Mitä tekisitte? 5 v. vatasti kaupasta..
Kävimme tänänään kapoilla tytön kanssa ja katelimme kaiken laista paikallisessa tavara talossa. Lupasin ettö tyttö saa tänään ostaa lelun ja tyttö ampaisikin lelu osastolle katsomaan mieleistään, sillä väli itse katelin lasten vaatteita. Mieleistä lelua ei tuntunut löytyvän joten suunnistimme lelukauppaan ja löysimmekin tyttöä mielyttävän lelun. Kotiin tultuamme tyttö ilmoitti että hän riisuu itse, joka minulle oli yllätys sillä yleenä se nirisee äitiä mukaan riisumis hommaan, sitten tyttö vilahti omaan honeeseen, hetken kuluttua hän tuli ja ilmoitti että äiti kato lelu keiju on tuonnut minulle lahjan ja näytti minulle pientä Hello Kitty kisaa....joita tyttö oli tavaratalossa katsellut.....järkytys!!! tyttö oli pistänyt sen lelun taskuunsa!!! Mitä tekisitte minun pöksyissäni?
Kommentit (18)
ja käsket lapsesi palauttamaan lelun myyjälle. Eiköhän tuosta opi että varastaminen on väärin, ja että sillä on seurauksensa.
eikä lapsi saa leikkiä varastamallaan lelulla ennen palautusta.
laitat tytön sanomaan että varasti sen ja pyytämään anteeksi.
mulle tehos toi lapsena, kerrasta oppi.
Pidän itseäni ehdottoman rehellisenä, en siis edes luista sakoista tai mistään muustakaan, ja vasta tällä palstalla opin että jotkut laittavat lisää hedelmiä pussiin punnituksen jälkeen.....
Mutta lelun maksamisen ja palauttamisen suhteen olisin varovainen, voisi nimittäin käydä niin, että kaupassa tulisi kummallinen tilanne. Kerran minua pikkutyttönä epäiltiin jonkun kahviliinan pihistämisestä kun odottelin äitiäni ja niitä siellä räpelsin ja viikkailin. Joten vaikka itse tiedän olevani rehellinen, niin tuollaista lelua palauttaessa voisi olla että kaiken nähnyt myyjätäti pitäisikin minua epäilyttävänä, eikä häntä olisi helppo vakuuttaa rehellisistä aikeistani...
Eli ottaisin pois lapselta, heittäisin jonnekin kaapin perukoille ja heittäisin aikanaan pois. Jos ei ole maksettu, tavaran käyttöönottaminen on epärehellistä.
Puhuisin ja kertoisin mitä tapahtuu jos ottaa toisen omaa(poliisia kyllä pelkäävät tuossa iässä).
Veisin itse tavaran kauppaan ja sanoisin, että jäi vahingossa maksamatta ja maksaisin sen pois.
Ei viisivuotias ole vielä mikään rikollisen alku, omatunto ja "oma-toisen oma" on vielä hakusessa.
Ja kerran eräät vanhemmat tulivat noin viisi vuotiaan lapsen kanssa palauttamaan, lapsen "varastamaa" tuotetta.
Vanhemmat halusivat, että lapselle pidetään puhuttelu ja kerrotaan, että varastaminen on väärin. Uskon että lapsi oppi kerrasta, että ilman maksamista ei kaupasta voi viedä tavaraa.
Tuon ikäinen on vielä pieni, eikä välttämättä ymmärrä, mitä tuli tehtyä.
Minusta paras ratkaisu on mennä lapsen kanssa kauppaan palauttamaan tuote ja pyytämään anteeksi.
että kaupasta ei voi ottaa mitään maksamatta ja salaa
Meidän 4v ymmärtää ja tietää että kaupasta ei oteta mitään maksamatta. Myös tietää että kenenkään toisen tavaraa ei oteta missään ilman lupaa.
