Miksi yliaikaiskontrollia on myöhennetty?? (nyt 12 pv?)
Eli ennen kai ollut "nyrkkisääntö" että 10 pv l.a.:n yli mennnessä pääsee kontrolliin.
Nyt ainakin Jorvissa kuulemma tuo on 12 pv - miksiköhän - onko tässä vaan säästöt kyseessä?
Tuntuu jo vähän turvattomalta tuo.... ei siellä neuvolassakaan nyt kaikkea nähdä.
Kommentit (15)
osuu just molemmat joulupäiviksi... että meinaakohan ne ottaa vasta sitten sen jälkeen (ja sekin on vk-loppua), vai tehdäänköhän noita yliaikaskontrolleja joulunakin? (siis jos ei mitään sinänsä akuuttia ilmene)
no, ehkä tää syntyy ennen sitä, toivon!
Olen miettinyt kuinkakohan paljon näillä tälläisillä tempuilla oikesti säästetään. Joku on jossain laskenut, että tällä käytännöllä säästetään niin ja niin monta euroa vuodessa. Tämän päätöksen tekijällä on luultavasti eri budjetti, kun sillä jotka vastaa mahdollisesta vammautumisesta tms.
Itse menin yksityiselle lekurille kun meni yli lasketun ajan. Hän suositteli ehdottomasti käynnistystä ja laittoi lähetteen Naikkarille. Niitä ei asia kiinnostanut yhtään, kun on nämä säännöt. Lapsi syntyi onneksi itsestään, mutta huonossa hapessa ja lihoissa oli, koska istukka ei ollut toiminut kunnolla.
Naikkarille en siis päässyt edes kontrolliin, vaikka aistin, että kaikki ei ollut kunnossa. Suututtaa tämä nykyajan meno eikä parempaa ole varmaan näkyvissä :-(
Mutta Ap:lle, mene ihmeessä yksityiselle, jos on mahdollisuus. Saat ainakin mielenrauhaa.
Itselläni on ollut vielä raskausdiabetesriski ja olen niitä sokereita mittaillut aina loppuraskaudesta ja olen koko raskauden miettinyt syömisiä.
Lapset (3kpl)ovat olleet kookkaita syntyessään eli n. 4.3 kg kaikki.
Kaksi ensimmäistä syntyi rv 41+6 ja seuraavaksi aamuksi oli molemmilla käynnistysaika eli kaksi viikkoa saa mennä yli ja sitten aletaan katsomaan, että jos vaikka käynnistettäisiin.
Kolmannen kanssa pelkäsin, että tulee vain entistä isompi lapsi ja toki kävin niissä kontrolliultrassa sokerin takia. Viimeisellä kerralla lääkäri arvioi, että on laskettuna ajankohtana vähän reilu 4 kg. Kun kysyin mahdollisuustta käynnistää heti pian, jos ei silloin ole laskettuna ajankohtana vielä syntynyt, mutta ei suostunut.
Perustelu, miksi ei olivat seuraavat:
- olen kaksi ensimmäistä ponnistanut 5 minuutissa vaikka ovat olleet kookkaita. -- minulla ole mitään vaikeuksia ponnistaa suurempikin lapsi "nopeasti". Molemmilla kerroilla olen revennyt, toisella kerralla pahemmin, mutta se ei ollut mikään kriteeri käynnistykselle eikä sekään, että pelkäsin aivan tajuttomasti tulevaa synnytystä lapsen koon vuoksi.
Kolmas meni sitten tasan 14 päivää yli ja aamulla menin käynnistykseen. Käynnistys alkoi sen verran nopeasti, että supistuksia tuli 2 min välein. Vauva ei ehtinyt toipua supistusten välillä ja vauvan syke alkoi laskemaan. Sitten mentiikin suhteellisen kiireellä leikkaukseen.
No joka tapauksessa täällä päin odotetaan 14 pv yli, vaikka olisikin tiedossa sekin, että vauva tulee olemaan isokokoinen.
...jos lapsi ei rupea syntymään ihan lähipäivinä niin sitten menet vaan sairaalaan ja sanot että supistaa. Ja kun he kytkevät KTG-mittariin jossa samalla katsotaan supistuksia niin sitten jännität rytmikkäin välein vatsalihaksiasi sen minkä pystyt. Laitteet rekisteröivät tuon vatsalihasten jännityksen supistukseksi --> ottavat sisään (minulla oli kohdunkaula auki 3cm tuossa vaiheessa).
No, rv40+2 eikä mitään ollut tapahtunut. Tein kuten lääkäri käski --> pääsin sisään --> rv40+3 lapsi syntyi kalvojen puhkaisun myötä. Kohdunkaulan tilanne oli kalvojen puhkaisun hetkellä yhä se 3cm auki mutta puhkaisun jälkeen lapsi syntyi 3 tunnissa. Olen aika lailla varma että olisi mennyt vielä ainakin viikko ennen kuin lapsi olisi syntynyt jos kalvoja ei olisi puhkaistu.
