Olenkohan ihan curling ja puolueellinen?
Tai tiedänhän minä että jossain määrin olen, mutta silti tämä harmittaa... Tilanne on se että 7-vuotias poikani on käyttäytynyt koulussa huonosti, mm. töninyt, potkinut ja heitellyt muiden pipoja, kun on kokenut jäävansä porukan ulkopuolelle. Syitä on moninaisia ja opettajakin ymmärtää että taustalla on myös lapsen omaa pahaa oloa.
Olemme nyt sopineet että jonkin aikaa opettaja antaa lapselle leiman jokaisesta hyvin menneestä päivästä ja minä sitten palkitsen kun leimoja on tarpeeksi. Poika suostui systeemiin ilomielin ja sai viime viikolla ekan leimansa. Hän oli todella tyytyväinen kehuihin ja edistymiseensä. Eilen sain kuitenkin opettajalta seuraavan viestin:
"Tänään sattui välitunnilla pieni välikohtaus, jossa x ja y kiistelivät jalkapallosta ja z nappasi pallon maasta, jolloin x yritti ottaa palloa z:lta. Tällöin hän vahingossa läppäsi z:aa kasvoihin. Tavaroiden väkisin ottaminen toiselta on kielletty, joten ei leimaa tältä päivältä."
Minun poikani on siis tuo x. Tuntuu että aika vähästä opettaja jättää leiman antamatta, kun kyse selvästi on normaalista riidasta eikä kiusaamisesta, jonka takia systeemiin lähdettiin. Pakkohan mun on tukea opettajan linjaa tässä, mutta pelottaa että koko leimapalkitseminen menee ihan metsään, jos leima evätään silloinkin kun kyse on asiasta josta muuten ei olisi tullut rangaistusta.
Mitähän hittoa sitä tässä tekisi että saisi pojan motivaation säilymään?
Kommentit (3)
Ap olet oikeassa, mutta vaikea sanoa tarkkaan mikä on oikein kun ei ole ollut tilanteessa paikalla, joten ehkä antaiisn asian olla mutta jos jatkossa tuntuu, että opettajan linja ei edesa uta systeemin toimista puhuisin hänen kanssaan.
Toki näiden haastavien poikien on opittava kaäyttäytymään ,mutta sen opettaminen vana on aikamoista tasapainoilua - ei se auta lasta oppimaan , että hänet nyjerretaan täysin "epäreilulla" kohtelulla. X tuntee, että vaikka Z hölmöili niin häntä rankaistiin eväämällä tarra...
että myös sillä toisella olisi jokin samanlainen systeemi ja hän saisi sinne rankaisun tuosta käytöksestä ja ap:n selitettäisiin, että hän toimi väärin, mutta että niin toimi se toinenkin.
No kyllä olet curling!!
Jos säännöt on tehty niin niitä noudatetaan piste! Ei leimoja jos on satuttanut toista. Kyseessä ei kuitenkaan mikään vahinko olut vaan tietoisesti taistellut siitä pallosta.
Meidän lapsen koulussa on just tällaisia ekaluokkalaisia poikia joita koko koulu pelkää. Yhden pojan äiti on opettaja joka ei usko mitään pahaa lapsestaan ja muut saavat kärsiä siitä. Liikaa hyysätään näitä väkivaltiasia kiusaajia!!!!