Epäilen provoksi tätä. Ei kukaan oikeasti noin kirjoittaisi.
opettaa lasta, ellet panemalla palauttamaan? Kumma curling-vanhempi olet.
Kyllähän ap:n 5-vuotias tiesi että teki väärin. Miksi hän muuten olisi halunnut itse riisua ja salaa viedä lelun huoneeseensa?
Minä veisin oman lapseni vastaavassa tilanteessa kauppaan palauttamaan lelun myyjälle ja pyytämään anteeksi. Pitää oppia että vääristä teoista seuraa jotain.
puhumalla mikä on oikein ja mikä väärin, ja että varastaminen on väärin.
Pidän itseäni ehdottoman rehellisenä, en siis edes luista sakoista tai mistään muustakaan, ja vasta tällä palstalla opin että jotkut laittavat lisää hedelmiä pussiin punnituksen jälkeen.....
Mutta lelun maksamisen ja palauttamisen suhteen olisin varovainen, voisi nimittäin käydä niin, että kaupassa tulisi kummallinen tilanne. Kerran minua pikkutyttönä epäiltiin jonkun kahviliinan pihistämisestä kun odottelin äitiäni ja niitä siellä räpelsin ja viikkailin. Joten vaikka itse tiedän olevani rehellinen, niin tuollaista lelua palauttaessa voisi olla että kaiken nähnyt myyjätäti pitäisikin minua epäilyttävänä, eikä häntä olisi helppo vakuuttaa rehellisistä aikeistani...
Eli ottaisin pois lapselta, heittäisin jonnekin kaapin perukoille ja heittäisin aikanaan pois. Jos ei ole maksettu, tavaran käyttöönottaminen on epärehellistä.
takaisin vieminen olisivat väärin ja lelun pitäminen (eli varastaminen) olisi hyvä juttu? Haloo????
ole riittävä konsti, koska ap:n lapsi selvästi tiesi tehneensä pahaa.
Minä kirjoitin, ettei viisi vuotias välttämättä ymmärrä varastaneensa.
Mutta joo.. siis kyllähän tuon ikäinen tietää jollain tasolla, että varastaminen on väärin, mutta lapsen aivot toimii eri tavalla, kuin aikuisen. Lapsi voi haluta jotain asiaa niin paljon, että hän unohtaa säännöt ja toimii ajattelemattomasti.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kauppaan vaan lapsen kanssa ja pieni puhuttelu lapselle.
Mutta, daa, meidän vanhempien tehtävä on opettaa lasta. Ei palautuksesta tarvitse mitään kuulutusta koko kaupalle tehdä, mutta palautettava lelu on.
Ja ihan asian vierestä... Mun mielestä kuulostaa tosi hassulta, että saatte 5v:n kanssa oikein kiertää kauppoja kun sopivaa lelua ei löydy..!?
saimme iskän kanssa vapaa illan, joten viinä on hiukan nautittu ja lukihäröstä kärsivänä sormet ovat välillä liian nopeat =) ...pitäisi aina oikolukea mutta tänään olin liian malttamaton halutessani kommentteja asiaan. Uskon että tyttö tiesi että oli tehnyt tahallaan väärin sillä hän istui huoneessaan tunnin ja pelkäsi että poliisi vie hänet. ja oli muutenkin itkuinen ja katuva. Kuitenkin usein kerromme hänelle kaupassa että lelu/karkki ei ole hänen ennen kuin se on maksettu.
Ajattelin laittaa hänet maksamaan lelun viikkorahoistaan ko. kaupassa, mutta vähän jännittää myös kaupan myyjien reaktio...jos siellä sattuu olemaan sellainen joka ei ymmärrä tilannetta. Mutta toisaalta toivottavasti opetus menee kerralla perille.
tyttö itse tunnustamaan myyjälle mitä teki.
Ja sinä voisit opetella yhdyssanat ja muutenkin oikeinkirjoitusta. Kamalaa luettavaa.