Ja minulla oli taustalla 3 x km ja yksi kohtukuolema rv33 joten senkin takia haluttiin varmistaa yksityislääkärin kanssa että tälle lapselle ei kävisi mitään. Sairaalassa eivät olleet kiinnostuneet historiasta pätkääkään.
ja YA-kontrolli oli molemmista rv 41+3. Tämän kolmannen sain TAYS:issa ja siella YA-kotrolli on vasta tasan rv 42+0! Ja viimeinen neuvolakäynti rv 41+0... Aika turvattomalta tuntui, mutta onneksi kaikki meni hyvin. Ja tosiaan, silloin rv 42+0 ei vielä alettu käynnistää vaan sain seuraavan ajan päivälle 42+2. No, vauveli syntyi itsestään rv 42+1. Onneksi!
Eli ennen kai ollut "nyrkkisääntö" että 10 pv l.a.:n yli mennnessä pääsee kontrolliin.
Nyt ainakin Jorvissa kuulemma tuo on 12 pv - miksiköhän - onko tässä vaan säästöt kyseessä?Tuntuu jo vähän turvattomalta tuo.... ei siellä neuvolassakaan nyt kaikkea nähdä.
ei juuri enää kasva, joskus voi jopa laihtua. Kyllä normaali raskaus kestää 38-42 viikkoa. Onko se oikeasti niin vaikeaa käsittää. Ei se rv 41+ ole yhtään sen vaarallsempaa kuin siihen astikaan, jos on vauva jonka raskaus nyt vaan kestää sen 42 viikkoa, kuten mulla kaikkien kohdalla.
Omat lapseni syntyneet rv 41+6, 41+6 ja 42+1 ja kaikki olleet hyvässä kunnossa, istukka ei kalkkeutunut, synnytykset lyhyita ja helppoja. Koot välillä 3,0-4,2 kiloa, koskaan ei ole tikattu.
Se nyt vaan on niin yksilöllistä. Omia lapsiani en anna repiä väkisin ulos ennenaikaisesti (=mulla siis selvästi ennen rv 42).
Ja ärsyttää kommentit: "Ei sinne kukaan ole vielä jäänyt, kyllä kaikki vauvat ulos tulee ennemmin tai myöhemmin." TODELLAKIN voi vauva jäädä mahaan! Kehitysmaissa naiset kantavat joskus muumioituneita vauvoja pitkään sisällään, kun vauvat eivät ole syntyneetkään ja sitten kuolleet kohtuun. Ja onko istukan rappeutuminen muka niin vieras käsite?!? Mun mielestä viikko yli lasketun ajan ja sen jälkeen joka päivä ultrakontrolli ja käynnistys viim. 10-12 vrk yli LA. Herravarjele, miten isoja ois meidänkin vauvat olleet (esikko 4,5 kg ja kakonen 4,2 kg), jos olisin niitä vielä viikon inkuboinut mahassa... Syntyivät molemmat rv 41.
Mutta tilastollisesti raskauksien pituudet ovat kasvaneet (ilmeisesti ravinnosta johtuen).
ennenkun käynnistellään, mutta siis ennen ollut kuitenkin se tsekkaus polilla 10 pv:n jälkeen. (ja nyt siis 12 pv)
Oisko siellä Etelä-Karjalassakin kuitenkin joku tämmöinen käytäntö - tosin (oliko 5 vai kuka) jos oli jo kontrolleja diabeteksen takia, niin ehkä sitten ei ollut enää muita rutiinikontrolleja. Vai oisko tosiaan niin että rv 42 asti käytäis VAAN neuvolassa.
Jotenkin hurjaa, kun kyllähän todellakin riskit kasvaa yliaikaisuuden myötä... ois niin TURHAA että jotain kävis siinä vaiheessa.
Koska todellakaan neuvolassa ei nähdä paljon muuta kun ne pissakokeitten tulokset ja verenpaine ja sydänääniä kuunnellaan lyhyesti, mutta ei kai ne siellä tiedä istukan toiminnasta juurikaan??
Mullakin painoa ei oo tullu enää 2 viikkoon juurikaan / viikkoon ei yhtään, vaikka tiedän että nyt on tullut herkuteltua aika paljon, eli ihan lihomistakin pitäis näkyä. Mutta th:n mukaan ei syytä huoleen.
ap
Yrittäkää nyt tajuta se... Ja paino laskee lähes kaikilla synnytyksen lähestyessä, tapahtuipa se ennen tai jälkeen tuon "maagisen" rv 40+0.
