Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lomautetaan, niin saako silloin työttömyyskassasta

Vierailija
11.12.2008 |

mitään korvausta?

Vai saako ansiosidonnaista ainoastaan silloin kun on irtisanottu.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa työttömyyskorvausta lomautettuna.

Vierailija
2/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli viikon tai kahden lomautus ei vielä takaa mitään korvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömyysturvassa on tietenkin kaikenlaista säännöstöä, mutta ei se sitä tarkoita, ettei sitä saisi.

Eikä ap ole kertonut, että lomautus olisi 1 - 2 viikkoa. Se on ihan sinun päässäsi.

Vierailija
4/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

....yrityksille halpaa, kun ei tartte maksaa palkkaa. Kiva, että meidän muiden palkoista maksetaan sitten heille korvausta.

Vierailija
5/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassasta sanoivat että on oikeutettu ansiosidonnaiseen lomautettunakin, siinä tulee 7päivän omavastuuaika kuulemma.

No, ei vissiin auta jäädä tuleen makaamaan vaan alkaa kattelemaan jotain muuta duunia.

ap

Vierailija
6/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

....yrityksille halpaa, kun ei tartte maksaa palkkaa. Kiva, että meidän muiden palkoista maksetaan sitten heille korvausta.

irtisanooko yritys vai lomauttaako.

Kummassakaan tapauksessa se ei maksa palkkaa työntekijälle. Eikö?

Ja on se perkele jos sinäkin olet heti valittamassa että SINÄ maksat mun ansiosidonnaisen päivärahan. Olen ollut työelämässä 20v joten maksanut varmaan moneen kertaan veroina, liiton ja/tai kassan maksuina ne päivärahat mitä mulle ehkä on tulossa jos en heti töitä löydä.

ap

Vierailija
7/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen lomautettu alkaa saada työttömyyskorvausta.

Työkkärissä täytyy käydä ilmoittautumassa.

Vierailija
8/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko lomautettu sama kuin työtön?

Jotenkin mun mielestä tässä on kyse siitä, että yritykset haluavat parantaa tulostaan lomauttamalla, mutta valtio joutuu silti maksamaan työttömyyskorvauksia. Hieman mielenkiintoista rahan kiertoa...

Vierailija
9/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko lomautettu sama kuin työtön?

Jotenkin mun mielestä tässä on kyse siitä, että yritykset haluavat parantaa tulostaan lomauttamalla, mutta valtio joutuu silti maksamaan työttömyyskorvauksia. Hieman mielenkiintoista rahan kiertoa...

Niin? Siis mitä eroa tässä on valtion kannalta siihen, että lomautettava väki sanottaisiin irti? Maksettaisiinhan heille silti sitä työttömyyskorvausta. Lomautus on kuitenkin väliaikainen tervehdyttämistoimi kun irtisanominen on lopullista.

Yrityksen kannalta lopputulos olisi sama, paitsi että säästöä syntyisi irtisanomisissa enemmän. Valtiolle lomautukset ovat paljon pienempi paha: Työttömyysluvut pysyvät aisoissa mm.

Minusta on ainakin paljon parempi että mieheni lomautetaan kuin että hänet sanottaisiin irti vaikkei kumpikaan ole kiva asia. Kun tilaukset pyshtyivät lokakuussa kuin seinään, ei suunnittelijoilla yksinkertaisesti ole töitä - ollenkaan.

Vierailija
10/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai jotenkin tuntuu, että yritykset haluavat parantaa tulostaan. Siis ihanko totta..? :-D

Periaatteessa lomautettu ON sama kuin työtön. Lomautusaikana ei myöskään työntekijällä ole irtisanomisaikaa. Eli jos löydät toisen työn voit aloittaa sen vaikka heti. Karenssi on 7vrk, mutta muistaakseni toiset lomautukset vuoden sisällä on ilman karenssia.

Vierailija
11/11 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijälle on sinänsä sama lomautetaanko vai irtisanotaanko. Palkkaa et saa euroakaan kummassakaan tapauksessa.

Itse ainakin alkaisin lomatusilmoituksenkin jälkeen katselemaan muita hommia, varsinkin jos asuu paikkakunnalla jossa muitakin vaihtoehtoja on.

Tietty firmalle lomautus on hyvä keino pitää työntekijät ilmaiseksi siellä reservissä että sitten uuden tilikauden alkaessa voi pyytää valmiiksi jo hommat osaavat ammattilaiset taas mahdollisesti töihin.