Muita, joilla verenpaine laskenut raskaana ollessa?
Itselläni on kaikkine kolmen raskauden kohdalla verenpaine laskenut. Normaali on n. 115/62, mutta raskausaikana se on ollut n. 90/55.
Minulla se on aiheuttanut heikkoa oloa ja on pyörryttänyt jopa istuessa.
Ensimmäisen raskauden kohdalla kävin lääkärissä ja sanoi huimauksen syyksi sen, että kun olen niin pitkä (175 cm) =).
Neuvolassa aina silti th kieltänyt syömästä suolasta tms., jotta olon olisi saanut paremmaksi. Tosin koko raskauden söin "salaa" hyvin suolasta ruokaa, koska vain sillä sain olon siedettäväksi ja turvotusta minulla ei ole ollut yhdenkään raskauden kohdalla, ainoastaan diabetesriskin takia olen aina ollut dieetillä. Tuosta dieetistäkin oli vain se hyöty, ettei paino koskaan noussut kuin n.8kg.
Yleensä aina kuulee, että muilla nousee veranpaine raskaana ollessa ja monesti olen ihmetellyt, että onko minussa joku "vikana" kun se minulla aina vain laski.
Kommentit (6)
Mulla laski kanssa aika matalaksi. Hemoglobiini oli myöskin huono koko ajan. Mullä käski lääkäri syödä salamia.
että verenpaine laskee raskauden, erityisesti toisen kolmanneksen, aikana.
-th
Minullakin laski muutenkin alhainen verenpaine raskauden aikana (normaalisti 115/65, raskauden aikana 95/60). Minulle nla lääkäri ja hoitaja nimenomaan painottivat että minä voin normaalitilanteesta poiketen syödä hyvin esim. vähän salmiakkia. Taisipa th jopa neuvoa että laukussa kannattaa aina olla salmiakkia (ja suklaata) että jos vaikka kesken työmatkan (kotoa töihin vv) rupeaa heikottamaan niin otan sitten pari salmiakkia ja suklaata niin olo paranee.
Minullakin oli muuten raskausdiabetes (todettiin kyllä vasta viikolla 30) ja painoni nousi raskauden aikana vain 7,5kg. Nykyisin tiedän että jos haluan laihtua terveellisesti niin menen vain "raskausdieetille". :)
terveydenhoitaja antoi luvan syödä hyvällä omalla tunnolla oliiveja, popcorneja, chipsejä, jotta ei huimaisi. Mitään syytä ei muistaakseni sanonut, eikä pitänyt ihmeellisenä.
(Ja sitten toisen raskauden lopussa verenpaine on sen verran korkealla lasketun ajan ohi mentyä, että otti seurantaan =neuvolassa juostiin joka kolmas päivä mittauttamassa)
ekan kolmanneksen jälkeen koska tilavuus jossa veri kiertää, kasvaa istukan kehittyessä valmiiksi. Verenpaineen lasku tässä vaiheessa pienentää mm raskausmyrkytyksen riskiä. Usein kuitenkin alhaisesta paineesta kärsivät kärsivät myös alhaisesta hemoglobiinista, mikä on omiaan aiheuttamaan huimausta ym. Pelkkää painetta voi nostaa suolaista syömällä mutta myös juomalla riittävästi (-> veritilavuus kasvaa ja paine nousee).
Itse sain kyllä terkkarilta luvan syödä salmiakkia, joka verenpainetta vähän nostaa. Itselläni paino kyllä nousi joka kerta sen lähes tulkoon 20 kg (lähtivät kyllä jälkeen poiskin), mutta silti alhaisin mitattu alapaine taisi olla jotain 49.