Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on määräikainentyösopimus. Päättyy heinäkuun viimeinen päivä.

Vierailija
17.03.2009 |

kyse on määräaikaisten työsuhteiden ketjuttamisesta ja se on lainvastaista. Eli jos homma jatkuu, työsuhteen pitäisi olla elokuusta eteenpäin vakkari. Määräaikaisia saa olla maksimissaan peräkkäin vain kaksi ja nekin erittäin hyvällä syyllä. Esim. yrityksen taloudellinen tilanne ei kelpaa syyksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lakia joka määräisi miten kauan aikaisemmin minulla on oikeus tietää jatkosta? Esimies oli sitä mieltä, että kesäkuussa tiedätään varmuudella.

Vierailija
2/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsoppari tehty aina vuodeksi kerrallaan. Olenpa ollut tyhmä :( ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soppari päättyy toukokuun lopussa, huhtikuun lopussa luvattu tietoa jatkosta (saa nähdä tiedänkö silloinkaan). Ilmoitin tosin esimiehelle että alan etsimään uutta työtä ja jos sellaisen saan niin sen otan jos en ole saanut siihen mennessä saanut kirjallista vahvistusta jatkosta. Vaikka tiedän hyvin että ei ole esimiehestä tämä jatko kiinni vaan paljon ylempää rekrykiellon ollessa päällä.

Ap:llä voisi olla hyvinkin perusteita siihen että sopimus katsotaan toistaiseksi voimassa olevaksi koska soppareita ei saa ketjuttaa. Kuulutko liittoon?

Vierailija
4/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tekee jonkun tietyn vakituisen työntekijän sijaisuutta.

Vierailija
5/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaki ei kiellä useiden määräaikaisten sopimusten peräkkäisyyttä. Se, että saisi olla vain kaksi peräkkäin on täyttä puppua.

Olennaista on, että jokaisella määräaikaisella sopimuksella on lainvoimainen hyväksyttävä peruste.

-Juristi

Vierailija
6/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri liiton lakimiehen kanssa selvitellyt näitä asioita. Itselläni on kolmas perättäinen määräaikaisuus menossa, ja vielä ei ole perusteita siihen että työsuhteeni katsottaisiin vakinaiseksi. Vuoden päästä ehkä kylläkin, jos muuten tilanne jatkuu samanlaisena. Tapauskohtaisia nämä, eli kannattaa ehdottomasti jutella asiasta liiton lakimiehen kanssa.

Vierailija
7/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisuuksia voi olla peräkkäin vuosikausia, JOS työnantaja voi osoittaa, ketä tuuraat. Eli on voitava osoittaa, että määräaikainen paikkaa jotain vakinaista.

Tästä on joissakin taloissa saatu työnantaja kiikkiin, kun on yhtä aikaa tarkistettu kaikkien määräaikaisuuksien perusteet - eikä kaikille ole ollut osoittaa sitä tuurattavaa.

Mitä tulee jatkosopimukseen, ei laki sano mitään siitä, milloin jatkosta pitäisi kertoa. Joissain taloissahan siihen väliin tahallaan jätetään lyhyt työttömyysjakso. Tuo ei tietenkään ole moraalisesti oikein eikä viisasta työntekijöiden sitouttamisen kannalta, mutta lainvastaista se ei ole.

-yli 30 ihmisen esimies-

Vierailija
8/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja tulin ensin sijaistamaan syyslukukaudeksi henkilöä, joka sitten lukukauden lopussa sanoi itsensä kokonaan irti eli sen jälkeen en ole ollut kenenkään sijaisena. Epäilen vahvasti, että rehtori kirjoituttaa taas määraikaisen työsopparin ja ensi syksynä minulla alkaa jo 3. vuosi samassa paikassa. Onko oikein?

Vierailija
9/9 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli sellainen laki, että kahden määräaikaisen sopimuksen jälkeen piti vakinaistaa, mutta sitä ei ole enää. Määräaikaisuudelle pitäisi olla kuitenkin selkeä peruste, esim. jonkun sijaisuus, projekti jolla on tietty kesto ja kun se saadaa päätökseen työtä ei enää ole tms. Käytännössä voi olla vaikea rueta riitelemään siitä, että on jatkuvasti määräaikaisena, vaikka selkeää perustetta ei olisikaan. Kannattaa kysellä asiasta omasta liitosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan