miten rikoksen VALMISTELUSTA voidaan tehdä rangaistavaa?
kouluampumistapausten takia on suunniteltu, että murhan tai pahoinpitelyn valmistelusta voitaisiin tehdä rangaistavaa, kuulin äsken tv-uutisista.
Kysyn vaan, millä perusteella? Mikä katsotaan murhan tai pahoinpitelyn valmistelemiseksi? Mistä me voimme tietää, mitä ihminen oikeasti aikoo toteuttaa ja mitä vain suunnittelee vaikka romaania kirjoittaakseen tai mielenterveyttään säilyttääkseen.
Otetaan esimerkki. Minulla itselläni on käly, joka on niin ääliö, että maailma epäilemättä olisi parempi paikka ilman häntä. Ihan oikeasti. Olen suutuksissani sanonut sen ääneenkin sen jälkeen kun tämä käly esitteli meillä kahvipöydässä mielipiteitään siitä, miten erityislasten koulutus on ihan turhaa kun ei niistä mitään kuitenkaan tule ja meidän erityispoika oli kuulemassa. Kun minä nyt käyn ostamassa kaupasta koneastianpesuainetta tai pesäpallomailan, tai vaikka sitten sorsatushaulikon, mistä tiedetään suunnittelenko minä murhaa vai aionko vain tiskata ja harrastaa? Ja JOS minut saataisiin kälyn pihalta kiinni sen pesismailan tai sen haulikon kanssa niin mistä vieläkään tiedetään, aioinko ryhtyä väkivaltaisiin toimenpiteisiin vain vain hakea velimiestä ihailemaan uusia pelejä ja vehkeitä?
Kenellä tässä on todistustaakka? EIkö länsimaisen oikeuskäytännön periaatteena olekaan, että syytön kunnes toisin todistetaan, ja miten joku voit odistaa, että aioin tehdä murhan ennen kuin olen tehnyt sen?
Pelkkä kuvitelma alkaa lähennellä elokuvaa minority report. Muistattehan, vanha tom cruise-elokuva, jossa oli kehitetty neljän transsissa nukkujan uniin perustuva menetelmä ennustaa ennalta, kuka syyllistyy tappoihin ja nämä ihmiset sitten haettiin saman tien vankilaan, kuka koulusta, kuka töistä, kesken normaalin elämänsä - kunnes tietty käy ilmi, että järjestelmä ei toimikaan ja viaton päähenkilö alkaa paeta totalitaarista systeemiä...
Kommentit (6)
murhaksi katsotaan teon raakuus ja sekin mietn sen tekee millä sen tekee. jos hankit aseen ensin ja tapat sitten ja olet vaikka uhkaillut sillä joskus on se eri asia kuin hetkenmielijohteesta tehty tappo joka tehdään yleensä ilman, että siihen on erikseen hommattu "välineet" ja vaikka tuntematon sivullinen on uhri silloin. käytäs nyt järkee mikä erottaa murhan ja tapon ja rikoksen suunnittelu on yhtälailla rangaistavaa kuin sen tekeminen.
mun mielestäni aika monet tällä palstallakin koko ajan uhkailee tapaavansa anoppinsa tai miehensä ja aika monia koko ajan hankittavia välineitä voi käyttää tappoon tai murhaan. mistä tiedetään, milloin uhkailu on murhan valmistelua ja milloin tyhjää uhoa?
kouluampumistapausten takia on suunniteltu, että murhan tai pahoinpitelyn valmistelusta voitaisiin tehdä rangaistavaa, kuulin äsken tv-uutisista.
selvittää onko teko ennalta suunniteltu. käsittääkseni henkirikosten kohdalla on jako jo tehty tappoon ja murhaan. Tapon ollessa tehty ilman vakaata harkintaa ja suunnitelmaa. Murhan ollessa suunniteltu ja valmisteltu. Aika harvoin edes tappamisella aikaisemmin uhannut ja sitten toteuttanutta tuomitaan kuitenkaan murhasta.
Ap näet varmasti itsekkin ihan järkevänä että, jos jonkun koulusurmaa suunnittelevan kotoa löytyy aseita, naulapommi ja suunnitelma niin on laissa pykälät joilla hänet tuomita. Vai pitäisikö taputtaa vain päähän että olehan nyt kiltisti ja odottaa että tyyppi toteuttaa uusilla aseilla suunnitelmansa?
Rikos on vasta rikos kun se on tehty. Se on vanha oikeusperiaate. Tässä esimerkki:
poika hankkii metsästyskiväärin. Samalla hänellä on koulun pohjapiirustus penkkarijäynien suunnittelua varten. Kriittiset jäynäkohteet merkattu punaisella ruksilla. Samalla pojalla on lista luokan oppilaista, koska se oli jaettu kaikille. Osan tyttöjen nimistä poika oli merkannut ruksilla.
Voisiko tästä päätellä, että poika ajattelee tehdä koulumurhan? Vai että hän harrastaa metsästystä, tekee penkkarijäyniä ja on lätkässä pariin tyttöön.
Se on eri asia sitten jos tekee nettivideon, jossa kertoo tappavansa sarin ja eskon. Se on jo rikos, kyseessä on laiton uhkaus.
Totalitaarisissa valtioissa ajattelusta tehdään rikos.
ovat jo tehneet. Ihan taatusti suomalaisille ja Suomelle nauretaan, kun täällä saa tappaa toisen ihmisen ja siitä saa vuoden linnaa.. Tai kun raiskaa toisen, niin saa vuoden ehdollista jne...