Jotenkin hurjaa, kun kyllähän todellakin riskit kasvaa yliaikaisuuden myötä... ois niin TURHAA että jotain kävis siinä vaiheessa.Koska todellakaan neuvolassa ei nähdä paljon muuta kun ne pissakokeitten tulokset ja verenpaine ja sydänääniä kuunnellaan lyhyesti, mutta ei kai ne siellä tiedä istukan toiminnasta juurikaan??
Mullakin painoa ei oo tullu enää 2 viikkoon juurikaan / viikkoon ei yhtään, vaikka tiedän että nyt on tullut herkuteltua aika paljon, eli ihan lihomistakin pitäis näkyä. Mutta th:n mukaan ei syytä huoleen.ap
Ei se rv 41+ ole yhtään sen vaarallsempaa kuin siihen astikaan, jos on vauva jonka raskaus nyt vaan kestää sen 42 viikkoa, kuten mulla kaikkien kohdalla.
Itselläni kaveripiirissä kaksi tapausta jossa kohtukuolema todettu rv41+. Toinen oli rv41+0 ja toinen rv41+1. Raskaudet olivat sujuneet siihen asti moitteettomasti. Tiedän myös tapauksen lähipiiristä jossa nainen meni osastolle rv42+0 ja käynnistyksen piti olla rv42+1. Tuolloin rv42+1 todettiin että sikiö on kuollut kohtuun edellisen yön aikana.
mutta oisko suuri haitta käydä KONTROLLISSA jo ennen sitä? (en minäkään kannata "turhia" käynnistyksiä)
Monilla varmaan kestääkin raskaudet aina jotain 42 vk kuten 12:lla.
Mutta esim. mulla on aina kestäneet aika tarkkaan sen 40 vk.
(ja ovulaatiohetkestä laskien tiedän, että l.a. ois vielä vähän aiemmin + mulla on lyhyt kierto).
Eli jollain voi olla että 42+0 on vielä hyvinkin normaali, jollain voi jo tosiaan olla että vauva on valmis ennen sitä, ja synnytyksen ois ehkä hyvä tapahtua aiemmin - ainakin vauvan tilaa olisi syytä tarkkailla.
Juuri siksi, että on YKSILÖLLISTÄ kauanko raskaudet kestää.
Mutta nyt nuo kontrollit jotka on vasta 12-14 pv l.a.:n jälkeen, ei ota tuota yksilöllisyyttä huomioon, vaan lähtevät tuosta maagisesta keskiarvoisesta oletuslaskelmasta että 42+0 vasta tarvitaan katsella jotain... (joka sinällään yhtä hassua tuijottaa siihen, kun tuijottaa l.a.:han).
ap
Kontrolli ei tarkoita samaa kuin käynnistys!
Kyllä vain la:n jälkeen riskit alkavat kasvaa. Ei niistä tietenkään puhuta paljon neuvolassa, ettei odottavat äidit pelästy. Minäkin tiedän kaksi n. rv40-41 kohtuun kuollutta vauvaa. Ehkä tekin, jotka siellä huudatte, että rv42 yli on vasta yliaikainen olisitte toista mieltä jos se olisi osunut omalle kohdalla...
sain just käynnistysajan rv 40+2, sairaalana Seinäjoki. Vauva tulee todennäköisesti olemaan n. 5kg, kuten vanhemmat sisaruksensa, joten siinä syy käynnistykseen, ellei itsekseen ennen synny...
Käynnistys kaikkineen on yleensä myös riski niin vauvalle kuin äidillekin, siksi sitä usein yritetään välttää viimeiseen asti.
viimeistään 12 pv yli LA:n. Itse en ainakaan siihen suostuisi, mun lapseni on valmiita vasta rv 42 ja saavat ihan rauhassa tulla luonnollisesti ulos kun on sen aika.
Mun mielestä viikko yli lasketun ajan ja sen jälkeen joka päivä ultrakontrolli ja käynnistys viim. 10-12 vrk yli LA.
Ja ärsyttää kommentit: "Ei sinne kukaan ole vielä jäänyt, kyllä kaikki vauvat ulos tulee ennemmin tai myöhemmin." TODELLAKIN voi vauva jäädä mahaan! Kehitysmaissa naiset kantavat joskus muumioituneita vauvoja pitkään sisällään, kun vauvat eivät ole syntyneetkään ja sitten kuolleet kohtuun. Ja onko istukan rappeutuminen muka niin vieras käsite?!? Mun mielestä viikko yli lasketun ajan ja sen jälkeen joka päivä ultrakontrolli ja käynnistys viim. 10-12 vrk yli LA. Herravarjele, miten isoja ois meidänkin vauvat olleet (esikko 4,5 kg ja kakonen 4,2 kg), jos olisin niitä vielä viikon inkuboinut mahassa... Syntyivät molemmat rv 41.