Hiusten lähtö imetyksen aikana? Kuinka yleistä?
Mulla lähtee hiuksia normaalia enemmän mikä ärsyttää mua ja toisaalta saa mut huolestumaan. Äitini sanoi että johtuu imetyksestä. Mulle tuli mieleen että saattaisko johtua jostain vitamiinin puutoksesta?
Jos jollain kokemuksia, kertokaa miten toimitte?
crab-87 ja tytsy huomenna 4kk
Kommentit (9)
Kampaaja kertoi, että raskausaikana hiukset on tietyllä tavalla lepotilassa ja synnytyksen jälkeen useimmilla tapahtuu sitten ns. sulkasato, kun hiukset uusiutuu. Mulla itsellä on luonnonkiharat ja raskausaikana ne ovat aina olleet todella hyväkuntoiset ja kiiltävät. 1-2 kuukautta synnytksen jälkeen hiuslaatu on muuttunut ja hiuksia lähtenyt roimasti, pahin vaihe ehkä 4-6kk synnytyksestä. Nyt on hiustenlähtö on normalisoitunut ja synnytyksestä 7,5kk.
Eli koita kestää, uusia tulee varmasti tilalle aikanaan :-)
Terkuin,
Tinttis
mulla vauva 7 kk ja lähtee edelleen ihan hurjasti, tosin myös sänkeä näkyvissä eli uutta on tulossa. Alkoi mulla n. 3 kk synnytyksen jälkeen, raskauden aikana hiukset oli huippupaksut ja kiiltävät. Joskus kun jaksan olen hieronut esim. oliiviöljyä teelusikallisen päänahkaan ja siihen muutama tippa rosmariiniöljyä (aromaterapiaöljyä) mukaan ja antanut vaikuttaa pari tuntia ennen pesua, on sellainen boosteri josta aiemmin hyviä kokemuksia... Kärsivällisyyttä, kyllä ne takaisin kasvaa!
Mutta jotain apua on ainakin Lady Vita Plus- nimisestä monivitamiini ja hivenainevalmisteesta. Suosittelen! Sitä suositellaan raskaus- ja imetysaikaan ja muutenkin on hyvä, että saa äiti taas omat "vitamiinivarastot" kuntoon odotuksen ja imetyksen jälkeen. Kuitenki se on niin, että vaikka äitillä olis kuinka vähän vitamiineja elimistössä, ni vauva ottaa mitä tarvii ja äitille jää jos jää... Koitahan kestää, kyllä niitä hiuksia vielä ehtii tulla takasinki! :)
Itselläni alkoivat hiukset lähteä 3kk synnytyksestä ja vasta nyt (poika on jo 9kk) tuntuu, että hiukset pysyvät päässäkin. Välillä oikein pelotti pestä ja harjata hiuksia, kun niitä lähti ihan järjettömästi. Onneksi itselläni hiuksia lähti tasaisesti eikä tullut mitään kaljuja laikkuja. Tietysti pitkien hiusten irtoaminen saa määrän näyttämään todellista suuremmalta.
Kampaajani kanssa olen asiasta keskustellut muutamaan otteeseen ja hän antoi neuvoksi kärsivällisen odottamisen. Kyllä se hiustenlähtö loppuu aikanaan ja uusia kasvaa tilalle. Tämä on vain ja ainoastaan hormoneista johtuvaa eikä siis liity imetykseen. Hiuksia lähtee samalla tavalla myös niiltä synnyttäneiltä naisilta, jotka eivät imetä laisinkaan.
Eihän mistään vitamiinikuurista varmasti haittaakaan ole, mutta tähän ongelmaan ne eivät mitään pikaratkaisua tuo. Pitää siis vain odottaa kärsivällisesti ja yrittää peitellä kaljua. =D
ei mun mielestä kauheasti hiuksia lähde (tai sitten en vaan huomaa sitä, kun niitä tosissaan olis vaikka muille jakaa ja muutenkin harjaan aina tarttuu). MUTTA: multa on joka raskauden jälkeen joku kysynyt oonko värjänny hiuksia! Eli mulla hiukset raskauden (nyt 5 takana) jälkeen uusiutuessaan tummuu, saas nähdä ovatko kohta jo mustat... :-D
hiuksia rupes lähtee ihan hirveesti just joskus kolme kk synnytyksen jälkeen. Aloitin samaan aikaan myös minipillerit ja ne sit lopetinkin parin liuskan jälkeen, kun karvoja tippui ja aattelin sen johtuvan pillereistä. Mutta oli siis ilmeisesti ihan normi hormoonireaktio. Kesti muutaman kuukauden.
Mulla alkoi kanssa lähteä hiuksia kun lapsi oli 3 kk vanha ja sitä kesti noin 4 kuukautta. Oli kyllä melko kamalan tuntoista käydä suihkussakin kun veti hiuksista itseänn niin tuppo vaan jäi käteen. Parissa kohtaa otsalla ei ollut yhteen väliin ollenkaan hiuksia ja hiusraja nousi ylöspäin. Onneksi ne on tulleet takasin ja vahvempina.
En tehnyt asialle mitään. Söin kyllä enemmän vitamiineja ja kalkkia, mutta en huomannu että niistä pahemmin mitään apua olis ollu.
Täysimetin 5kk ja osittaisimetin 8kk, enkä huomannut että mulla olisi pahemmin lähtenyt hiuksia. Mulla on sellaiset melko paksut, taipuisat, pitkät hiukset. Enkä kyllä huomannut muutakaan muutosta hiuksien värissä tms.
Olin vielä tosi tiukalla imetysdieetilläkin joten varmaan oli jos jonkinlaista puutostilaa, mutta silti en huomannut hiuksissa muutoksia.
Liittyy kuulemma raskauden jälkeen tapahtuviin muutoksiin hormonitasoissa ja toisilla lähtee enemmän hiuksia kuin toisilla. Kuulemma normaalisti ihmisillä lähtee hiuksia koko ajan ja kasvaa uusia, mutta raskausaikana ei vaihdu samalla lailla eli ei lähde eikä kasva uusia ja sitten raskauden jälkeen lähtee koko raskausajalta lähes kerralla. Sanotaan myös, että sitä enemmän lähtee 3-4kk synnytyksen jälkeen hiuksia, mitä rankempi kokemus synnytys on ollut äidille, liekö perää? Ei kai voi välttää oikein mitenkään, mutta tietysti kannattaa syödä monipuolisesti ja nauttia tarpeellisia vitamiineja + jotkut shampoot voi auttaa. Ja sitten vähitellen alkaa taas kasvaa uutta, mulla ainakin oli myöhemmin näkyvissä ihan sellaista sänkeä päässä.
Koita kestää, vaihe menee ohi yleensä noin kuukaudessa!
terv. Crispiina