Missä nykyajan duunarit? "Tavalliset ihmiset" joilla ei ole rahaa mielin määrin?
Tuntuu että nykyään kaikki on suunnattu niille "hyvin toimeentuleville". Lehdet, matkat, harrastukset, elintarvikkeetkin, koko maailma on "hyvin toimeentulevien maailma".
Kommentit (3)
Katsos kun kaikki haluavat olla hyvin toimeentulevia ja kuvittelevat sellaisiksi tulevansa kun käyttävät noita hyvin toimeentuleville suunnattuja tuotteita.
Todellisuus on kuitenkin se, että merkitystä on enemmän niillä pienillä menoilla kuin suurilla tuloilla. Hyvin toimeentuleviksi siis tullaan välttämällä kaikkia niitä houkutuksia, joita hyvin toimeentuleville matkkinoidaan ;)
Elämä on paradoksia.
Tupakanpoltto länsimaissa vähenee koko ajan kun siitä tulee sosiaalisesti yhä karsastetumpaa ja se tiedetään terveydelle vaaralliseksi. Tupakkayhtiöt suuntaavatkin koko ajan markkinointiaan yhä enemmän kehitysmaihin, joissa ihmisten koulutustaso on alhaisempi ja joissa saa vielä mainostaa tupakkaa mielikuvilla. Pikkulapsillakin on sätkä suussa, kun he kuvittelevat tulevansa mainosten komeiden ja hyvin toimeentulevien ihmisten kaltaisiksi polttaessaan tupakkaa. Ihmisten vähätkin pennoset kuluvat terveyden tuhoamiseen.
Sama koskee Coca Colaa ja muita virvoitusjuomia. Vähän koulutetut ihmiset eivät ymmärrä mikä on mainos ja sen tarkoitus. Kehitysmaissa juotetaan pikkuvauvoillekin cocista tuttipullosta, kun se on niin hienoa ja merkki hyvinvoinnista.
Tupakka-ja virvoitusjuomayhtiöt tietävät hyvin mielikuvamarkkinoinnin idean. Samaan pyrkivät tietenkin myös muut mainostajat. Mainoksen tarkoitus on viestiä: osta minut, niin tulet ihanteesi kaltaiseksi ja pystyt mihin vain. Ei tuotetta kannata markkinoida sellaiselle ihmiselle kuin markkinoinnin kohde on, vaan sellaiselle ihmiselle, minkälainen hän unelmissaan haluaisi olla! Siitä syystä mainoksissa on vain kauniita, komeita ja hyvin menestyneitä ihmisiä.
median luoma ideaalikuvaa sellaisista ihmistä, joiden kaltaisia media uskoo kaikkien muiden haluavan olla. kaikki me ihmiset ollaan samanlaisiva taviksia pohjimmiltaan.