä ja räkätauti - yöllä on sitten kaikki röörit tukossa. Joten houkuttaisi kokeilla kaikki konstit. Arveluttaa vain että voikohan raaka sipuli aiheuttaa jonkun allergisen reaktion ihokosketuksessa..
Kommentit (5)
"Pilkottu sipuli käärittynä sideharsoon, sukkaan tms. on myös tehokas liman irrottaja ja hengitysteiden avaaja. Ripusta lapsen lähelle, esim. sängyn laitaan."
Lisää vinkkejä: http://www.babyidea.fi/vinkkeja/tukkoinen.html
makuuhuoneessa esim. siten, että keittää siellä vedenkeittimessä vettä ja jättää keittimen kannen auki. Täytyy tietysti vahtia, ettei lapsi pääse polttamaan itseään keittimessä/höyryssä.
Meidän kakkonen sairastui viime viikolla nuhakuumeeseen. Olen molempien lasteni kanssa valvonut tosi paljon nuhanenäöitä, kun kohoasento, sipuli ynnä muut temput eivät riitä, vaan täytyy pitää sylissä pystyssä. Nyt päätin, että testaan ilmankostuttimen, jonka tehoa siskoni on jo pitkään mainostanut. Ostin laitteen ja kahden tosi-tosi pätkäyön jälkeen täysin tukossa oleva nuhanenä on nukkunut huomattavan hyvin. Nyt harmittaa, että miksi ihmeessä en ole ostanut laitetta aiemmin...
Viisas ja kaikkitietävä siskoni neuvoi vielä, että pienessä huoneessa kostutin toimii ihan sellaisenaan vaan, mutta jos huone on isompi, voi viritellä semmoisen lakanan kostuttimen luota pinniksen yläpuolelle, että kosteus siirtyy tehokkaammin kostuttimesta vauvan sänkyyn.
Huom. Noin suurta kosteutta huoneessa ei tietysti kannata pitää pidemmän päälle. Ja päivisin kannattaa tuulettaa huone ja vuodevaatteet hyvin.
Mikä logiikka olisi siinä, että se sipuli täytyisi sukkaan laittaa? Ei mun iho ainakaan tykkäisi olla kosketuksessa raakaan sipuliin tuntitolkulla.
Sinänsä sipuli kyllä avaa tukkoista nenää (paitsi vauvan, myös omaa) tosi hyvin. Itse laitan pilkotun sipulin harsonyytin sisään ja sen nyytin sitten hiusrenksulla/kumilenkillä kiinni. Sitten jonnekin sängyn lähistölle, muttei kuitenkaan aivan nenään kiinni, kun se haju on tosiaan voimakas. Mielestäni tuo harso toimii hyvin siksi, että se on helppo pestä ja ei tarvitse pelätä, että joku pääsisi kaatamaan sipulisilppua jonnekin.
Sängynreunassa on sipulit roikkuneet jo monena yönä, joten se konsti on jo käytössä.
Eilen illalla sitten testattiin tuota vanhan kansan konstia, ja vauvalla oli viime yö parempi kuin edellinen, ei mennyt ihan täysin nenä tukkoon. Itselleni laitoin myös sipulisilppua sukkiin ja sukat jalkaan nukkumaan mennessä. Vähän ajan kuluttua minulla oli tukkoinen nenä auennut täysin. En tiedä oliko sipulista apua, mutta en osaa muutakaan syytä antaa. Aiemmin on nenä ollut ihan tukossa yöllä. Liekö sipulisukasta apua! Mutta ei se mikään kovin miellyttävä ollut jalassa...