Voiko light-limsat allergisoida?
Sain itse keskiviikkona jostain aikamoisen allergiareaktion. Koko kasvojen iho meni pikku näppylälle (kuin appelsiinin pinta), etenkin posket, otsa ja silmänurkat. Posket helottaa tulipunaisina. Kämmenselkiin ja käsivarsiin ilmestyi paljon pienen pientä näppyä. Olen raskaana rv 24+.
Tänään päivällä kävin sitten päivystyksessä eikä lääkärikään osannut sanoa oikein mitään. Pistivät sitten kortisonipiikin, mutta yhä edelleen näppylät on. Eivät paljoa onneksi kutise.
Mutta siis en keksi mitään muuta mikä olisi voinut allergisoida kuin light-limsat, sillä join niitä melko paljon. Nyt en ole enää kolmeen päivään juonut ollenkaan.
Kommentit (5)
...kertatyyppisiä allergiareaktioita voi tulla melkin mistä vain aineesta, vaikka et normaalisti olisikaan näille allerginen. Mielestäni ihan hyvin voi olla light-limsojen keinotekoiset makeutusaineet syypää, mutta niin voi olla myös esim. kala tai jokin hedelmä jota olet syönyt. Tai jonkin eläimen hilse.
Ihan asiasta toiseen, light-limsoja ei kaiketi suositella raskaana oleville muutenkaan juuri näiden makeutusaineiden vuoksi. Eivät taida olla niinkauhean terveellisiä niillekään jotka eivät ole raskaana.
Tuosta allergia asiasta en osaa sillai kommentoida.
Mutta noista light-tuotteista tulee mulla maha-oireita, ja olenkin jättänyt ne pois. Maha voi paljon paremmin. Olen kuullut että meitä on muitakin joille nämä tuotteet eivät sovi.
eikö neuvolassa enää kehoiteta välttämään/ vähentämään makeutusaineilla makeutettuja tuotteita? Niistä kun ei ole tarpeeksi tutkittua tietoa mitä kaikkea ne voivat aiheuttaa.
En tosin usko, että itse makeutusaine kovin helposti allergisoi. Sen mitä olen asiasta lukenut, en makeutusaineallergiaan ole koskaan törmännyt edes hyvin allergisilla. (Tosin mikään tuskin on täysin mahdotonta.)
Eli lue pullosta mitä se sisälsi. Jos limsa oli syypää, niin joku valmistusaineista sen teki. On tietty mahdollista, että reaktion aiheutti ihan joku muu ruoka tai vaikka hajuste, pesuaine, voide tms. Raskaana allergiat toisinaan muuttuvat, eli joillakin allergioita katoaa, mutta toisilla taas tulee uusia. Eli voit olla allergisoitunut jollekin, joka ei aiemmin aiheuttanut reaktiota.